Hatalmas érdeklődéssel indult a 11. MITEM

Vágólapra másolva!
Jó hangulatú, várakozásokkal teli, pezsgő-nyüzsgő megnyitó, teltházas, nagy sikerrel bemutatott klasszikus-adaptáció, állva tapsoló nézők és színészek a nézőtéren, zsúfolt közönségtalálkozó – elkezdődött a 11. MITEM programja. A Plovdivi Drámai Színház igazán méltó előadással indította el az idei nemzetközi találkozót, s méltán aratott nem mindennapi sikert.
Vágólapra másolva!

„Sorsát mindenki önmaga választja.” – hangzott az idei találkozó első előadásának, az Odüsszeusznak a tételmondata, amely sajátosan rímel a 11. évébe lépett Madách Nemzetközi Színházi Találkozó eltelt évtizedére, hiszen ez az út is egy választás eredménye. Egy olyan, egy évtizeddel ezelőtt még lehetetlen küldetésnek látszó választásé, amelyben az döntetett el, hogy 

a világszínház értékeit egy fesztiválon Budapesten is meg lehessen mutatni.

A bölcsesség szerint az út a fontos, nem a cél, de az út rendkívüli voltát az nyilvánvalóan mutatja, hogy ez vezetett el a 2023-as Színházi Olimpia megrendezéséhez, amelyről az első MITEM idején még nem is álmodtak a szervezők.

Závogyán Magdolna, a Kulturális és Innovációs Minisztérium államtitkára. Fotó: Nemzeti Színház.

Nem véletlen tehát, hogy a 11. MITEM hivatalos megnyitóján ennek az útnak az állomásait idézték fel a felszólalók. „A 21. század színháza nálunk itthon van.” „Ez a találkozó évről évre példát mutat a világnak nyitottságról, érdeklődésről, megbecsülésről.” – erről beszélt Závogyán Magdolna, a Kulturális és Innovációs Minisztérium államtitkára, aki felhívta a figyelmet az idei találkozó specialitásaira, mint például Alessandro Serra világpremierje, vagy a török-magyar kulturális évad részeként érkező két török produkció. A megnyitón többen felidézték a 2023-as Színházi Olimpia eseményeit, amelyek a szavakon túl, filmbejátszásokon is megelevenedtek. 

Ennyi külföldről érkezett előadás egyszerre még soha nem volt Magyarországon

– hangsúlyozta a Színházi Olimpia kapcsán Vidnyánszky Attila, aki több momentumot emelt ki a különlegességekből, például, hogy sikerült minden műfajt bekapcsolni, a tánctól a bábművészetig, emellett Magyarország minden részéről, sőt, a határon túlról is bekapcsolódtak a színházak a hatalmas programfolyamba. Hungarikum volt a színházművészeti hallgatók multinacionális közös előadása Madách művéből, Az ember tragédiájából. 

Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház igazgatója. Fotó: Nemzeti Színház.

A direktor a MITEM kapcsán nagyon fontosnak nevezte, hogy a kezdetektől fogva a találkozások helyszíne volt, ahol az egymásnak sokszor ellentmondó nézetek és gondolatok is teret kapnak: „Már az elején úgy döntöttünk, hogy ez egy nyitott hely lesz, itt vitatkozni lehet, párbeszédet lehet folytatni, nincsenek kötelező narratívák, nem kell kötelezően egyféleképpen gondolkozni a világról. Itt mindenki iránt elfogadókészséget, tiszteletet tanúsítunk, ezt tudja mindenki, aki végigkövette az eddigi tíz évet. „Elég végignézni azt a 297 előadást, amely itt megfordult eddig, mennyi ízlés, vélemény, esztétika jelent meg itt. Bartókot tartottuk szem előtt, aki szenvedélyesen szerette a saját kultúráját, miközben képes volt befogadni a világot” – hangsúlyozta Vidnyánszky Attila.

Az elmúlt éveket és a Színházi Olimpiát is felidézve, Valerij Fokin a Színházi Olimpia Nemzetközi Bizottságának tagja arról beszélt, hogy kezdettől fogva érezhető volt, a szervezők jelentős fesztivált akarnak létrehozni, és ezzel egybecsengett a közönség akarata is. 

Valerij Fokin, a Színházi Olimpia Nemzetközi Bizottságának tagja. Fotó: Nemzeti Színház.

