Vizsgálóbizottságot akar a Fidesz minden idők legnagyobb korrupciós ügyében

4-es metró átadása, móricz zsigmond körtér,
Vágólapra másolva!
Fővárosi vizsgálóbizottság létrehozását sürgeti a Fidesz a 4-es metróról készült OLAF-jelentés miatt. A kormánypárt szerint a testület dolga lenne feltárni a metróberuházás körüli korrupciót. A botrányos szerződéseket a Demszky-korszakban kötötték, a jelentés Medgyessy Pétert is érintettnek nevezi. 
Vágólapra másolva!

Hidvéghi Balázs, a párt kommunikációs igazgatója a rendszerváltás utáni legnagyobb korrupciós ügynek nevezte a beruházást az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) jelentése alapján.

A 4-es metró beruházása körüli szabálytalanságokra hívta fel a figyelmet az OLAF Fotó: Mudra László - Origo

Mint arról az Origo is beszámolt, pénteken a kormány nyilvánosságra hozta az OLAF 4-es metróról szóló jelentését. A 104 oldalas dokumentum fedlapján érintettként Medgyessy Pétert, a budapesti önkormányzatot és az Alstomot nevezték meg. A botrányos szerződéseket a Demszky-korszakban kötötték.

Parlamenti vizsgálóbizottság is lehet

A Fővárosi Közgyűlés vizsgálóbizottsága dokumentumokkal, vizsgálatokkal, meghallgatásokkal jelentősen hozzájárulhat az ügy tisztázáshoz - vélte Hidvéghi Balázs. Nem zárta ki, hogy a későbbiekben parlamenti vizsgálóbizottság is létrejöhet az ügy tisztázására. Elmondta:

az OLAF-jelentés alapján a 4-es metró árának harmadát lopták és csalták el,

a felelősség pedig "a Medgyessy Péter, Gyurcsány Ferenc és Bajnai Gordon által vezetett szocialista-szabaddemokrata kormányokat, illetve a Demszky Gábor által vezetett ugyanilyen összetételű budapesti városvezetést terheli."

A Fidesz szerint egyértelmű a korábbi balliberális kormányok és városvezetés felelőssége Forrás: MTI/Beliczay László

A fideszes politikus azt mondta: emiatt kell Magyarországnak 59 milliárd forintot visszafizetnie az Európai Bizottságnak az okozott 166 milliárd forintos káron felül. A legfőbb kérdés, hogy hova lett "ez a temérdek pénz" - mondta Hidvéghi.

Szerinte fontos lenne tudni, hogy a korábbi városvezetésben kik és milyen módon voltak érintettek az ügyben.

- mondta.

A jelentés 60 darab szerződéssel kapcsolatban tárt fel szabálytalanságokat. Az okozott kár 96 százaléka öt szerződéshez kapcsolódik:

  • Siemens, áramellátó és vonatvezérlő rendszerek kiépítése 31,7 milliárd forintért. A cégnek bennfentes információi lehettek, ezáltal jogosulatlan versenyelőnyhöz jutott, így az uniós támogatás egészét visszakérik.
  • Alstom, metrókocsik szállítása 22,9 milliárd forintért. Bennfentes információk és jogosulatlan versenyelőny miatt az uniós támogatás egészét visszakérik.
  • BAMCO-konzorcium (Vinci CGP, Strabag, Hídépítő Zrt.), alagútépítés 62 milliárd forintért. Itt jogszerűtlen tendergyőzelem miatt 8 milliárd forintnyi uniós támogatást kérnek vissza.
  • Swietelsky Kft., állomások belsőépítészeti kialakítása 40 milliárd forintért. A tenderfolyamat szabálytalanságai miatt 7,6 milliárd forint uniós támogatást kérnek vissza.
  • Strabag-Hídépítő Zrt., Baross téri állomás szerkezetépítése 3,7 milliárd forintért. Itt közbeszerzési szabálytalanságok miatt 2,5 milliárd forint uniós támogatást kérnek vissza.

Két szerződéssel kapcsolatban hangzott el konkrét megvesztegetési összeg. Kétmilliárd forintos kenőpénz az Alstom-szerződésnél, és szintén kétmilliárd forintnyi korrupciós pénz a Swietelsky-szerződésnél.