Vágólapra másolva!
Ha Tarlós István marad Budapest főpolgármestere, akkor azért, ha leváltják, akkor pedig azért lesz vége Vitézy Dávid karrierjének a Budapesti Közlekedési Központ élén. Így érhet véget ősszel az évek óta tartó Tarlós-Vitézy-párharc.
Vágólapra másolva!

A gyakran a nyilvánosság előtt zajló, bohózatba illő fejezetekkel tarkított konfliktus megoldását várják Tarlóstól a kormánypárthoz közeli forrásaink szerint a Fideszben is. Akár Vitézy elmozdítása árán is, amit a jelek szerint a BKK-vezér befolyásukat vesztő családtagjai sem tudnak megakadályozni.

Tarlós elküldte a selyemzsinórt?

A személyi kérdések jelenleg több okból sem aktuálisak, és nem időszerűek - mondta az Origo kérdésére Tarlós István. A főpolgármester az okokról nem beszélt, és azt sem kívánta kifejteni, hogyan értette legutóbbi, Vitézy személyével összefüggő nyilatkozatát, amelyet városházi forrásaink úgy értelmeztek: "sok év után megküldte a selyemzsinórt" a BKK vezérigazgatójának.

Szemtől szemben Tarlós István és Vitézy Dávid a fővárosi közgyűlés ülésén Forrás: MTI/Földi Imre

Tarlós ugyanis nemrég az InfoRádióban Vitézyről úgy beszélt, hogy nem személyi problémái vannak, hanem pusztán szélesnek tartja a BKK kompetenciáit. Ugyanakkor rögtön hozzá is tette: "ezt a céget kell egy kicsit szűkebbre alakítani, úgy, hogy akár Vitézy is megtalálja az érdeklődésének megfelelő munkát benne".

Forrásaink szerint az önkormányzati választásig nem váltják le Vitézyt. Ez a jelenlegi közgyűlési erőviszonyok között nehéz is lenne, hiszen - egyedüli fővárosi cégvezetőként - a BKK vezérigazgatóját csak a testület hívhatná vissza, míg a többiekről a főpolgármester saját hatáskörben dönthet. Vitézy menesztését a Fidesz-KDNP mostani frakciója nem támogatná, a Jobbik pedig többször is hiába próbálkozott.

Ami pedig az új, az önkormányzati választások utáni közgyűlést illeti, talán még nehezebb lesz a helyzet, hiszen bevezetik a kettős többség elvét, tehát nemcsak számszerűen kell támogatnia a testület többségének egy ilyen személyi döntés meghozatalát, hanem szükséges, hogy a kerületi polgármesterek lakosságszám alapján is a fővárosi szavazók többségi akaratát képviseljék.

Vitézy inkább nem nyilatkozik

Ezekről a kérdésekről nem kíván nyilatkozni - zárta rövidre a témát a BKK vezérigazgatója az Origo kérdésére. Tény, hogy az utóbbi két évben időről időre felmerülő esetleges leváltása ügyében sem szólalt meg Vitézy, ahogy nem kommentálta a nyilvánosság előtt a főpolgármesterrel való vitáik állomásait sem.

A BKK vezérigazgatója egyébként sem annyira a nyilvánosság előtt reagál - például Tarlós őt bíráló szavaira. Inkább levelet ír. Némely levélváltásuk kiszivárgott már a sajtónak. Például az, amelyikben a főpolgármester arra inti a BKK-vezért, hogy fogalmazzon számára érthetőbben, mert "komplikált irományainak" lényege "olykor csak intenzív szellemi tevékenység eredményeképp hámozható ki".

Civilből hivatásos

Tarlós és Vitézy viszonya nem volt mindig rossz, sőt. Forrásaink nem is tudnak konkrét magyarázatot arra, hogy miért romlott el (lásd erről Egymásnak feszülve című keretes írásunkat), legfeljebb a főpolgármester legendás bizalmatlanságát említik: hosszú időn át csak nagyon kevés beosztottjában tud megbízni. Amikor kinevezte a BKK élére, sokan bírálták a döntést pusztán azért, mert Vitézy még nem volt 25 éves. Tarlós azonban szokatlanul lelkes nyilatkozatban védte meg a szerinte rendkívül tehetséges és szakmailag is kiváló fiatalembert. (Sőt Tarlós István javasolta 2006 végén frakcióvezetőként az akkor 21 éves Vitézyt a BKV felügyelőbizottságába.)

