Vágólapra másolva!
2013 legnagyobb popzenei eseményei eddig - David Bowie visszatérésén kívül - egyértelműen a Destiny's Child illetve Justin Timberlake új dalai voltak. Minden idők egyik legsikeresebb lánycsapata és Timberlake is a kétezres évek közepén jelentkeztek utoljára új számokkal, egészen mostanáig. Bár a Destiny's Child legismertebb tagja, Beyoncé Knowles folyamatosan aktív volt az elmúlt években, nem lehet nem észrevenni a rengeteg párhuzamot közte és Justin Timberlake között. Míg korábban utóbbira leginkább Britney Spears fiú megfelelőjeként hivatkoztak, mára sokkal több a közös Beyoncéval.
Vágólapra másolva!

"Gyakran érzed úgy, hogy bárcsak te lennél Beyoncé?" - kérdezte egy rajongó Justin Timberlake-től tavaly szeptemberben a Twitteren. A követői kérdéseire válaszolgató énekes egy viccel ütötte el a választ ("Van, aki nem érzi így?"), de valóban nem lehet nem észrevenni az elmúlt évtized két, talán legnagyobb szóló sztárja közötti számos párhuzamot. Azt persze nem lehet megmondani, melyikük irigyelheti jobban a másikat, ám most, hogy szinte napra pontosan ugyanakkor tért vissza Beyoncé régi együttese és Timberlake, újra felerősítette a hasonlóságot.

Az indulás

Beyoncé Knowles és Justin Timberlake egyaránt életük 32. évében járnak, és mindkettejük karrierje déli államból indult: előbbié Texasból, utóbbié Tennessee-ből. Még gyerekként mindketten szerencsét próbáltak a Star Search című tévés tehetségkutatóban, és egyikük sem járt sikerrel: Beyoncé a későbbi Destiny's Child-tagokkal és szólóban is próbálkozott ott, míg Timberlake még tizenkét évesen, Justin Randall néven countrydalokat énekelve esett ki. Ő sem maradt sokáig egyedül: a hírhedt Mickey Mouse Clubban folytatta, ahol megismerte többek között JC Chasezt, akivel aztán megalapították az 'N Syncet.

Forrás: AFP

Egyedül nem megy

A karrierje tehát Beyoncénak és Justinnak is együttesben indul. Beyoncé és akkor még három társa több változtatás után 1996-ban köt ki a Destiny's Child névnél, és két évvel később meg is jelenik az első lemez, amely be is futtatja a csapatot. Ugyanabban az évben veszi be Amerikát az 'N Sync is: a fiúcsapat ugyan Európát már korábban meghódította, de a siker csak 1998-ban válik teljessé, amikor az első album megjelenik Amerikában is. Erősíti a párhuzamot, hogy mindkét együttesnek a második albuma volt a legsikeresebb: a lányoknak a The Writing's On The Wall (1999), a fiúknak pedig az egy évvel későbbi No Strings Attached. Az ezredfordulón már a Destiny's Child a világ egyik legsikeresebb lánycsapata, az 'N Sync pedig ugyanez a boybandeknél.

Nemezisek

A két énekes sorsában az is közös, hogy csapatban egyikük sem tudott igazán kiteljesedni: a sikerek ellenére mindkettejük együttese egy másik, hasonló csapat árnyékában maradt. A Destiny's Child nemezise a TLC volt: a trió már javában a legnépszerűbb R&B lányegyüttes a Destiny's Child feltűnésekor, és az is marad 2002-es feloszlásáig. A tagcserék által is hátráltatott, átalakult Destiny's Childnak akkor már nem volt komoly vetélytársa a műfajban, ám addigra az együttest már kis híján szétfeszítette a tagok (és különösen Beyoncé) egója, és később sem tudta utolérni a TLC-t az eladott lemezek számában. Az N'Sync a Backstreet Boys mögött kullogott egész pályafutása során, amely végül minden idők legsikeresebb boybandje is lett (a menedzserük egyébként közös volt: mindkét csapatot Lou Pearman futtatta). Rövidesen azonban Beyoncé és Timberlake is megtalálta a módját, hogyan legyen másodikból első.

Forrás: AFP/Grigoriy Sisoev

Szólóban

Mindkettejük számára 2002 volt az év, amikor először állt ki egyedül a közönség elé: Justin Timberlake első szólóalbuma, a Justified az év augusztusában jelent meg, míg októberben Beyoncé került először a slágerlistákra szólóban - itt még újdonsült barátja és későbbi férje, Jay-Z 03 Bonnie & Clyde című számában vendégszerepelt, de a következő évben megjelent első szólólemeze, a Dangerously In Love. Mindkét lemez abszolút világsiker: a Justified 10 millió, a Dangerously In Love 11 millió példányban kel el világszerte, és megalapozza Beyoncé és Justin Timberlake szóló előadói karrierjét.

Zene és tánc

Mindkét énekes az R&B-ben van leginkább otthon, és mindkettejük számára Michael Jackson jelentette a legfőbb inspirációt: ha Justin Timberlake nem mondaná, akkor is nyilvánvaló lenne ez az énekstílusa alapján, míg Beyoncé legutóbb Jackson halálának harmadik évfordulóján hangsúlyozta ezt. Mellesleg mindkettőjük számára majdnem olyan fontos a tánc, mint az éneklés - akárcsak Jacksonnak volt. És ugyan a 2006-os albuma, a FutureSex/LoveSounds idején Timberlake mindenféle indierock zenekar hatását is emlegette, illetve Beyoncé is bedobott időközben sok más hatást, az idei visszatérő számok mindennél jobban megmutatták, mennyire kötődnek mindketten a klasszikus R&B-hez és a soulhoz.

Forrás: AFP

Film

Az elmúlt évtized két nagy sztárjának első szóló sikereivel egy időben jött is a filmezés: Timberlake ugyan még az 'N Sync tagjaként debütált színészként egy Disney tévéfilmben, de aztán 2005-től egymást követték a mozifilmek, melyek közül a legsikeresebb a többszörös Oscar-díjas A közösségi háló lett (ebben a Napster alapítóját, Sean Parkert játszotta), míg a Barátság extrákkal illetve a Lopott idő az ő főszereplésével lett sikeres. Ideje volt ezekre, hiszen Timberlake 2006 után csak ritkán énekelt. Beyoncé 2002-ben debütált az Austin Powers - Aranyszerszám című filmben, legsikeresebb alakítása viszont a négy évvel későbbi Dreamgirls című musical főszerepe volt.

Szexszimbólum

Szerepükből kifolyólag elkerülhetetlen volt, hogy mindketten igazi szexszimbólumokká váljanak, de az már rajtuk is állt, hogy szólókarrierjük elindulásával nem is nagyon maradt vetélytársuk. Ebből szempontból Timberlake-nek volt könnyebb dolga, hiszen a popzenéből gyakorlatilag elfogytak a szóló férfisztárok: miközben az énekesnők között óriási a tülekedés. Eminem és Jay-Z nem a szexepiljével hódít, Kanye West nagyképű, Justin Biebert csak a kiskorúak veszik komolyan, Chris Brown és Usher pedig túl amerikai. Köztük Timberlake úgy is meg tudta őrizni a trónját, hogy évekig nem is csinált semmit. Beyoncénak ott van vetélytársként Rihanna, Shakira és Taylor Swift, hogy csak a legnevesebbeket mondjuk, mégis őt választotta most a 21. század legszexisebb nőjének a GQ, a világ leggyönyörűbb nőjének a People, minden idők legszexibb énekesnőjének a Complex - és ezek csak a szülés utánról. Egyébként is két elegáns énekesről van szó, komolyabb magánéleti kilengések nélkül - Timberlake kilenc évvel ezelőtti, Super Bowl-botránya az egyetlen szeplő csak, de a hunyó ott is Janet Jackson volt.

Visszatérés

A sok helyen összeérő két életút egy helyen azért komolyan kettéválik: Beyoncé a szülési szabadságát leszámítva végigdolgozta az elmúlt öt évet, és már a negyedik szólólemezénél tart, miközben Timberlake 2006 óta csak mások számain vendégszerepelt néha. Mégis, 2013 januárjában újra összeértek a karriervonalak, hiszen előbb a Destiny's Child tért vissza hosszú évek után, két nappal később pedig hasonlóan hosszú szünet után napvilágra került Justin Timberlake visszatérő dala. Ráadásul mindkettőjüknek lesz idén albuma - Beyoncé lemezén állítólag Timberlake is vendégszerepel majd, de még fontosabb, hogy a két lemez remek alkalom lesz rá, hogy kiderüljön, hol is tart a mostanában különböző okokból hiányzó világsztár 2013-ban.