Most már visszakapja az életét a BP hibát hibára halmozó főnöke

Vágólapra másolva!
Nagyot ugrott hétfőn a BP olajtársaság részvényeinek értéke, miután kiszivárgott hírek szerint hamarosan távozik a cégtől Tony Hayward vezérigazgató. A Mexikói-öbölben bekövetkezett olajkatasztrófa felelősének tartott BP-nek majdnem három hónapig tartott elzárni az olajkutat, Hayward pedig rettenetes kommunikációval tetézte a természeti katasztrófát: bocsánatkérésként például arról beszélt, hogy ő is szeretné visszakapni az életét, majd miközben a Mexikói-öbölben még az olajjal küzdöttek, ő benevezett egy vitorlásversenyre.
Vágólapra másolva!

"A leggyűlöltebb - és a legtudatlanabb - ember Amerikában" - így jellemezte a New York Daily News című lap Tony Haywardot, a BP brit olajipari óriáscég vezérigazgatóját, akinek elbocsátását sajtóhírek szerint kedden jelentik be hivatalosan. A vezérigazgató bukását a Mexikói-öbölben történt robbanás és az azt követő katasztrofális méretű olajszennyezés, illetve a kialakult helyzet szintén tragikus kezelése okozta.

Bár a BP hétfőn még azt közölte, hogy nincs döntés Hayward jövőjéről, a Guardian című lap szerint vasárnap este, a cég igazgatóságának zárt ülésén már csak a végkielégítés mértékéről tárgyaltak. A lap úgy értesült, hogy Hayward egyévi fizetésének megfelelő végkielégítést, vagyis mintegy egymillió fontot (körülbelül 340 millió forintot) kap, illetve egy 10 millió fontos nyugdíjalapot, amely 60 éves kora felett évi félmillió fontos jövedelmet biztosít majd neki.

Az 53 éves Hayward rendkívüli népszerűtlenségét jelzi, hogy a BP részvényeinek tőzsdei árfolyama annak ellenére is emelkedni kezdett az elbocsátás hírére (néhány óra alatt kétmilliárd fonttal növelve a cég értékét), hogy a cég várhatóan 8,4 milliárd font veszteségről számol be néhány napon belül megjelenő féléves üzleti jelentésében. A cég jelentése szerint a veszteség legfőbb oka, hogy 25 milliárd fontot fordítanak az olajkatasztrófa elhárítására.

"Egy nagyon nagy óceán"

A Deepwater Horizon mélytengeri olajfúró platform április 20-án robbant fel mintegy 80 kilométerre Louisiana partjaitól. A katasztrófában 11 ember halt meg, majd három hónapon keresztül gyakorlatilag akadálytalanul ömlött a nyersolaj a tengerbe, ami az amerikai történem legnagyobb természeti katasztrófáját okozta. A BP több kísérletet tett a sérült kút elzárására, de csak július közepén sikerült megállítani az olajat, és még ez sem a végleges megoldás.

Az Egyesült Államok már kezdettől minden felelősséget az olajfúró platformot működtető BP-re hárított, bár egy májusi kongresszusi meghallgatás szerint a tulajdonos BP, a platformot üzemeltető Transocean és az olajkút betonkeretét készítő Halliburton is tudatában volt azoknak a hibáknak, amelyek a későbbi olajkitöréshez vezettek. Hayward és a BP vezetése azonban sokáig nem ismerte el a saját felelősségét, inkább kisebbíteni igyekezett a katasztrófa nagyságát.

"A Mexikói-öböl egy nagyon nagy óceán. Az olaj és az általunk hozzáadott diszpergáló szer mennyisége egészen apró a víz mennyiségéhez képest" - mondta május közepén a houstoni krízisközpontban Hayward, aki kijelentette azt is, hogy a történtek ellenére folytatni fogják a mélytengeri kitermelést. "Az Apollo 13 sem állította meg az űrversenyt" - jelentette ki a vezérigazgató, utalva az 1970-es sikertelen Hold-expedícióra, majd tovább fokozta a példákat, és azt mondta: az Air France tavalyi balesete sem akadályozza a légitársaságokat, hogy embereket szállítsanak világszerte.

Forrás: AFP/Alex Wong
Hayward felesküszik a kongresszusi meghallgatás előtt

Nem is tudott róla

Később a vezérigazgató finomította valamelyest a kijelentéseit. A Financial Timesnak június elején elismerte, hogy nem voltak teljesen felkészültek az olajfúróplatform katasztrófájára. Hayward szerint jogosak voltak a társaságot ért kritikák, amiért nem volt jól felszerelve ahhoz, hogy kezeljen egy 1500 méteres mélységben történő olajfolyást. Azt mondta, új technológiákat kell kifejleszteniük.

Június közepén Haywardnak az amerikai kongresszus vizsgálóbizottsága előtt kellett számot adnia az olajfúróplatform balesetéről, ahol a képviselők közel hét órán keresztül faggatták. A több tudósításban is vallatásnak minősített meghallgatáson Hayward rendszeresen kitért a kérdések elől, igyekezett elhárítani a felelősséget, és többször visszautasította az ettől csak egyre dühösebb képviselők következtetéseit.

A legnagyobb felháborodást Hayward azzal váltotta ki, hogy kijelentette: ő egyáltalán nem is tudott a Mexikói-öbölben úszó fúrótoronyról, egészen addig, amíg áprilisban azt nem jelentették neki, hogy sikeres fúrásokat végeztek ott. "Évente több száz kutat fúrunk világszerte" - magyarázkodott Hayward az értetlenkedő képviselőknek. A vezérigazgató hosszasan bizonygatta, hogy mióta ő áll a cég élén, mindent megtettek a biztonság növelésére, és addig nem nyugszanak, amíg el nem takarítják az olajat, de a képviselőket láthatóan nem sikerült megnyugtatnia.

"Vissza akarom kapni az életemet"

Hayward személyes bakijai csak súlyosbították a helyzetet. Május végén például meglátogatta a louisianai Venice olajszennyezéstől sújtott városát, ahol bocsánatkéréséként azt mondta: "Nagyon sajnáljuk, hogy ilyen súlyos törést okoztunk az életükben. Senki sincs, aki jobban akarná, hogy vége legyen ennek. Vissza akarom kapni az életemet." Ezt sokan érzéketlennek tartották, és felháborodva idézgették amerikai politikusok és kommentátorok.

Egy hónappal később pedig azért került a támadások kereszttüzébe, mert kiderült, hogy miközben a Mexikói-öbölben még az olajjal küzdöttek, ő - saját, 182 ezer fontot érő hajóján - részt vett az Isle of Wight vitorlásversenyen. "Hogy Tony Haywardot idézzem, most visszakapta az életét" - élcelődött a híren Rahm Emanuel, a Fehér Ház kabinetfőnöke, aki szerint a vezérigazgató lépéseiből azt a következtetést lehet levonni, hogy "Tony Hayward nem fog új karriert csinálni PR-tanácsadással". Emanuelnél sokkal élesebben fogalmazott a Greenpeace kampányvezetője, Charlie Kronick, aki szerint Hayward lépésével "sót szórt a sebbe". A BP azzal próbálta védeni a vezérigazgatót, hogy a robbanás óta ez volt az első hétvégéje, amit a családjával tölthetett.

Forrás: AFP/Chip Somodevilla
Tüntetők Washingtonban, Hayward képével és elhíresült mondásával

Tony Hayward geológiát tanult a birminghami Aston Universityn, majd doktori fokozatot szerzett a University of Edinburgh-n. 1982-ben lépett be a British Petroleumhoz, ahol kezdetben fúrásgeológusként dolgozott, majd különféle műszaki beosztásokban dolgozott. Karrierje 1990-ben lódult meg, amikor egy konferencián felfigyelt rá a cég akkori kutatási igazgatója (későbbi vezérigazgatója), Lord John Browne, aki személyes asszisztensévé tette Haywardot. Ekkor kapta a Teknős becenevet, az akkoriban népszerű Tini nindzsa teknősök című rajzfilmsorozat után.

A fiatal, feltörekvő Hayward 1992-től Kolumbiában, majd 1995-től Venezuelában irányította a BP kutatásait. 1997-ben tért vissza Londonba kutatási igazgatóként. A központban később a pénzügyi műveletek irányításával bízták meg, majd 2003-től kutatási és kitermelési vezérigazgató-helyettes lett. Lord Brown 2007-ben visszavonult (miután pert vesztett a Mail on Sunday című lappal szemben, amelyet nem tudott megakadályozni abban, hogy interjút közöljön korábbi homoszexuális szeretőjével), Hayward pedig elfoglalhatta a cégcsoport vezérigazgatói székét. A Forbes üzleti magazin szerint Hayward tavaly több mint egymillió fontos fizetése mellett további kétmillió fontos bónuszt kapott, vagyis a 2009-es jövedelme meghaladta az egymilliárd forintot.