A busszal utazó turisták az M7-esen haladtak hazafelé, amikor vasárnap, hajnali 4 óra 55 perckor Szabadbattyánnál a busz hirtelen letért az útról, átszakította a szalagkorlátot, nekicsapódott a felüljáró pillérjének és az árokba borult. Az egyik túlélő éppen aludt, amikor megtörtént a baleset.
"Egy csattanásra riadtam fel, és arra, hogy a busz nekiütközik a szalagkorlátnak, hosszan végighúzza azt, majd felborul.
Jajgatás, kiabálás verte fel a csendet. A pánikot csak fokozta, hogy koromsötét volt, senki nem tudta, mi történt. Az utasok sikoltozva kértek segítséget, teljes volt a zűrzavar. Nekem az arcom sérült, kiesett a fogam, a hátamat is megütöttem, még most is csupa vér
– mondta az asszony a Blikknek, akit a keresztlányával együtt a tűzoltók mentettek ki a roncsból. Mások azonban nem voltak ilyen szerencsések.
A buszon 56-an utaztak, 48-an megsérültek, 8-an súlyosan. 8 ember halt meg a balesetben, 7 nő és 1 férfi, mind magyarok.
A halottak között van az egyik sofőr is, valamint a váltótársa édesanyja. Az asszony a fiától kapta ajándékba az utazást a 70. születésnapjára.
Egyelőre csak találgatni lehet, hogy pontosan mi okozhatta a balesetet. Eleinte arról lehetett a legtöbbet olvasni, hogy esetleg a buszsofőr elaludt a volánnál.
Ennek azonban ellentmond a túlélők állítása, miszerint nem sokkal a baleset előtt váltották egymást.
Azt sem lehet kizárni, hogy a sofőr rosszul lett. Ezzel kapcsolatban Köves Szilárd vezetéstechnikai oktató az M1 aktuális csatornájának elmondta, hogy ha egy rutinos sofőr érzi, hogy rosszul van, akkor lassít, félreáll, és szól a társának, hogy cseréljenek.
Viszont ha hirtelen lesz rosszul, "azt nem tudja kivédeni senki".
A műszaki hiba is felmerült lehetőségként, Köves Szilárd ezzel kapcsolatban azt mondta, hogy rendszeresen karbantartott busznál ennek kicsi az esélye, de ennek ellenére nem lehet kizárni, mert a balesetek 2-3 százalékát ez okozza.
Több túlélő is azt mondta, hogy durrdefektet kapott a busz.
Erről a szakértőnek az a véleménye, hogy a mai gumikra ez nem igazán jellemző, de ha mégis bekövetkezik, akkor azonnal és nagy veszélyhelyzetet tud okozni. A busz elhúz valamelyik irányba, ha ezt a vezető észleli és megpróbálja lereagálni, akkor jellemzően túl sokat vagy túl keveset mozdít a kormányon.
Ez egy olyan mozgássorozat, amire nehéz felkészülni.
Ahhoz, hogy a tűzoltók ki tudják húzni a roncsot az árokból, előbb ki kellett szedniük a szalagkorlátot. Ezek után egy daruval és két kamionmentő csörlővel kerekeire állították a felborult buszt, majd felhúzták a leállósávba.
A mentés csaknem 10 órán keresztül tartott, a forgalom délután indulhatott meg az autópálya ezen szakaszán.
Ennek ellenére a helyszínen még hétfőn is óriási dugó volt, ugyanis ki kellett cserélni a szalagkorlátot.
A baleset után a sérülteket Siófokra, Veszprémbe, Székesfehérvárra és Budapestre vitték kórházba a mentők.
A sérültek közül 11-et vittek Siófokra, közülük még 3-an vannak a kórházban, többek között egy életveszélyesen megsérült férfi.
A budapesti Péterfy Kórház-Rendelőintézet és Manninger Jenő Országos Traumatológiai Intézetbe 9 embert vittek be, ott még 2 embert tartottak a kórházban.
A veszprémi kórházba 8 sérültet vittek, közülük már heten otthon vannak.
Révész Renáta gyászterapeuta a Tényeknek elmondta, hogy minden kínzóan hat a túlélőkre és a családtagjaikra, ami a balesettel kapcsolatos, valószínűleg szakember segítségére lesz szükségük a történtek feldolgozásához.
Sokan haltak meg, tragikusak a körülmények, ezért a túlélőknek és a hozzátartozóiknak is ez egy nagyon komoly trauma.
Ők most egy vészhelyzeti állapotban vannak, egy felfokozottságban, ami sokáig fennmaradhat.
A Tényeknek nyilatkozott az egyik áldozat lánya, ő az utolsó pillanatban foglalta le az utat.
Az ügyben halálos tömegszerencsétlenséget eredményező közúti baleset okozása miatt indított eljárást a rendőrség.