A nagy orosz metrótrükk

A budapesti 3-as metróvonal Moszkvában felújított, Magyarországra tartó metrószerelvényei a párkányi vasútállomáson
Vágólapra másolva!
Valójában nem felújított, hanem új metrókocsikat szállítanak az oroszok Budapestre – írja a Népszabadság egy névtelenséget kérő szakértőre hivatkozva. A lap szerint azok közül, akik látták a 3-as metró első, Oroszországban felújított, és a múlt héten Budapestre érkezett szerelvényét, egyre többen állítják, hogy a Metrowagonmash hozzá se nyúlt a lepusztult régi kocsikhoz, hanem vélhetően raktáron maradt újakat küldött vissza helyettük.
Vágólapra másolva!

A Metróért Egyesület már korábban is állította: a megadott idő alatt nem lehet felújítani a lepusztult kocsikat, így valószínűleg már kész darabokat fazoníroznak majd a BKV igényeire – írja a lap.

Mi szükség a trükkre?

A szerző szerint azért szólt a kommunikáció felújításról vásárlás helyett, mert

ha a tendert új szerelvényekre írják ki, akkor azon a Metrowagonmash modelljei valószínűleg alulmaradnak.

Az üzletet a Népszabadság értesülése szerint az oroszok kezdeményezték. A Metrowagonmash a lap információi szerint a BKV egyik korábbi – helyismerettel és kormányközeli kapcsolatokkal is rendelkező – vezérigazgatóját kérte fel a kapcsolatfelvételre. Ő jelezhette, hogy

a 2009 óta sorozatgyártásban lévő szerelvények gyorsan leszállíthatók, és jól illenek a meglévő alagutakba.

Köztes megoldásként felújítási tendert hirdettek 2014-ben, amelyre a vártnál többen jelentkeztek, de a Metrowagonmash mellett végül csak az észtek pályáztak, őket pedig kizárták. (Az Alstom kocsikért 1,33 millió eurót fizetett a főváros, a régi orosz járművek felújításért 0,98 milliót.)

Nem foglalkoztak a lepukkant régi szerelvényekkel Forrás: MTI/Máthé Zoltán

Nincsenek készen a kocsik

A Népszabadság úgy tudja, hogy a már Budapestre szállított szerelvényben – az elektronikán, a belső kábelezésen, a vezetőfülkék rendszerein – orosz szerelők dolgoznak, és

még hozzávetőleges időpontot se tudtak mondani arra, mikor kezdheti meg a próbautakat a szerelvény,

vagyis az orosz cég úgy teljesítette a tavaly augusztusban aláírt szerződés első szállítási határidejét, hogy valójában nincs kész a kocsi.

A budapesti 3-as metróvonal Moszkvában felújított, Magyarországra tartó metrószerelvényei a párkányi vasútállomáson. A szakértő szerint ezen valójában minden új Forrás: MTI/Máthé Zoltán

Két vezetővel futnak

A járművet egyébként nem egy ember vezeti, hanem kettő. Az egyemberes megoldáshoz ugyanis ki kellett volna cserélni a teljes irányító- és biztosítóberendezés-rendszert, ennek több tízmilliárdos költségét azonban a főváros sokallta. Így marad a felújított 40 éves technika.