Egyre aggasztóbb az esemény utáni tabletták népszerűsége Indiában

Vágólapra másolva!
Indiában a kormány betiltotta azokat a reklámokat, amelyek nem sürgősségi esetben, hanem elsődleges fogamzásgátlóként ajánlják az esemény utáni tablettákat, ugyanis egyre inkább ezt használják a fiatalok, ahelyett, hogy óvszerrel védekeznének.
Vágólapra másolva!

A sürgősségi fogamzásgátló tabletták, amelyeket a védekezés nélküli nemi aktust követő 72 órán belül kell bevenni, recept nélkül, ingyenesen hozzáférhetők az indiai gyógyszertárakban - abban az országban, amely még mindig meglehetősen konzervatívan közelíti meg a szexualitást és a szexuális felvilágosítás kérdését.


2009-ben az előző évhez képest 250 százalékos növekedés mellett több mint 8,2 millióra ugrott az eladott esemény utáni tabletták száma, ami a tabletták nem megfelelő alkalmazása miatt egyre inkább aggasztja az egészségügyi szakembereket.


Az esemény utáni tabletta nem cukorka


Radhika Chandiramani klinikai pszichológus szerint az rendben van, hogy az emberek szexuálisan liberálissá válnak, arról azonban senki sem beszél, milyen hosszú távú hatásai lehetnek ennek a gyors megoldásnak. "A gyártók nem tesznek említést erről reklámjaikban, a szülők és a tanárok nem beszélnek a gyerekeknek a szexről és a fogamzásgátlásról. Ki fogja elmagyarázni ezeknek a szegény gyerekeknek, hogy az esemény utáni tabletták nem cukorkák?" - teszi fel a kérdést Chandiramani.


A rossz egészségügyi ellátással rendelkező Indiában főként azért vezették be az ingyenes orális fogamzásgátlókat, hogy a nők a vidéki térségekben is hozzáférhessenek a tablettához, ahol a legtöbb veszélyes, szakszerűtlen abortuszt végzik.


Az indiai orvosok szerint a sürgősségi fogamzásgátló tabletták népszerűsége két okból is aggasztó. Egyrészt a mellékhatások fokozott kockázatával járnak, másrészt a rutin alkalmazás azt sugallja, hogy előnyben részesítik az óvszerrel szemben, ami azzal a hátránnyal jár, hogy nem kapnak védettséget a HIV és a nemi úton terjedő betegségek ellen.


Nem a reklám a hibás, hanem a felvilágosítás hiánya


A reklámokat sok kritika érte, de Alyque Padamsee reklámszakember szerint a fő probléma nem a tablettákkal és azok reklámozásával kapcsolatos, hanem az indiai hatóságok húzódozásával a szexuális felvilágosítás bevezetését illetően. Véleménye szerint a kormánynak gondoskodnia kellene arról, hogy a fiatalok az alapoktól kezdve megfelelő oktatásban részesüljenek ezen a téren is, ha azt akarják, hogy megfelelő módon alkalmazzák a fogamzásgátló eszközöket.