Kegyetlenül meggyilkolta feleségét a Dunakanyarban, majd magával is végzett a nagy magyar meteorológus

A Balaton nem merül ki strandolásban - Top 5 őszi kirándulóhely Magyarországon utazás  Dunakanyar
Ez a látvány tárul elénk a Visegrádi várból
Vágólapra másolva!
Elhallgatták, hogy egy nagy magyar tudós megölte a saját feleségét és aztán magával is végzett 42 évvel ezelőtt egy havas januári napon. Mindössze annyit írnak a Magyarországi Meteorológusok életrajzi lexikonjában, hogy tragikus, váratlan halála az egész közösséget megrázta. A korabeli hírlapokban is a tragikus halálát emlegetik, ahogy a feleségének is, de ennél többet nem. Ez Máhr Jenő élete utolsó óráinak története.
Vágólapra másolva!

1981. január 31-én szombaton délelőtt fedezték fel az 1200-as Ladát a visegrádi Várba vezető Panoráma út mellett 30 méterre egy szakadékban. Amikor a szentendrei járőrök benéztek az ablakon, egy nőt láttak.

- idézi fel az esetet a Magyar Rendőr 1981. május 9-i száma.

A Ladát a szakadékban, az úttól 30 méterre találták meg Forrás: Magyar Rendőr/Arcanum Digitális Tudománytár

Azonnal hívták az orvost, aki megállapította, hogy már nem lehet rajta segíteni, és azt is hozzátette, hogy mindenképpen boncolásra lesz szükség, hogy kiderüljön, mibe halt bele. Az orvos és a rendőrök is szokatlannak találták a nő elhelyezkedését. Úgy vélték,

a Lada lesodródásától a sofőr nem csúszhatott volna le így az ülésből,

nem lehetett volna abban a testhelyzetben, amiben rátaláltak. Körbenéztek a kocsiban. A volánt kormányzárral rögzítették, a slusszkulcs pedig nem volt a helyén. Egyetértettek abban, hogy ilyesmiket a halott nő nem tehetett meg.

A slusszkulcsot pedig értelemszerűen nem vehette ki, ha már lecsúszott az ülésből a baleset miatt. Emellett feltűnt nekik, hogy a vezető oldalnál lévő biztonsági övet kizárták a kocsiból, méghozzá úgy, hogy az alja a földet érte. Az öv sem havas, sem sáros nem volt, vagyis nyoma sem volt annak, hogy a tájat felszántotta volna a kocsi sodródásakor. Ebből arra következtettek, hogy akkor kerülhetett az ajtón kívülre, amikor a Lada megállt. Valaki úgy csapta be az ajtót kívülről, hogy erre nem figyelt. A kocsi környezetében megmaradt hó másról is árulkodott. Arról, hogy egyenes vonalon, lassan ereszkedett a helyére.

A nyomok azt mutatták, hogy valaki erősen tartotta a kormányt és nem engedte el egy pillanatra sem.

Ehhez egy Ladánál valóban nagy erő kellett, lényegesen nehezebb volt vezetni, mint egy modern, nyugati autót. Megállapodtak abban, hogy ha a Ladát a gravitáció „csúsztatta volna le", és nem kettesben ereszkedik, más nyomokat hagyott volna, esetleg fel is borult volna. Ezek miatt - ahogy a szaklapban fogalmaztak - a baleset erősen „gyilkosságízűnek" látszott,

mintha valaki egy Columbo részben érezte volna magát és balesetnek akarta volna álcázni a nő megölését.

Riasztották a Pest megyei Rendőr-főkapitányság életvédelmi alosztályát, ahonnan szemlebizottság érkezett a helyszínre.

