Bringás kerekasztal a Liget Projektről

Liget Bringás Piknik és kerekasztal
Vágólapra másolva!
A megújuló Városliget kerékpáros fejlesztéseiről szólt a szombat délután és este a városligeti Királydombnál. Délután bringapiac, kerekasztal beszélgetés, este pedig tombola és koncertek voltak a Városligetben.
Vágólapra másolva!

Kora délutántól késő estig tartó programokkal várták a Városligetbe az embereket. Igaz, voltak koncertek is, de valójában ezt egy bringás rendezvénynek szánták. Mégpedig azért, mert a Városliget közelgő megújulása a kerékpárosokat is érinteni fogja. Elsősorban azért, mert a nyertes tájépítészeti tervek szerint megszűnne az Olof Palme sétány, amelyen jó pár biciklis szeli át a Városligetet naponta. A nyertes Garten Studio tájépítészei egyébként más úton terveznék elvezetni a bringásokat, ezt Szloszjár György, a tervező iroda vezetője mondta az Origónak egy interjúban.

A kerekasztal beszélgetés résztvevői. Balról Kilián Zsolt (BIKEPAD), Torma Dániel (MK), Sághi Attila (Liget Budapest), Vitézy Dávid (Magyar Közlekedési Műszaki és Közlekedési Múzeum), Eisenkammer Károly (Magyar Kerékpársportok Szövetsége) és McMenemy Márk moderátor Fotó: Mudra László - Origo

A szombati bringás piknik legizgalmasabb része a délutáni kerekasztal beszélgetés volt, ahol a Liget Budapest képviselője mellett több érintet szervezet is részt vett. Sághi Attila, a Liget Budapest műszaki igazgatója mellett ott volt Torma Dániel, a Magyar Kerékpárosklub (MK) elnökségi tagja, Kilián Zsolt BIKEPAD auditor, Eisenkammer Károly a Magyar Kerékpársportok Szövetségét képviselte, és ott volt Vitézy Dávid is, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum megbízott főigazgatója.

A Liget Budapest összefoglaló videója a Városligetet érintő bringás fejlesztésekről:

A megújuló Városligettel kapcsolatos fő kérdés kerékpáros szempontból az Olof Palme sétány sorsa. Ezt ugyanis a nyertes pályázati tervekben megszüntetnék, ami nagy érvágás lenne a bringásoknak. Amint kihirdették a győztes tájépítészeti tervet, a Magyar Kerékpárosklub szinte azonnal megfogalmazta kritikáját.

Kedden tárgyalóasztalhoz ült a megújítást koordináló Városliget Zrt. a Kerékpárosklubbal, hogy meghallgassák érveiket.

Itt megállapodtak abban, hogy az Olof Palme sétányon megmarad a kerékpáros forgalom, a részletek majd a nagyjából augusztusban kezdődő tervezési folyamatban dőlnek el. A tájépítészeti terv részletes kidolgozása alatt a a Városliget Zrt. feladata lesz, hogy a felmerülő összes társadalmi igényt begyűjtse. És ezekkel segítse a tájépítészek munkáját a terv finomhangolásában. A biciklis téma ennek megfelelően csupán egy szempont a Liget megújításában, hiszen számos ligethasználó: gyermekes családok, idősek, kutyások, futók és más sportot űzők érdekeit is fegyelembe kell venni.

A bringás piknik résztvevői egy térképre rajzolhatták, hogy hol képzelik el a Ligeten átvezető kerékpárutat, és hogy hova kerüljön az első szervizpont Fotó: Mudra László - Origo

A szombati kerekasztal lényege a kedden megkezdett kommunikáció folytatása volt. Torma Dániel (MK) azt mondta, a keddi és a mai beszélgetés egy kezdet, és ők szakmai partnerként végig együttműködnek a terv kidolgozásában. Egy 11 méter széles új Olof Palme sétányt szeretnének, ahol 4,5 métert tenne ki kétszer két bringás, újabb 4,5 métert hat gyalogos, és 1-1 métert pedig futók. Nagyjából ilyen elosztást képzelnek el a megújuló Kós Károly sétányon is.

Eisenkammer Károly, a Magyar Kerékpársportok Szövetségének képviseletében azt mondta, hogy a versenysportnak nem sok keresnivalója van a Városligetben. Ahogy mondta,

Eisenkammer Károly a versenysport szintű kerékpározást sokkal inkább a Népligetben tudja elképzelni. Szerinte a Népliget egy kihasználatlan területe a Fővárosnak, és alkalmas lehet egy 2-3 kilométeres kör teljes kialakítására, amely megfelelne a komolyabb sportolók igényeinek is.

Sághi Attila, a Liget Budapest műszaki igazgatója azt mondta, hogy a park a közlekedési, családi, tehát nem kifejezetten versenysportolási, de mégis bringás funkcióit meg fogja őrizni. Az újításokról elmondta, hogy kátyúk biztosan nem lesznek, de kiegészítő létesítményekkel, például mosdókkal is kiegészül a park. Úgy foglalta össze:

Az egyéb sportolási lehetőségekkel kapcsolatban Sághi Attila azt mondta, hogy sportpályákból rengeteg lesz, de hogy pontosan milyenek, az az előttük álló egyeztetéseken dől majd el. A kerékpáros fejlesztéseiről még azt is mondta, hogy az átvezetés megoldott lesz, erről a keddi – jó hangulatú – egyeztetésen nem is volt vita, ráadásul

szerviz pontokat is terveznek a Városligetbe, ahol majd javító eszközöket használhatnak a bringások, ha például defektjük van. A BKK pedig várhatóan Bubi dokkoló állomásokat is telepít a Ligetbe.

Vitézy Dávid mint közlekedési szakember, valamint a Műszaki és Közlekedési Múzeum megbízott főigazgatójaként volt jelen a kerekasztal beszélgetésen. A megújuló Liget és a biciklizés témájáról leginkább közlekedési szempontból beszélt. Azt mondta, a Kerékpárosklub meglátásai alapvetően helyesek, és szerinte meg kell tartani a Városliget főbb kerékpáros kapcsolatrendszereit.

Sághi Attila szerint sínen vannak a bringás fejlesztések Fotó: Mudra László - Origo

Sághi Attila a beszélgetés után az Origónak azt mondta, hogy

Ez az egyeztetés jó volt Fotó: Mudra László - Origo

Vitézy Dávid azt mondta,

A kerekasztal beszélgetésen hivatalosan résztvevők megszólalásai után már a közönség is kérdezhetett. Ennek leginkább az eredetileg tervezett bringás tematika látta kárát, mivel a rendezvényre eljöttek a ligetvédők is, és kérdéseik alapvetően nem a fejlesztés kerékpáros vonatkozásairól szóltak. Végül a 17 órára tervezett koncert miatt kellett befejezni a párbeszédet, de valószínűleg lesz még lehetőség a párbeszédre a projekt kivitelezőivel, akik a szakmai és civil egyeztetések folytatását ígérték..

A cikk megjelenését a Városliget Zrt. támogatta.