A mozdonyvezetők érdekképviselete február elején jelentette be, hogy március elejére határozatlan idejű sztrájkot hirdet, mivel a szakszervezet álláspontja szerint a tavalyi reálkereset-csökkenésüket kompenzálnia kellene a MÁV-nak. Az akciót az eredeti tervek szerint március 10-én kezdik.
A sztrájk a munkavállalói érdekek érvényesítésének egyik utolsó, ennek megfelelően igen drasztikus eszköze, így a mostani akció alapján bárki azt gondolhatja, hogy meglehetősen rosszul keresnek itthon az egyébként felelősségteljes feladatot ellátó mozdonyvezetők. A hivatalos béradatok azonban egészen mást mutatnak.
Mint a Mediaworks Hírcentruma megtudta, a mozdonyvezetők átlagos keresete
2010-ben 354 ezer forint volt. Ez idénre 776 ezer forintra emelkedett, vagyis tizenkét év alatt több mint a duplájára nőtt a juttatásuk. A havi nyolcszázezret megközelítő bér jócskán felülmúlja az országos átlagkeresetet.
Érdemes a bérek ügye miatt meghirdetett sztrájk kapcsán egy másik szempontra is kitérni. A MÁV-nál tavaly nyáron, vagyis nagyjából fél éve írtak alá egy hároméves bérmegállapodást. Eszerint idén január elsejétől tíz százalékkal nőtt a MÁV–Volán-csoport mintegy 56 ezer munkavállalójának keresete, vagyis nemcsak a 2500 mozdonyvezető, hanem a többi 53 500 munkatárs is ilyen növeléssel számolhatott. A Mediaworks Hírcentruma úgy tudja, a béremelés egységes mértéke a szakszervezetek kérésére került a bérmegállapodásba.
Mint sok cégnél, az állami közlekedési vállalatcsoportnál is vannak külön juttatások. A bérmegállapodásban foglaltakat egészítette ki 2021-ben összesen 415 ezer forint lojalitási és 300 ezer forint Szép-kártya-juttatás. Mint megtudták, a mozdonyvezetők közel 90 százalékának járt további külön kifizetés a tavalyi évhez kapcsolódóan, 120-160 ezer forint.