A Navstar 1 nevű, egy dubai székhelyű cég tulajdonában lévő hajót a haditengerészet előzőleg három alkalommal szólította fel, hogy térjen vissza Umm Kaszr kikötőjébe, de a kapitány mindháromszor figyelmen kívül hagyta a felszólítást. A brit katonák ezt követően léptek a hajó fedélzetére, és letartóztatták a hajó parancsnokát, valamint a legénység tagjait, akik nem tanusaítottak ellenállást.
A csempészett olajat a Perzsa-öbölben használatos fából készült kisebb bárkákon szállították Umm Kaszr-ba, ahol illegálisan rakodták be a hordókat a teherhajóba. Két hét alatt számos csempészhajót tartóztattak fel a brit katonák, de mind közül a Navstar 1 szállította a legtöbb - mintegy 1100 tonna - olajat.
Az Irakot súlytó nemzetközi szankciók idején sem volt szokatlan az illegális olajkereskedelem főként a szomszédos országokkal. Az olajat élelmiszerért program törvényes kvótáin felül teherautókon, hajókon és csővezetéken csempészték a fekete aranyat Törökországba, Jordániába, Szíriába és a Perzsa-öböl országiba, jelentős bevételekhez juttatva így a Szaddám-rezsimet.