Az amerikai haditengerészet robotberendezése szombat éjjel megtalálta és felhozta az Atlanti-óceán mélyéről az október 31-én szerencsétlenül járt egyiptomi repülőgép második fekete dobozát, amelynek a pilótafülkében elhangzott beszélgetéseket kellett rögzítenie.
Az EgyptAir légitársaság 990-es, eredetileg Los Angelesből indult, majd New York-i megállás után Kairó felé taró Boeing 767-esének fedélzetén 217-en tartózkodtak, és valamennyien szörnyethaltak, amikor gép az adatok szerint hatalmas sebességgel csapódott az óceán vizébe.
A hangrögzítő fekete doboznak e szerencsétlenség ügyében kiemelkedő jelentősége van, mert a már korábban megtalált másik berendezés, amely a gép repülése során keletkezett műszaki és elektronikus adatokat tárolta, felettébb furcsa információkkal szolgált. Elemzése során arra következtettek, hogy a repülés minden rendellenességtől mentesen, eseménytelenül zajlott, mígnem bekapcsolt állapotból kikapcsolt állapotba kerültek a gép hajtóművei. Állítólag a műszaki adatok nem arról tanúskodnak, hogy valamilyen műszaki hiba következtében automatikusan álltak le a hajtóművek, hanem egyértelműen azok a kapcsolókarok kerültek kikapcsolt helyzetbe, amelyeket csak emberi kéz állíthat ilyen pozícióba a pilótafülkében.
A megállapítás óriási megdöbbenést keltett, és az egyiptomi légitársaság sietett is leszögezni, hogy a gép pilótái nem csupán vészhelyzetek leküzdésére alaposan kiképzett, rutinos repülők voltak, hanem a rendszeres orvosi vizsgálatok, illetve egyéb jelek sem utaltak előzetesen semmilyen esetleges pszichikai rendellenességre. A rögzítőberendezés adatainak elemzői azonban kitartanak azon álláspontjuk mellett, hogy "valami eszelős dolgot" művelhetett valaki a pilótafülkében.
Miután a gép automata vezérlése a hajtóművek kikapcsolása miatt megszűnt, az első fekete doboz által rögzített adatok látszólag emberi ellenőrzés alatt tartott, kézi irányításos leszállási - illetve legalábbis alacsonyabbra szállási - manőver megkezdéséről tanúskodnak. E sebességcsökkenés azonban igen rövid idő alatt drámai mértékű volt (a gép belsejében gyakorlatilag súlytalansági körülmények álltak elő), és a gép percekkel később lezuhant.
Most tehát a hangrögzítő berendezésnek kell választ adnia arra, mi késztette a pilótákat a hajtóművek kikapcsolására és a kétségbeesett, szinte zuhanásszerű "ereszkedés" megkezdésére - ha a műszaki információk értelmezése helyes. Egyes szakértők nem zárják ki, hogy hirtelen előállt levegőszökés válthatta ki ezt a reakciót. A második fekete dobozt, miként az elsőt is, Washingtonban vetik tüzetes vizsgálat alá.
(MTI)
Ajánló:
Olvassa el a Boing-repülőgépgyár véleményét a témáról! (angolul)
Korábban:
(1999. november 14.)