A csapat vezetője, Susán Károly alezredes osztotta a járőrök véleményét. Különösen azok után, hogy az anyósülés mögötti részen „freccsenéses vérnyomokat" látott, a hátsó ülés előtt pedig egy véres kocsimosó kefét. Ebből vált egyértelművé, hogy a nő a jobb első ülésen, tehát az anyósülésen ült, és a Ladát a gyilkosa vezethette, aki a nő „ütlegelésének" pillanatában maga is véres lett. Erre utaltak a vezetőoldali ajtó külsején és a csomagtartónál rögzített vérnyomok.

Egyértelmű volt, hogy a gyilkos kivett onnan valamit.

Már csak arra kellett rájönniük, kik ezek az emberek. Ezt elég könnyű volt kideríteni, hiszn elég volt a rendszámra rákeresni a BM adatbázisban. A kocsi tulajdonosa az 52 éves, budapesti Máhr Jenő, aki ekkor már az Országos Meteorológiai Szolgálat főosztályvezetőjeként dolgozott.

„A budai ciszterci gimnáziumban érettségizett, innen textilmérnöki pályára készült, de polgári származása miatt, a kommunista hatalom akkor nem támogatta felvételét az egyetemre. Két évvel később az ELTE/TTK-n kezdhette meg tanulmányait, 1954-ben szerzett meteorológus diplomát. Munkája során az időjárás előrejelzés különböző munkahelyein dolgozott,

ahol kiemelkedő szervezőképességével megvalósíthatta a meteorológiai prognózisok TV-Híradóba, illetve rendszeres önálló műsorként történő szerepeltetését.

1971. január 1-én lett a Központi Előrejelző Főosztály vezetője. Népszerű kötete és több tanulmánya is az előrejelzés tárgyköréből jelent meg. Utolsó éveiben az OMSZ Gazdasági Főosztályát vezette. Tragikus, váratlan halála az egész meteorológus közösséget megrázta" – így ír róla a Magyarországi Meteorológusok életrajzi lexikonja.

A nagy meteorológus kétszer kapta meg az „Árvízvédelemért" kitüntetést.

Ebben találták meg a női holttestet Forrás: Magyar Rendőr/Arcanum Digitális Tudománytár

Azt a holttest alatt lévő női táskában talált iratokból tudták meg, hogy az áldozat Máhr Jenő felesége,

akinek a halálát az igazságügyi orvosszakértői jelentés szerint „a testhelyzetéből adódó fulladás okozta", vagyis abba halt bele, hogy a gyilkos a támadás után elmozdította. De vajon ki ölte meg, kivel ült a kocsiban? Ekkor kapcsolódott be a nyomozásba a Budapesti Rendőr-főkapitányság bűnüldözési osztályának személykörözési csoportja. Kiderítették, hogy a házaspár január 30-án délben indult el a Ladával Budapestről. Nem voltak jól. Máhrnét idegbetegség miatt kórházban kezelték, a férjének pedig más, nem családi gondjai voltak. A nyomozók arra kérték a lányukat, jöjjön a helyszínre. Végül a férje jelent meg a tetthelyen, aki segített a nyomozóknak abban, mit keresett hátul a gyilkos. Azt mondta, a Lada csomagartójában mindig volt egy vontatókötél és egy szerelővas egy szerszámosládában, aminek a fedelét most nyitva találták. Ezután döntöttek úgy, hogy átfésülik a környéket, mert nem juthatott messzire.

Arra számítottak, hogy magával is végzett és nem tévedtek.

A nagy meteorológus halálával kapcsolatban a Népszabadság 1981. február 8-ai számában ez jelent meg:

Preiszler Károly főtörzsőrmester és Bandi nevű nyomozókutyája talált rá Máhr holttestére 500 méterre a Ladától egy fára felakasztva. Hogy pontosan mi vezette a férfit arra, hogy megölje a feleségét, az, alighanem örökre rejtély marad. Az viszont biztos, hogy már a támadás után azt hitte, hogy megölte, ezért rendezte úgy, hogy balesetnek tűnjön, és aztán nagy meteorológusunk is elindult utolsó útjára. Minderről 42 évig semmit sem tudtunk.