A több éves kapcsolatépítés és következetes szakmai építkezés a tavalyi olimpiában csúcsosodott ki, amely az orosz rendező szerint egyike volt az eddigi legsikeresebbeknek, főképp azért, mert itt az egész ország megmozdult. Erre jó példa éppen a mostani nyitó előadáson szereplő bolgár társulat jelenléte, hiszen ők tavaly a kaposvári színházban mutatták be Diana Dobreva rendezésében a Selyem című produkciót, és ez idézte elő a mostani budapesti meghívást is.  Színházat lélegzett be és ki az ország – fogalmazott a rendező. Szerencsésnek nevezte azt is, hogy a hatalmon lévők felismerték a jelentőségét az eseménynek, és támogatták a megrendezését. „Gyakran szoktam ismételgetni, hogy a politika mindig felégeti a hidakat, amelyeket nekünk a kultúra eszközeivel mindig újra és újra fel kell építenünk.” – mondta Valerij Fokin, hozzátéve: leginkább ezért fontosak az együttműködések. 

A megnyitón bemutatták még a Színházi Olimpia történéseit megörökítő reprezentatív kiadványt, és megnyitották a fesztiválvégi világpremier alkotójának, Alessandro Serrának a fotókiállítását is,

 amely a találkozó végéig látható a színház első emeletén.

 

A 11. MITEM megnyitója. Fotó: Nemzeti Színház.

A 11. MITEM folytatásában szintén a görögök dominálnak, ezúttal alkotóként, hiszen a következő napokban Theodórosz Terzopulosz és Szavvasz Sztrumposz rendezéseit láthatjuk, és a színházbarátokat szeretettel invitáljuk arra a szakmai beszélgetésre is, amely az ókori görög mítoszok, tragédiák kortárs átirataival foglalkozik április 8-án, hétfőn 17 órától.

Az előadások, szakmai programok összefoglalói, a MITEM-krónikák a www.mitem.hu oldalon olvashatók.

 

A programban április 8-án, hétfőn 19 órától Euripidész BAKKHÁNSNŐK c. műve látható

Theodórosz Terzopulosz rendezésében, a Nemzeti Színház társulatától.

 

Április 9-én, kedden 19 órától Csehov SIRÁLY-a, Szavvasz Sztrumposz rendezésében, az athéni Zero Point Theatre társulatának előadásában.

 

A világhírű görög rendező, Theodórosz Terzopulosz az emberi lét lényegébe vájó, különleges stílusában ezúttal Samuel Beckett GODOT-RA VÁRVA c. művét tekinthetik meg, április 10-én, szerdán 19 órától. A kritikusok által nagyon méltatott előadást olasz színházi koprodukcióban, az Emilia Romagna Teatro Fondazione és a modenai Teatro Nationale produkciójában láthatjuk, kitűnő olasz színészek életteli játékával.

 

A nemrég elhunyt kiváló rendező, Rimas Tuminas állította színpadra az ANNA KARENINA előadását, amely április 11-én, csütörtökön érkezik Izraelből, Tel-Avivból a Gesher Színház produkciójában. A litván és az orosz színházi élet egyik legjelentősebb kortárs alkotójának utolsó rendezése az eddigi MITEM-eken látott előadásaihoz hasonlóan, elmélyült, lírai, ugyanakkor finom humorral is fűszerezett, játékos produkciónak ígérkezik, és minden bizonnyal varázslatos estét kínál a közönségnek.

 

Április 12-én, pénteken két Georgiából, Tbilisziből érkező produkciót láthatnak az érdeklődők. 17 órától az AIA (AZ ARANYGYAPJÚ MÍTOSZA ALAPJÁN) készült művet a Shota Rustaveli Színház és Film Állami Egyetem hallgatóinak előadásában, a rendező Tata Tavdishvili és Tato Geliashvili. 19 órától látható Horace McCoy nagysikerű regénye alapján

A LOVAKAT LELÖVIK, UGYE? előadása, amit a Tbiliszi Színházi Központ és a Liberty Színház társulatával a már Budapesten is jól ismert Avtandil Varszimasvili állított színpadra.

 

Április 13-án igazi kuriózum lesz a színház kedvelőinek: 14 órakor kezdődik Jan Fabre MÍTIKASZ-CSÚCS (AZ OLÜMPOSZ TETEJÉN) c. előadása, amely Belgiumból, az antwerpeni Troubleyn Laboratorium produkciójában érkezik.

 

Április 14-én, vasárnap 16 órától pedig azt a mozgásszínházi előadást láthatjuk majd, amelyet a 2023-ban, a Színházi Olimpián bemutatott gigantikus Madách-projekt nyomán gondolt tovább két fiatal grúz rendező Tata Tavdisvili és Tato Geliasvili AZ EMBER TRAGÉDIÁJA című előadása mellett 19 órától A MESTER ÉS MARGARITA is szerepel a programban, Aleksandar Popovski rendezésében, a Nemzeti Színház társulatával.