Hogyan indult az iskola?
- Az előzmények 1999-ig nyúlnak vissza. Nagykanizsán a Batthyány Lajos Gimnáziumban összegyűjtöttem az iskola matematikából legtehetségesebb 6-12. évfolyamos diákjait - körülbelül 30 gyereket -, és két-három hétvégére elvittem őket Pécsre, ahol kollégáimmal, Katz Sándorral, Kubatov Antallal, Lányi Verával három csoportban foglalkoztunk velük. Megrögzött ideám volt, hogy a legjobbakat ki kell mozdítani saját környezetükből, mert egy új helyzetben lehet a legintenzívebb munkára sarkallni őket. Azt akartuk, hogy létrejöjjön egy szakmai közösség, egy műhely, ahol a legtehetségesebbek egymást inspirálják. A nap órákkal telt, az este beszélgetéssel. Tehetséges és nagyon nyitott gyerekek voltak. Mindannyiunkat meglepett, milyen sokat tudnak a világról. Az elképzelés életképesnek bizonyult, a következő évben a segítő tanárok is hozták tehetséges diákjaikat, így lettünk ötvenen. Velük már Keszthelyen foglalkoztunk tovább.
Pintér Ferenc tanár, az egyik alapító |
Csodagyerekeket képeznek?
- Tehetséges gyerekeket. Olyan középiskolásokat, akik nemcsak értelmesek, de a versenyt is állják. Ez nagyon fontos.
A bejutásért is versenyezni kell?
- Természetesen. Az életben ma már mindenért küzdeni, versenyezni kell. Kitartónak kell lenni, céltudatosnak. Ebben az értelemben klasszikus iskola vagyunk. Tanítunk is, de nevelünk is. Igen, az ajtó előtt magas a küszöb, de aki átjut rajta, azt egy értelemmel teli világ és barátságos, alkotó légkör várja. Felvételi nincs, versenyeredmények alapján döntünk a bekerülő diákokról.
Tehetségeket gyűjtenek |
Hálóval kell befogni a diákokat, vagy vannak tehetségek Magyarországon?
- Ez az ország a tehetségek földje. Ez nem szólam - egyszerű statisztika. 2002-ben három foglalkozással és 80 diákkal indult a dunántúli program. Ma 5 csoportban 125 diákkal folyik a munka Veszprémben. Idén indul a kecskeméti program, és biztos vagyok benne, hogy ez nem a történet vége.
Az biztos, hogy az iskolánk mérhetően sikeres. A sikerek a már említett tanulmányi versenyeken mérhetők: az iskolánkba járó diákok által elért eredmények lényegesen jobbak, mint ami a területi eloszlásból következne. Ha ez igaz - márpedig az -, akkor a program terjesztése országos érdek. Ez pénzkérdés is. Tisztában vagyunk vele, hogy az országos léptéket csak központi támogatással célozhatjuk meg. Ehhez ismertté kell válnunk, el kell fogadtatnunk magunkat szakmai körökben és a pénzügyi döntéshozók világában is. Tény, hogy nemzetközi szinten is szinte páratlan a példa. Spanyolországban most kezdtek valami nagyon hasonlóhoz. Büszkék vagyunk arra, hogy előttük járunk.