Mobil okmányirodát vet be a BKK az e-jegy miatt

bkk, máv, jegy, automata,
Utasok vásárolnak a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) jegy- és bérletkiadó automatáinál a 4-es metró Kelenföldi vasútállomás megállójában.
Vágólapra másolva!
Mivel a fővárosi közösségi közlekedésben hamarosan élesben is bevezetni tervezett eleketronikus jegyrendszer igénybe vételéhez okmányirodai ügyintézésre is szükség van, ez jelentős terhet ró az irodákra. Már ahhoz is mobil okmányirodákat kell bevetni, hogy a BKV-s dolgozók és családtagjaik viszonylag gyorsan megkaphassák a még csak tesztelés alatt álló e-jegyüket, de az igazi roham csak ezután jön: milliós nagyságrendű jogosultságot kell majd rövid idő alatt intézni.
Vágólapra másolva!

Jelentős terhet ró az okmányirodákra az elektronikus jegy- és bérletrendszer bevezetése a fővárosi közösségi közlekedésben - ezzel most, a tesztidőszakban szembesülni igazán, amikor egyszerre több több tízezernyi BKV-s dolgozót és családtagjaikat kellene ekllátni e-jeggyel - írja a vs.hu.

Muszáj a kormányablakig menni

A papírbérleteket felváltó utazási kártyákat csak kormányablakban és okmányirodában lehet ugyanis majd igényelni, így akár kétmillió igénylőt is ki kell szolgálni viszonylag rövid idő alatt a hivatalokban. A BKV dolgozóit és hozzátartozóit - bár csak 22 ezren vannak - a portál szerint augusztus végéig úgy tudják csak ellátni a kártyákkal, hogy a BKV telephelyein mobil okmányirodákat álíltanak fel.

A BKK jegy- és bérletkiadó automatáit alakítanák át, hogy e-jegyet is lehessen vásárolni belőlük Forrás: MTI/Mohai Balázs

Mint arról az Origo is beszámolt, jelenleg az e-jegyrendszer tesztüzeme folyik. Először a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) néhány száz dolgozóját látták el e-jeggyel tavaly év végén, most pedig a BKV-sok nagyobb tábora következik.

Ezt követik első körben a nyugdíjasok ellátása az e-jegyekkel, majd végül minden bérletes utasé.

Az utasnak személyi okmányaival regisztrálnia kell magát a Nemzeti Egységes Kártyarendszerben, arról is nyilatkozni, hogy adatait átadja a Nemzeti Mobilfizetési Zrt.-nek., és fényképet is készítenek róla. Egy igénylőre negyedórát fordítanak majd - legalábbis a BKV-ban ezzel az idővel számolnak.

Nagyrészt hitelből

Az elektronikus jegyrendszer bevezetéséhez szükséges beruházásokat részben az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) által nyújtott hitel fedezi 54,5 millió euró (mintegy 16 milliárd forint) értékben, valamint a fővárosi önkormányzat is hozzátesz ehhez 5,3 milliárd forintot.

Csúszásban vannak

A több ezer jármű érvényesítő készülékekkel történő felszerelése jövő év második felében kezdődik - közölte korábban a BKK, hozzátéve: a beléptető kapuk telepítése várhatóan 2017 első felében kezdődik majd Budapesten.

A rendszert tehát több lépcsőben vezetik be a fővárosban, először a bérleteket fogják kiváltani, utoljára pedig a jegyeket.

Egy ideig a hagyományos jegyek és bérletek használata még az új, elektronikus rendszerrel párhuzamosan történik majd.

A tervek szerint az első chipkártyákat minden budapesti lakos ingyen kapja majd meg.

15 éve tervezik

A tervek szerint 2017-ben teljes körűen üzembe álló elektronikus jegy- és bérletrendszert már több mint tíz éve tervezi a főváros. A 2000-es évek közepén Demszky Gábor főpolgármester és Aba Botond, a BKV akkori vezérigazgatója már bejelentették a projektet, ám az az időnként fellángoló tervezési és előkészítési munkákon - jellemzően a BKV és a főváros pénzhiánya miatt - sosem jutott túl. Később, 2013-ban a BKK már optimistán 2014-re ígérte a bevezetés elő ütemét, ám ez a határidő sem teljesült.