A vállalkozások 65 százaléka tervezi, hogy nyitva lesz karácsony és szilveszter között.
A megkérdezett cégek tapasztalatai szerint az ajándékvásárlók 5-10 százaléka szokott cserélni, többségük karácsony és szilveszter között, ezért zsúfoltságra lehet számítani az üzletekben
– derül ki a Marketing Commando, 150 kis- és közepes vállalkozás megkérdezésével 2017. december 18-22 között végzett online felméréséből.
Ha nem hibás az ajándékba kapott termék, a kereskedők nem kötelesek azt kicserélni, vagy visszavenni. Az eddigi tapasztalatok és a mostani felmérés szerint is a kereskedelmi vállalkozások többsége fogyasztóbarát szempontok miatt mégis megteszi azt.
Ha megvan a blokk, és az áru sértetlen, a válaszadó vállalkozások 85 százaléka minden további nélkül kicseréli.
A megkérdezett vállalkozók 47 százalékánál, ha a vevő nem talál megfelelő cserét, levásárolható az áru értéke, 38 százalékuk pedig visszaadja a pénzt.
Wolf Gábor, a Marketing Commando vezető tanácsadója szerint ezen a területen jelentős a fejlődés, de még így is sok cég kekeckedik feleslegesen az ajándékcserénél.
Jóllehet az a cég amelyik elégedett vevőket szeretne, annak rugalmasnak és nagyvonalúnak kell lennie a visszáru kezelésénél. A vevőnek azt kell éreznie, hogy bármit visz vissza, nem vitatkoznak, nem veszekednek vele, hanem segítik.
- olvasható az online felmérést végző cég közleményében.
A vevőnek mindig igaza van? Akadnak kínos esetek is.
A vevők többsége szeretné mihamarabb elintézni a cserét. 40 százalékuk még karácsony és szilveszter között, 48 százalékuk pedig január első hetében igyekszik kicserélni a karácsonyi ajándékokat. Mindössze a vásárlók 10 százaléka hagyja január közepére a cserét.
Persze az is rendszeresen megesik, hogy még későbbre halasztják az ajándékok cseréjét. A válaszadó vállalkozások 32 százalékánál még februárban is visznek vissza ajándékot cserére. A 20 százalékuknál pedig a március-áprilisban visszavitt ajándék sem ritka.
A szakértő szerint, mivel néhány napra koncentrálódik a cserék zöme, nagyon megkönnyítheti a vevők és a kereskedők életét is, ha a vállalkozás aktívan kommunikálja az ajándékcsere feltételeit.
Mivel a visszáru kezelése egy hétköznapi esetben is eléggé időigényes, ezért rengeteg időt és bosszúságot lehet az előzetes tájékoztatással megtakarítani.
A sok hétköznapi ajándékcsere mellet, kínosabbnál kínosabb helyzetekről számoltak be a megkérdezett vállalkozások. Egy hölgy ki szerette volna cserélni a terméket, csak épp otthon felejtette, és még ő volt felháborodva, hogy miért nem elég a nyugta a cseréhez.
Vittek már vissza guminőt, amivel nem is lett volna probléma, csakhogy közben használták, azaz kipróbálták.
De volt, aki két évvel a vásárlás után vitte vissza a terméket arra hivatkozva, hogy nem tetszik neki.
Van olyan is, hogy túlköltekezésre hivatkozik a vevő
A felmérés szerint a csere indoka legtöbbször (70 százalék), hogy nem lett jó az ajándék, főleg a mérete miatt. A vevők 45 százalékának pedig egyszerűen nem tetszett az ajándék.
A válaszadó vállalkozások 9 százaléka találkozik olyan esettel, hogy a vevő bevallja, hogy túlköltekezett, és visszakéri a pénzt.
A webáruházaknál rendszeresen előfordul, hogy a biztosság kedvéért a vevő két webshopból is rendel, aztán az egyik terméket nem veszi át, élve a 14 napos elállás jogával.
Wolf Gábor szerint nem jellemző, hogy a vevők visszaélnek a garancia és a csere feltételeivel.
Ugyanakkor mindig számolni kell azzal, hogy lesz egy elenyésző része a vásárlóknak, akik igen. Azonban nem rájuk, hanem a tisztességes vevőkre kell szabni a visszáru szabályokat.
- mondja a szakértő, aki szerint megéri maximálisan korrektnek lenni a cégeknek, mert az ma még mindig versenyelőnynek számít.
A vevők szívesebben keltik hírét annak a cégnek, amelyik barátságosan és nagyvonalúan intézi a garanciát, mint annak, amelyik a legolcsóbb, viszont rugalmatlan az árucserét illetően.