Ike Turner és a mostoha utókor

Vágólapra másolva!
A szerdán 76 éves korában elhunyt Ike Turner inkább kezelhetetlen természetéről volt híres, semmint arról, hogy mennyire innovatív és nagyszerű zenész. Bár az ötvenes-hatvanas évekből kevés filmfelvétel maradt fenn, ami bizonyíthatja, miért is érdemes Ike-ra másként emlékezni, mint feleségverő pszichopatára, azért megpróbáltuk.
Vágólapra másolva!

Ha Ike Turner neve mond valakinek bármit is, az esetek túlnyomó többségében Tina Turner brutális férjeként ugorhat be, aki ütötte-verte a feleségét, sőt, mint azt a magyarul is megjelent, Én, Tina című önéletrajzi regényből kiderült, még cigarettával is megégette, ha úgy látta éppen jónak. Maga Ike persze interjúkban és a saját önéletrajzában túlzásnak nevezte ezeket a vádakat, bár azt elismerte, hogy néha úgy megütötte Tinát, hogy az elesett, de hogy rendszeresen verte, kínozta volna, azt visszautasította.

Tény, hogy Ike életvitele, az évtizedes küzdelem az alkohollal és a kokainnal - utóbbi folyományaként egy időre börtönbe is került - nem éppen mellette szól, de mint annyiszor, az igazság itt is valahol a két álláspont között lehet. És különben is, vannak hasonló sztorik James Brownról, Jerry Lee Lewisról vagy Miles Davisről is, ettől függetlenül róluk nem ez az első, ami beugrik. Maradjunk tehát annyiban, hogy sok mindent meg lehetne említeni Ike Turnerről azon kívül, hogy finoman szólva is ellentmondásos egyéniség volt. És mivel abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy a Turner jelentőségét méltató kijelentéseket bizonyítékokkal is alá tudjuk támasztani, meg is tesszük ezt. Lássuk tehát, mire kéne inkább emlékezni Ike Turnerről!

1. Rocket 88

Ezt a számot egyrészt az egyik első rock & roll-felvételek között tartják számon, másrészt ebben Turner a legelsők között használt torzított gitárt. Ami az első állítást illeti, azt nehezebb bizonyítani, hiszen volt már utólag rock & rollnak titulált szám korábban is, mindenesetre azért azt leszögezhetjük, hogy a felvétel születésének időpontjában, azaz 1951-ben ez a szám (mely az énekes Jackie Brenston neve alatt jelent meg) mindenképpen úttörő jelentőségű volt.

Főképp annak köszönhetően, hogy Ike Turner gitárja torzítva szólal meg benne, melyre addig még nem volt példa. Igaz, mindez szerinte annak köszönhető, hogy az egyik erősítő elázott egy teherautó platóján, míg a lemezt megjelentető, legendás Sun Records vezetője, Sam Phillips szerint leesett egy autó tetejéről. Utólag mindegy is: torzított gitár lett a végeredmény.

2. Ike & Tina Turner Revue

Az biztos, hogy Ike egy bizonyos Anna Mae Bullock felfedezésével írta bele magát a rocktörténelembe, hiszen az akkor tinédzser énekesnő később Tina Turner néven a soul/R&B egyik legfontosabb alakja lett. Ez az R&B persze korántsem az a szirupos és ártalmatlan massza, amit ma neveznek annak, hanem elképesztően energikus és lendületes számok sorozatát jelentette, középpontban a fáradhatatlanul pörgő és mindenkit hatása alá vonó Tinával.

Ebből azonban még nem következik az, amivel Ike-ot bírálták egyesek - nevezetesen, hogy Tina tehetségét kihasználva kapaszkodott volna fel a sztárok közé -, sőt, ez a felvétel is bizonyítja, mennyire energikus, pörgős show-t nyomott Ike, Tina és a köréjük gyűjtött zenészek (akik között fehér muzsikus is felbukkan), no meg a három vokalista lány, azaz az Ikettes, Ike "vastag" gitárhangzása pedig mindennél jobban összefogja a produkciót. Kissé pikáns jelenet, amikor Tina "minden nő szerető férfijáról" énekel, és erre Ike csak annyit mond: "Ez én vagyok." De nem ez a lényeges, hanem az ereje teljében levő Turner házaspár mindent elsöprő előadásmódja, melyet ez a felvétel nagyszerűen örökít meg.

3. Come Together

Az Ike & Tina Turner Revue-re sokan felfigyeltek a fehér zenészek közül, és a Rolling Stones turnéra is hívta őket előzenekarnak. Ennek köszönhetően iktattak be Ike-ék a programjukba fehér rock & roll-számokat is a soul- és R&B-dalok mellé, így a Creedence Clearwater Revival Proud Mary-jét (mely a legnagyobb slágerük lett) és a Come Together-t a Beatlestől.

A dal új életre kel Turnerék verziójában, nemcsak Tina, hanem a kemény, régivágású soulos, fúvósokkal is megerősített hangzás miatt. Ike nyers, minimalista gitárjátéka pedig külön pont az i-n - díjazza is a végén a szinte csak fehérekből álló közönség.

4. I Want To Take You Higher (vegyes)

Ike Turnert igencsak megviselte, miután Tina elvált tőle: számára nehéz évtizedek következtek, míg ex-neje rövid szünet után igazi szupersztárként született újjá a nyolcvanas években. Amikor mindkettejüket beiktatták a rock & roll-hírességek csarnokába, Tina a világ egyik legnépszerűbb énekesnőjeként jelent meg a díjátadón, Ike pedig éppen börtönben ült. Szabadulása után viszont összeszedte magát, megszabadult kokainfüggőségétől, és újra koncertezni kezdett, sőt, lemezeket is jelentetett meg.

Ez egy 2002-es koncert felvétele, ahol Ike már hetvenéves elmúlt, mégis rendületlenül nyomja a gitárt és a vokált is, kár, hogy az énekesnő inkább csak egy gyengécske Tina-imitátornak tűnik. A szám eredetijét egyébként a Sly & The Family Stone játszotta, de még 1970-ben felkerült vele a listára Ike & Tina is.