Rakéták és vízzel hajtott kiskocsik a Dóm téren

Vágólapra másolva!
A Fizika Éve rendezvénysorozat keretében Szegeden lezajlott a Délmagyarország című napilap konstrukciós csapatversenyének első két fordulója. A jelentkező diákok három fordulóban mérik össze kreativitásukat a tavasz folyamán.
Vágólapra másolva!
Azonosítatlan repülő tárgy a Dóm téren

Azonosítatlan repülő tárgy a Dóm téren





Rakétakilövés - madártávlatból

Rakétakilövés - madártávlatból

Már a rakéták elindítása előtt nagy volt a nyüzsgés a szegedi Dóm előtt. Egyes csapatok még ekkor végezték el az utolsó simításokat, mások a többi versenyző szerkezetét tanulmányozva próbálták felmérni, van-e reális esélyük velük szemben. Miután a szervezők is mindennel meg voltak elégedve, és a zsűritagok elfoglalták a helyüket, kezdetét vette a nagy megmérettetés. A rakéták teljesítménye igen változatosnak mondható. A Rakéták nevű csapat konstrukciója volt a legjobb, amely 11,5 másodpercig volt a levegőben. Akadt olyan rakéta, ami makacsul ragaszkodott kilövőállásához és nem indult el, de előfordult, hogy a szerkezet irányt tévesztve egyenesen a közönséget vagy a zsűrit vette célpontba, így nemcsak a csapattagoknak, hanem nekik is jutott egy kevés a rakétát elhagyó üzemanyagból.

Az autó hőskora?

Az autó hőskora?



Az esős időjárás nem igazán kedvezett a bemutatónak, de az összesereglett nézősereg az első fordulóhoz hasonlóan igen változatos alkotásokban gyönyörködhettek. A legótól kezdve a játékautón és a margarinos edényen keresztül a bakelitlemezig mindenféle alapanyagból készültek kocsik, kisebbek és nagyobbak egyaránt. A felhasznált víz mennyisége is elég változóan alakult, a néhány milliliterrel hajtott szerkezetek mellett előfordultak olyanok is, amelyeknek több liter volt a vízigényük. A legsikeresebb a Simple Team volt. Autójuk mindössze 3 dl vizet használt fel a 3,5 méteres út megtételéhez.

Több mint harminc csapat vállalkozott a kihívásra, hogy megmutassa, mire képes. Az első két forduló eredményei alapján a Rakéták vezetnek, de a nyomukban halad a Velez csapat és a BJG is. A jelenlegi állás szerint nekik van a legnagyobb esélyük megnyerni a versenyt. Ez persze nem jelenti azt, hogy biztosan ők lesznek a befutók, hiszen a harmadik próbatétel még mindig hátra van.

Utolsó simítások

Utolsó simítások

Az első két fordulóhoz hasonlóan az utolsó megmérettetést sem lehet majd megúszni szárazon. A résztvevőknek olyan hajót kell építeniük, amelynek hajtóműve a hőt alakítja mechanikai munkává. A bemutatóra május 25-én kerül majd sor Szegeden a Móra Ferenc Múzeum előtti szökőkút vizén.

Szabó Kitti

Fotó: Csányi Marcell, Horváth Zsolt