Kiszivárogtatással vádolja a WikiLeaks a Guardiant

2011.09.01. 8:39

Azzal vádolja a WikiLeaks a Guardian című brit napilapot, hogy kiszivárogtatott több szerkesztetlen, érzékeny információkat is tartalmazó diplomáciai táviratot. A WikiLeaks szerint a lap újságírója az idén februárban megjelent könyvében közölt egy jelszót, amellyel hozzá lehetett férni több, korábban nem publikált távirathoz. A Guardian szerint semmi értelme annak, amit a WikiLeaks állít.

A kormányzati dokumentumokat kiszivárogtató oldal, a WikiLeaks azzal vádolja a Guardian című brit napilapot, hogy a segítségével szivárgott ki több, még szerkesztetlen amerikai diplomácia távirat. Az esetről a WikiLeaks mikroblogja és a Guardian napilap is beszámolt csütörtökön.

A WikiLeaks közleménye szerint a Guardian oknyomozó riportere, David Leigh a WikiLeaksről szóló könyvében leírt egy olyan jelszót, amely alkalmas volt arra, hogy a szervezet tulajdonában lévő szerkesztetlen táviratokhoz illetéktelenek is hozzáférjenek. A könyvet Leigh és szerzőtársa, Luke Harding februárban jelentette meg.

A WikiLeaks szerint a jelszó közlése kockáztatta a "biztonságos munkát". "A forradalom és a változás veszélybe kerül, ha a még közzé nem tett táviratok tartalmáról előbb szereznek tudomást a kormányok és a titkosszolgálatok, mint a nagyközönség" - írta a Twitteren megjelent közleményében a WikiLeaks.

Az AP amerikai hírügynökségnek David Leigh, a Guardian munkatársa azt mondta, a WikiLeaks vádjai teljesen értelmetlenek. Leigh szerint a szervezet alapítója, Julian Assange 2010 júliusában mondta meg neki a jelszót, amivel az Egyesült Államok egy szerveren tárolt diplomáciai irataihoz lehetett hozzáférni. Leigh szerint Assange akkor azt mondta, hogy a jelszó órákon belül érvényét veszti. Leigh szerint nem jelentett semmit, hogy fél évvel később elárulta a jelszót, ráadásul a szerver webcíme nem is szerepel a könyvben. A WikiLeaks mikroblogja azt írta, hogy az ilyen jellegű jelszavak nem megváltoztathatók, ezért nyilvánvaló hazugás, amit az újságíró állít.

A szerkesztetlen jelentések az amerikai védelmi minisztérium szerint veszélybe sodorják az informátorokat, az aktivistákat és mindenkit, akit a nevén neveznek a dokumentumban. 

Az nem derül ki se a WikiLeaks bejegyzéséből, sem a Guardian cikkéből, hogy a szerkesztetlen táviratok ugyanazok-e, mint amelyek pénteken jelentek meg a WikiLeaks oldalán. Ezek között több mint ezer darab megemlíti Magyarországot. A Magyarországról szóló táviratokról itt olvashat bővebben.