Eleinte Tarlós lelkesen Vitézy mögött állt Forrás: MTI/Kovács Attila

Tény, Vitézy céges vezetési tapasztalat nélkül került a legfontosabb fővárosi cég élére, és a menedzsmentet szinte teljesen magához hasonló korú fiatalokkal töltötte föl. De az is tény, hogy a gyermekkorától a közlekedéssel foglalkozó fiatalember kisujjában van a szakma. Egy rendkívül eredményes civil szervezet, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) egyik vezetőjeként szervezési tapasztalatokra is szert tett.

Vitézy vezetésével fölépítették egy új szervezetet, a BKK-t. A közlekedésről minden fővárosinak megvan a véleménye, de ha elfogultság nélkül próbáljuk nézni a BKK három és fél éves tevékenységét, nem lehet letagadni az eredményeket. Más kérdés, hogy úgy tűnik, Vitézyéknek a VEKE-vel gyorsabban, egyszerűbben és hatékonyabban sikerült látványos sikerekig eljutniuk Demszky Gábor főpolgármestersége idején (például a színvonalas éjszakai közlekedés megteremtésével, az általános járatritkítás megakadályozásával), mint amikor már Vitézy mögött állt az apparátus, és elvileg a politikai hátszél is. A tervek lassabban és ellentmondásosabban valósulnak meg, mint ahogy azt akár Vitézy maga elképzelte, ezért csak az ősszel záruló ciklus végére élvezhetik a közlekedők a járművek érkezését percre pontosan kiíró Futár rendszert, a kölcsönbringa-hálózatot vagy a végre valóban számottevő számban érkező új, alacsony padlós buszokat.

Gyengült a család befolyása

Hiába áll Vitézy távoli rokonságban - sőt baráti viszonyban - Orbán Viktorral, a családtagok befolyása forrásaink szerint az utóbbi időben meggyengült, ezért bár informálisan többen is lobbiznak kormányzati szinten Vitézy Dávid érdekében, ez nem feltétlenül lesz elég ahhoz, hogy megőrizhesse pozícióját a BKK élén.

Vitézy Zsófia, még a Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatójaként - azóta Brüsszelbe küldték, befolyása is csökkent Forrás: MTI/Kovács Attila

Lenne sok rokon, aki szólhatna "néhány jó szót" Vitézy érdekében. Például a vezérigazgató féltestvére, aki anyai ágon Orbán Viktor unokatestvére. Vitézy Zsófia ugyanakkor állítólag meggyengült, amikor tavaly ősszel két és fél év után leváltották a Budapesti Fesztiválközpont éléről, és Brüsszelbe "száműzték", hogy az ottani Magyar Kulturális Intézetet vezesse.

Az idén ráadásul eltűnt az addig a befolyást jelentő politikai porondról Vitézy édesanyja, Hankiss Ágnes, miután a fideszes európai parlamenti képviselőt pártja a nem befutó 23. helyen indította a májusi EP-választáson, így nem is jutott újra mandátumhoz Brüsszelben. Vitézy édesapja, a producer-filmrendező Vitézy László a hírek szerint inkább a filmiparra koncentrál, mint fia ügyeire.

Hankiss Ágnes, még a Fidesz-KDNP EP-képviselőjeként az Európai Parlamentben - idén már nem jutott újra mandátumhoz Brüsszelben Forrás: MTI/MTVA/Európai Parlament/Benoit Bourgeois

Vitézy Dávid egyik nagybátyja, Vitézy András Antall József volt tanácsadója, a BÁV korábbi vezetője, az egykori Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság volt miniszteri biztosa. Forrásaink szerint neki ugyanúgy nincs már komolyabb befolyása politikai döntésekre, ahogy Vitézy Dávid másik nagybátyjának, Vitézy Tamásnak sem. A Helyi Témát kiadó médiavállalkozó ugyan még mindig a 100 leggazdagabb magyar középmezőnyében helyezkedik el, ám horvát és magyar üzleti érdekeltségeinek veszteségei miatt pénzügyi nehézségeivel van inkább elfoglalva, mint unokaöccse karrierjének megmentésével.

