Használt guminőt nem lehet visszacserélni

FOTÓ ÁLTALÁNOS HÉTKÖZNAPI sorban áll ügyfélszolgálat vevőszolgálat visszaváltás visszavétel
Sorban állók a Media Markt áruház ügyfélszolgálata előtt 2014. december 27-én, ahol visszaadhatták vagy kicserélhették a karácsonyra ajándékba kapott bontatlan termékeket az ünnepek utáni első nyitva tartáskor.
Vágólapra másolva!
Ajándékcsere-invázióra készülnek az üzletek karácsony és szilveszter között. A vállalkozások tapasztalatai szerint az ajándékvásárlók 5-10 százaléka szokott cserélni, többségük már december 27-én, ezért a napokban ismét zsúfoltságra kell számítani az áruházakban. A boltok többsége fogyasztóbarát szempontok miatt kicseréli az ajándékba kapott termékeket dacára annak, hogy vannak, akik visszaélnek ezzel. Volt, aki használtan akart visszavinni bizonyos terméket. Például guminőt!
Vágólapra másolva!

A vállalkozások 65 százaléka tervezi, hogy nyitva lesz karácsony és szilveszter között.

A megkérdezett cégek tapasztalatai szerint az ajándékvásárlók 5-10 százaléka szokott cserélni, többségük karácsony és szilveszter között, ezért zsúfoltságra lehet számítani az üzletekben

– derül ki a Marketing Commando, 150 kis- és közepes vállalkozás megkérdezésével 2017. december 18-22 között végzett online felméréséből.

Sorban állók a Media Markt áruház ügyfélszolgálata előtt 2014. december 27-én, ahol visszaadhatták vagy kicserélhették a karácsonyra ajándékba kapott bontatlan termékeket már az ünnepek utáni első nyitva tartáskor. Forrás: MTI/Szigetváry Zsolt


Ha nem hibás az ajándékba kapott termék, a kereskedők nem kötelesek azt kicserélni, vagy visszavenni. Az eddigi tapasztalatok és a mostani felmérés szerint is a kereskedelmi vállalkozások többsége fogyasztóbarát szempontok miatt mégis megteszi azt.

Ha megvan a blokk, és az áru sértetlen, a válaszadó vállalkozások 85 százaléka minden további nélkül kicseréli.

A megkérdezett vállalkozók 47 százalékánál, ha a vevő nem talál megfelelő cserét, levásárolható az áru értéke, 38 százalékuk pedig visszaadja a pénzt.

Wolf Gábor, a Marketing Commando vezető tanácsadója szerint ezen a területen jelentős a fejlődés, de még így is sok cég kekeckedik feleslegesen az ajándékcserénél.

- olvasható az online felmérést végző cég közleményében.

A vevőnek mindig igaza van? Akadnak kínos esetek is.

A vevők többsége szeretné mihamarabb elintézni a cserét. 40 százalékuk még karácsony és szilveszter között, 48 százalékuk pedig január első hetében igyekszik kicserélni a karácsonyi ajándékokat. Mindössze a vásárlók 10 százaléka hagyja január közepére a cserét.


Persze az is rendszeresen megesik, hogy még későbbre halasztják az ajándékok cseréjét. A válaszadó vállalkozások 32 százalékánál még februárban is visznek vissza ajándékot cserére. A 20 százalékuknál pedig a március-áprilisban visszavitt ajándék sem ritka.

A szakértő szerint, mivel néhány napra koncentrálódik a cserék zöme, nagyon megkönnyítheti a vevők és a kereskedők életét is, ha a vállalkozás aktívan kommunikálja az ajándékcsere feltételeit.

Akadt már olyan vevő is, aki ki szerette volna kicserélni az ajándékba kapott terméket, csak épp nem volt nála. Természetesen ez nem lehetséges. Forrás: MTI/Czeglédi Zsolt

Mivel a visszáru kezelése egy hétköznapi esetben is eléggé időigényes, ezért rengeteg időt és bosszúságot lehet az előzetes tájékoztatással megtakarítani.

A sok hétköznapi ajándékcsere mellet, kínosabbnál kínosabb helyzetekről számoltak be a megkérdezett vállalkozások. Egy hölgy ki szerette volna cserélni a terméket, csak épp otthon felejtette, és még ő volt felháborodva, hogy miért nem elég a nyugta a cseréhez.

Vittek már vissza guminőt, amivel nem is lett volna probléma, csakhogy közben használták, azaz kipróbálták.

De volt, aki két évvel a vásárlás után vitte vissza a terméket arra hivatkozva, hogy nem tetszik neki.

Kicsomagolt, kipróbált, használt terméket nem cserélnek ki. (Képünk illusztráció) Forrás: Thinkstock

Van olyan is, hogy túlköltekezésre hivatkozik a vevő

A felmérés szerint a csere indoka legtöbbször (70 százalék), hogy nem lett jó az ajándék, főleg a mérete miatt. A vevők 45 százalékának pedig egyszerűen nem tetszett az ajándék.

A válaszadó vállalkozások 9 százaléka találkozik olyan esettel, hogy a vevő bevallja, hogy túlköltekezett, és visszakéri a pénzt.

A webáruházaknál rendszeresen előfordul, hogy a biztosság kedvéért a vevő két webshopból is rendel, aztán az egyik terméket nem veszi át, élve a 14 napos elállás jogával.

Wolf Gábor szerint nem jellemző, hogy a vevők visszaélnek a garancia és a csere feltételeivel.

- mondja a szakértő, aki szerint megéri maximálisan korrektnek lenni a cégeknek, mert az ma még mindig versenyelőnynek számít.

A vevők szívesebben keltik hírét annak a cégnek, amelyik barátságosan és nagyvonalúan intézi a garanciát, mint annak, amelyik a legolcsóbb, viszont rugalmatlan az árucserét illetően.