Dr. Heinrich Renáta kifejtette: webáruházból történő vásárlás esetén a vételár teljesítésének és az termék átvételének időpontja szükségszerűen nem esik egybe.
Ettől függetlenül az eladó és a vevő közt szerződéses jogviszony keletkezik (ne feledjük, hogy ingóságok esetén az írásba foglalás nem kötelező!), mellyel kapcsolatban az időbeli eltérés felvethet problémákat.
Korántsem mindegy
Hatályos polgári törvénykönyvünk akként rendelkezik, hogy a szerződés egyfelől kötelezettséget keletkeztet a felek számára az általuk vállalt szolgáltatás teljesítésére, másfelől jogosultságot teremt az ezért cserébe járó szolgáltatás követelésére.
Korántsem mindegy tehát, mikor jön létre a szerződés, mely alapján a teljesítésre igényt tarthatunk – emelte ki a D.A.S. JogSzerviz szakértője.
Interneten keresztül történő adásvétel esetén, a termék kiválasztását és megrendelését követő leggyakoribb lépés, hogy az eladó automatikus visszaigazolást küld a vevőnek a rendelés beérkezéséről és feldolgozásáról.
Ennek ténye jellemzően feltüntetésre kerül a webáruház vásárláshoz használt felületén, illetőleg e-mail üzenetben is megérkezik a felhasználó által megjelölt elektronikus levélcímre.
Az Európai Fogyasztói Központ álláspontja
Önmagában az automatikus visszaigazolás azonban nem jelenti azt, hogy a szerződés ténylegesen létrejött.
Az Európai Fogyasztói Központ hazánkban is elfogadott álláspontja szerint erre akkor kerül sor, amikor az eladó újabb üzenetben vagy más alkalmas módon értesíti a vevőt a rendelés teljesítéséről, vagy – a választott szállítási – és fizetési mód függvényében – a termék feladásáról, illetőleg az átvétel lehetőségéről.
Ettől az időponttól tehát az eladó igényt tarthat a vételár megfizetésére, a vevő pedig a megrendelt dolog átadására.
A webáruházak üzemeltetői általános szerződési feltételeikben rendelkezhetnek arról is, hogy a szerződés létrejöttét követően milyen határidők megtartásával és miként lehetséges megszüntetni a jogviszonyt.
Meg lehet ezt tenni egyoldalúan vagy konszenzusos alapon, írásban vagy a webes felület megfelelő lépésein keresztül.
Amennyiben a vevő a rendelés véglegesítését követően bármely okból meggondolja magát, a termék átvételét követő tizennégy napon belül még joga van indoklás nélkül elállási jogát gyakorolni.
Ebben az esetben igényt tarthat a kifizetett vételár visszautalására, feltéve, hogy a saját költségén gondoskodik a terméknek az eladóhoz történő visszajuttatásáról – mondta végezetül dr. Heinrich Renáta.