Elfogynak a szövetségesek is

Nem sok jót ígér az ősszel kezdődő újabb önkormányzati ciklus Vitézynek, hiszen a teljesen új választási szabályok szerint összeálló fővárosi közgyűlésből "kikopnak" kormánypárti szövetségesei. Az egyik legnagyobb vesztesége az lehet, hogy ha a Fidesz-KDNP adja is majd a főpolgármestert, nem lesz helyettes többé György István, akit július közepén nevezett ki a kormányfő a Fővárosi Kormányhivatal élére, ennélfogva az operatív ügyekre, így egy cégvezető sorsára már se rálátása, se hatásköre nincs.

Vitézy Dávid a 4-es metró átadásán a főpolgármester beszédét hallgatja, mellette Németh Zoltán fővárosi Fidesz-frakcióvezető Fotó: Mudra László - Origo

Hamarosan eltűnik a fővárosi napi politikából a közgyűlés kormánypárti többségét jelenleg biztosító frakciószövetség vezetője, Németh Zoltán is, akit Vitézy Dávid másik legfontosabb politikai szövetségeseként tartanak számon városházi forrásaink. Ő viszont nemcsak frakcióvezető nem lesz a hírek szerint, de várhatóan mandátumhoz sem jut a közgyűlésben.

A BKV-államosítás a kegyelemdöfés?

A családi és a fővárosi politikai befolyásvesztés mellett értesüléseink szerint Vitézynek a BKV tervezett államosítása adhatja meg a kegyelemdöfést. Ahogy a BKK jövőjével kapcsolatban a főpolgármester fogalmazott nemrég: "a közlekedésszervezés ott maradhat, a megrendelői és az ellenőrző funkciókat, vagyis a többi jogosítványt viszont vissza kell tenni a közgyűléshez".


Korábban sem volt feszültségmentes a viszony, ma már viszont nem is mutatkozik együtt a BKK-vezérigazgató és a főpolgármester Forrás: MTI/Koszticsák Szilárd

Egyértelműnek tűnik, hogy akár a BKV "állami tulajdonba vétele" nélkül is visszalépne Tarlós az egyébként az elmúlt ciklusban általa is végigasszisztált BKK-terjeszkedésből, és szűkítene a cég jogosítványain. Városházi forrásaink szerint a főpolgármester például azt már nagyon megbánta, hogy engedte a BKV vagyonkezelői jogainak átvételét és a tulajdonosi jogok gyakorlását a BKK-nak, amely a megrendelői és közlekedésszervezői funkciók mellett a "kasszakulcsot" is megszerezte.

A BKV államosítása után a BKK feleslegessé ugyan nem válik, de valószínűleg a kormányzati szándék is az, hogy szűkítsék a nehezen ellenőrizhető önkormányzati cég befolyását egy állami vállalat ügyeire. Más kérdés, hogy a BKK-nál - még ha gyakran éri is bírálat -, megvan a szakmai felkészültség, míg a jelenlegi kormányzati struktúrában sem olyan vezető személy, sem olyan szervezet nem látszik, amely vagy aki képes lenne ekkora feladat kezelésére.

Nem akar helyettes államtitkár lenni

Vitézy lehetőségei erősen beszűkülnek a BKV államosításával és a BKK homályos jövőképével. Úgy tudjuk, ha felkérnék, sem vállalna el például egy szakmai helyettes államtitkári megbízatást ezen a területen. Igaz - tették hozzá informátoraink -, kormányzati szinten és a Fideszhez köthető gazdasági holdudvar tagjai között "túl sok ellenséget is szerzett ahhoz, hogy ilyen posztot felajánljanak neki".

Túl sok ellenséget szerzett Vitézy a Fideszben és a párt körül, ezért nem számíthat kormányzati megbízásra, amit valószínűleg úgysem fogadna el Forrás: MTI/Szigetváry Zsolt

Nem elhanyagolható szempont az sem, hogy Vitézy Dávid jelenlegi beosztásában egy helyettes államtitkár illetményének többszörösét megkeresi. Havi bruttó 1,6 milliós vezérigazgatói fizetését ugyanis további havi 660 ezer forinttal egészíti ki, amiért igazgatósági tag a BKK-nál és a BKV-nál is. Ezzel szemben egy helyettes államtitkárnak alig jár havi bruttó 700 ezer forint.

