Matematikai képzés a sikeres életért

Vágólapra másolva!
Pintér Ferenccel, a veszprémi Erdős Pál Matematikai Tehetséggondozó Iskola egyik alapítójával beszélgetünk.  
Vágólapra másolva!
Erdős Pál Matematikai Tehetséggondozó Iskola http://www.mik.vein.hu/erdosprog/index1.htmlAz iskola honlapja

Hogyan indult az iskola?
- Az előzmények 1999-ig nyúlnak vissza. Nagykanizsán a Batthyány Lajos Gimnáziumban összegyűjtöttem az iskola matematikából legtehetségesebb 6-12. évfolyamos diákjait - körülbelül 30 gyereket -, és két-három hétvégére elvittem őket Pécsre, ahol kollégáimmal, Katz Sándorral, Kubatov Antallal, Lányi Verával három csoportban foglalkoztunk velük. Megrögzött ideám volt, hogy a legjobbakat ki kell mozdítani saját környezetükből, mert egy új helyzetben lehet a legintenzívebb munkára sarkallni őket. Azt akartuk, hogy létrejöjjön egy szakmai közösség, egy műhely, ahol a legtehetségesebbek egymást inspirálják. A nap órákkal telt, az este beszélgetéssel. Tehetséges és nagyon nyitott gyerekek voltak. Mindannyiunkat meglepett, milyen sokat tudnak a világról. Az elképzelés életképesnek bizonyult, a következő évben a segítő tanárok is hozták tehetséges diákjaikat, így lettünk ötvenen. Velük már Keszthelyen foglalkoztunk tovább.

Pintér Ferenc, az egyik alapító
Pintér Ferenc tanár, az egyik alapító
Ma mégis Veszprémhez kötődnek.
Friedler Ferenc Erdős Pál Matematikai Tehetséggondozó Iskolát

Csodagyerekeket képeznek?
- Tehetséges gyerekeket. Olyan középiskolásokat, akik nemcsak értelmesek, de a versenyt is állják. Ez nagyon fontos.

A bejutásért is versenyezni kell?
- Természetesen. Az életben ma már mindenért küzdeni, versenyezni kell. Kitartónak kell lenni, céltudatosnak. Ebben az értelemben klasszikus iskola vagyunk. Tanítunk is, de nevelünk is. Igen, az ajtó előtt magas a küszöb, de aki átjut rajta, azt egy értelemmel teli világ és barátságos, alkotó légkör várja. Felvételi nincs, versenyeredmények alapján döntünk a bekerülő diákokról.

Tehetségeket gyűjtenek

Tehetségeket gyűjtenek

A diákoknak fizetniük kell az oktatásért?



Hálóval kell befogni a diákokat, vagy vannak tehetségek Magyarországon?
- Ez az ország a tehetségek földje. Ez nem szólam - egyszerű statisztika. 2002-ben három foglalkozással és 80 diákkal indult a dunántúli program. Ma 5 csoportban 125 diákkal folyik a munka Veszprémben. Idén indul a kecskeméti program, és biztos vagyok benne, hogy ez nem a történet vége.
Az biztos, hogy az iskolánk mérhetően sikeres. A sikerek a már említett tanulmányi versenyeken mérhetők: az iskolánkba járó diákok által elért eredmények lényegesen jobbak, mint ami a területi eloszlásból következne. Ha ez igaz - márpedig az -, akkor a program terjesztése országos érdek. Ez pénzkérdés is. Tisztában vagyunk vele, hogy az országos léptéket csak központi támogatással célozhatjuk meg. Ehhez ismertté kell válnunk, el kell fogadtatnunk magunkat szakmai körökben és a pénzügyi döntéshozók világában is. Tény, hogy nemzetközi szinten is szinte páratlan a példa. Spanyolországban most kezdtek valami nagyon hasonlóhoz. Büszkék vagyunk arra, hogy előttük járunk.