Tarlós István mai sajtótájékoztatóján a felújított metrókocsikról elmondta: a megkötött szerződésben
a felújítás műszaki tartalmának minimuma volt meghatározva,
amitől felfelé eltérhetett a kivitelező – így a főpolgármester szerint fel sem merülhet, hogy bármi törvénytelen történt azzal, hogy a vártnál jobb minőségű, túlnyomó többségében új darabokból álló szerelvényeket küldtek az oroszok.
Tarlós szerint a Metróért Egyesület szakértői is megvizsgálták a felújított kocsi prototípusát: ők
csaknem újszerűnek
nevezték a szerelvényeket, és úgy gondolják, hogy a jelenleginél jóval magasabb műszaki színvonalú kocsik várhatóan több évtizedre megoldják a vonal problémáit.
A felújítási szerződést addig nem lehet megkötni, amíg a főváros nem kap legalább garanciát a kormánytól a források biztosítására – mondta Tarlós István. A kormány határozatban szólította fel a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot arra, hogy küldjék el a támogatási kérelmet az Európai Bizottságnak, de ez az információik szerint még nem történt meg.
Továbbra sem oldódott meg a 3-as metró felújítása idején szükséges pótlóbuszok beszerzésének ügye. Tarlós István elmondta: a szükséges 150 busz beszerzésére kiírt tendert lezárták, a Solaris lengyel buszgyár darabonként 277 ezer eurós ajánlatát fogadták el. A kormány azonban
nem támogatja a külföldi buszok vásárlását,
amivel Tarlós István szerint az a baj, hogy nincsen elég olyan magyar busz, ami megfelelő időben és mennyiségben elérhető lenne.
A Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén határozatot fogadtak el arról: ha a kormány kérésének megfelelően a buszpótlást szolgáltatásvásárlással kell megoldani, akkor ennek 5 és 20 milliárd forint közé becsült többletköltségeit
a kormánynak kell megtérítenie.
Ha erről július 5-ig nem jelenik meg kormányhatározat, akkor megvesznek 110-et a tenderen győztes lengyel buszokból, még 40-et pedig a BKV buszai közül csoportosítanak át erre a célra.
A buszokkal kapcsolatos bonyodalom 45 nap és 6 hónap közötti csúszást okozhat, az eredeti, novemberi kezdéshez képest, Tarlós szerint, de az sem zárható ki, hogy első szakasz időben elkezdődhet, mivel ahhoz jóval kevesebb busz is elegendő lehet.
Tarlós István azt mondta: a védmű megépítése 15-20 milliárd forintba kerülhet összesen, amiből bruttó 10 milliárd forint vissza nem térítendő támogatás. A kritikákra válaszolva a főpolgármester arról beszélt: fakivágás nélkül a sokkal olcsóbb part menti védmű nem kivitelezhető.
Beszámolt arról is, hogy a védmű elkészültének köszönhető értéknövekmény miatt
helyi adót vetnek ki a hullámtéren építkezőkre
– kivéve azokat, akik a mostani szabályozás elkészülte előtt, még szabályosan építkeztek a területen.
A főpolgármester több más témát is érintett a sajtótájékoztatón:
A hármas metróvonal felújítása alatt szükséges pótlóbuszok ügyében „a kormány zsarol, a főváros enged” – reagált Horváth Csaba, a fővárosi közgyűlés szocialista párti képviselője a Tarlós István sajtótájékoztatóján elhangzottakra.
Szerinte már Tarlós István is beismerte, hogy
a nagyprojekt nem fejeződik be az ő főpolgármesteri ciklusában,
hozzátéve, még nem tudni, hogy milyen buszok viszik majd a munkálatok alatt az utasokat, az biztosra vehető, hogy „fideszes oligarchák fognak jól járni” a projekttel.
Horváth Csaba arról is beszélt: a BKK és a BKV tanulmánya szerint a vásárlásnál kétmilliárd forinttal drágább a kiszervezés, ráadásul ezzel a megoldással „aláírják több száz BKV-dolgozó kirúgását is”. Mint mondta, támogatják a magyar buszgyártás felélesztését, de ezt nem megrendelői, hanem gyártói oldalról kellene megtenni, adókedvezményekkel, pénzügyi támogatásokkal, mint az autóiparban teszik ezt az Audi vagy a Mercedes esetében.