A pilóták a felelősek az Air France repülőgép 2009-es katasztrófájáért

Vágólapra másolva!
A hibás műszerek elterelték a pilóták figyelmét a repülőgép süllyedéséről, így ők túl későn húzták vissza a botkormányt - a most elkészült vizsgálati jelentés szerint ezért zuhant le több mint két évvel ezelőtt az Air France légitársaság Rio de Janeiróból Párizsba tartó járata. A szakértők szerint vagy kifejezetten e gép legénysége volt alulképzett, vagy általában is javítani kell a francia pilóták oktatásán.
Vágólapra másolva!

Az érzékelők jegesedése és az elromlott sebességmérő mellett a pilóták sorozatos hibái okozták az Air France 447-es járatának 2009-es katasztrófáját - írja a Le Figaro francia napilap, amely megszerezte a baleset okait vizsgáló jelentés részleteit.

A repülőgép 2009. május 31-én indult Rio de Janeiróból Párizsba, majd pár órával a felszállás után az Atlanti-óceánba zuhant. A fedélzeten lévő 228 ember - köztük négy magyar állampolgár - közül senki sem élte túl a balesetet. Eddig nem tudták kideríteni, pontosan mi történt a géppel, miután nagy magasságban viharba került. A gép fekete dobozát idén tavasszal találták meg a szakértők.

A szakértők a fekete dobozban talált adatok és hanganyagok alapján azt vizsgálták, hogy a pilóták döntései okozták-e a zuhanást. A jelentés szerint a pilóták "nem voltak tisztában azzal, hogy a gép süllyed és le fog zuhanni". A sebességmérők hibás működése elterelhette a figyelmüket a gép más létfontosságú rendszereinek működéséről. Így miközben a repülő turbulens légáramlatokon ment át, a pilóták nem tartották be az ilyen esetekre vonatkozó előírásokat - írja a Le Figaro.

A pilóták képzésén kellene javítani

A vizsgálat szerint a kapitány pihenni ment, így a pilótafülkében a másod- és a harmadik pilóta maradt. A másodpilóta észrevette a sebességmérő jegesedését, így a hiba kijavítására és nem a gép süllyedésére koncentrált. Ugyanis amikor a kapitány visszatért a fülkébe, a pilóták nem említették, hogy süllyed a gép, hanem a technikai problémákról beszéltek, amit nem értettek. A jelentés szerint így a kapitány "nem elemezhette a helyzetet, és nem tudott segíteni".

A jelentés szerint a pilótafülkében lévő műszerek nagy része jól működött, a pilótáknak csak követniük kellett volna az ilyen helyzetekre szóló előírásokat, vagyis növelniük kellett volna a gép tolóerejét, és meg kellett volna emelniük a gép orrát. A balesetet közvetlenül az okozta, hogy miután a robotpilóta szerepét átvette a személyzet, a gép sebessége veszélyesen csökkent. Néhány másodperccel a zuhanás előtt az egyik pilóta felhúzta a gépet kormányzó kart, de a jelentés szerint "ez már túl későn történt, és semmit sem ért".

A jelentés készítői szerint ez a forgatókönyv felvetheti a kérdést, hogy az Air France 447-es pilótái voltak alulképzettek, vagy a repülőgépeken lévő legénységek általános képzésén kell javítani.