Ráadásul miután huszonévesen elérte, hogy egy nagyhatalmú holdingcég vezetőjévé nevezzék ki, nem szívesen lenne egy a több mint száz helyettes államtitkár közül, hiszen ez visszalépés lenne számára.

A politika helyett jöhet a külföld

Ismerői szerint Vitézynek Magyarországon akkor lenne lehetősége "feljebb kerülni", ha pártpolitikussá válna, de a Fideszben nem látnák szívesen politikai poszton. Úgy tudni, ez nem is vonzza, maradna inkább az általa rajongásig szeretett közlekedésnél. Ez esetben forrásaink elképzelhetőnek tartják, hogy külföldön is vállalna munkát, ha itthon "elfogyna körülötte a levegő".

Szóba jöhetne például New York. Vitézynek ugyanis jó kapcsolatai vannak a metropolisz BKK-nak megfelelő közlekedésszervező cége, a Port Authority of New York & New Jersey vezetőivel, továbbá egyik féltestvére, Hankiss Ádám a nagyvárosban jól csengő nevű Debevoise & Plimpton LLP ügyvédi iroda egyik vezető ügyvédje. De Londonban és Pekingben is vannak Vitézynek jó szakmai ismeretségei.

Egymásnak feszülve

Többször felmerült már Vitézy Dávid menesztése, ám a főpolgármester ezt eddig nem tudta elérni, így maradt számára a gyakori, nyilvános és olykor igen éles kritika a BKK-vezérrel szemben. Valamint az olyan lépések, mint az idén áprilisban, a trolibusztender fiaskója miatt elrendelt belső vizsgálat. A két éven belül a harmadik belső vizsgálat a ciklusban példa nélküli revíziósorozatnak számít, ám személyi következménye mindeddig nem volt.


A belső vizsgálat azt volt hivatott feltárni, hogy a Közbeszerzési Döntőbizottság elé került, emiatt második nekifutásra sem lezárható trolibuszbeszerzési pályázat kudarcában milyen szerepe volt a BKK vezetésének. Négy hónap telt el azóta, de a vizsgálat esetleges eredményéről semmit nem tudni.

Tarlós egy nyilatkozata szerint a trolibusztender kudarca volt "az utolsó csepp a pohárban". Konfliktusa Vitézyvel valóban sokkal régebbre vezethető vissza. Pedig 2010 végén, a BKK-vezérigazgató kinevezésekor még a főpolgármester védte meg az MSZP kritikái ellenében Vitézyt. Viszonyuk rövid idő alatt, 2012 nyarára romlott meg. Akkor kezdte Tarlós bizalmatlanul szemlélni Vitézyt és a BKK alvállalkozói autóbusztenderét.

Miután kiderült, hogy a modell többletköltséget jelent a BKV-nak, a Városházán elrendelték a belső vizsgálatot. Az ezt lezáró jelentés az időközben már Tarlós részéről is elfogadott tendert nem kritizálta, viszont apróbb - adminisztrációs hibának értékelt - szabálytalanságok sorát állapította meg a nem formaszerű tankolásoktól és vacsoraszámláktól a kockázatosnak minősített szerződésekig.
Állítólag Tarlós már akkor elmozdította volna a BKK-vezért, ám végül a főpolgármester ellenében is megvédte őt a Fidesz-frakció. Tarlós viszont azóta a korábbi egy helyett három helyettesével felügyelteti a BKK-t. A következő belső vizsgálatot alig néhány hónappal később rendelte el a főjegyző, de az eredményét azóta sem hozták nyilvánosságra, és Vitézy is a posztján maradt.

Eközben Vitézynek a Városházán rosszallással nézett "önjáróvá" válásával a konfliktusok egyre gyakoribbak, intenzívebbek lettek. A BKK-vezérigazgató pedig egyre inkább háttérbe is szorult: Tarlós megtiltotta, hogy nyilatkozzon, mellőzték a 4-es metró átadásán is. Vitézy "embereit" Tarlós emellett kiszorította, illetve lecserélte a BKK, majd a holding által "felügyelt" BKV igazgatóságában is.