Az egyiptomi légitársaság Boeing-767 típusú utasszállítóján még a kairói felszállás előtt üzemen kívül helyezték az egyik hajtómű fékezésre szolgáló áramlásfordítóját. Mohammed Sahin, az EgyptAir alelnöke szerint olyan "műszaki intézkedésről" van szó, amely nem jelent veszélyt. A Boeing cég és az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) is engedélyezi a két berendezés közül az egyiknek az üzemen kívül helyezését.
Az áramlásfordító olyan berendezés, amely a gép sugárhajtóművében megfordítja a kilövellt levegő áramlásának irányát, tehát a gép fékezését segíti elő. Ha az áramlásfordító az egyik oldalon véletlenül bekapcsol, miközben a másik oldali hajtómű előre mozgatja a gépet, ez pillanatok alatt megpördüléshez és csaknem biztosan elháríthatatlan szerencsétlenséghez vezethet.
A CNN hírtelevízió értesülése szerint a Nantucket szigeténél vasárnap lezuhant gép személyzetének egy tagja a Los Angeles-i leszállásnál kifogásolta az áramlásfordító állapotát.
Niki Lauda, a Lauda Air elnöke "képtelenségnek" nevezte azt a feltételezést, hogy az egyiptomi légitársaság Boeing 767-es típusú utasszállító gépe az áramlásfordító berendezés hibája miatt járhatott szerencsétlenül a napokban New York-i felszállása után.
Az APA osztrák hírügynökségnek nyilatkozva közölte: a Boeing-cég 1994-ben - éppen egy korábbi, thaiföldi szerencsétlenség nyomán - olyan úgynevezett "szinkronizált zárószerkezettel" látta el a 767-es, 757-es és 737-es típusú gépeit, amelyek megakadályozzák, hogy valamelyik hajtómű áramlásfordítója véletlenül magától bekapcsoljon.
A kairói értesülésre reagálva elmondta még: az lehetséges, hogy a Los Angeles-i útközbeni leszálláskor a pilóták rendellenességet jelentettek az áramlásfordítónál, de akár elhárították ezt a problémát, akár nem, kizárt, hogy a New York-i felszállást követő szerencsétlenséget ez okozta volna.
(MTI)
Korábban: