Fél luxushajó árát költik a Costa Concordia mentésére

Vágólapra másolva!
Feleannyiba kerül kiemelni a januárban zátonyra futott Costa Concordiát, mint egykor az óceánjáró ára volt. A módszer megvan, elvileg működhet is, de még senki sem próbálta ki. Feldarabolni olcsóbb és egyszerűbb lett volna, de tönkrevághatnák vele a környezetet.
Vágólapra másolva!

Minden idők eddigi legnagyobb hajómentésére készülnek az olaszországi Giglio közelében, ahol januárban zátonyra futott és oldalára dőlt a Costa Concordia luxushajó. A most vázolt tervek szerint a várhatóan májusban kezdődő művelet lényegében megszakítás nélkül zajlik majd, a hét minden napján, huszonnégy órában, legalább tíz hónapig, de talán egy évig. A munka tervezésénél két fő szempont van: hogy egyben tartsák a hajót, és minél kisebb környezeti kárt okozzanak.

Az előzetes számítások szerint a hajó mentése 300 millió dollárba kerül majd, azaz majdnem pontosan felébe a 114 ezer tonnás óceánjáró értékének. Utána már a biztosítók dolga eldönteni, hogy mi történjen vele: helyreállítják és ismét vízre teszik, vagy ócska vasként dolgozzák fel.

Az eredeti tervek között felvetődött az is, hogy a hajót mostani pozíciójában darabolják fel néhány száz tonnás darabokra, ezeket pedig egyenként szállítsák el. Ezt az elképzelést azonban több megfontolásból is elvetették. A legfontosabb ellenérv nyilvánvalóan a környezetvédelem volt, a darabolás ugyanis beláthatatlan mértékű károkat okozott volna. De elhangoztak kegyeleti érvek is: a katasztrófa 32 halottja közül kettőt ugyanis még mindig nem találnak, az eljárás tehát emléküket szentségtelenítené meg.

Forrás: AFP/Filippo Monteforte
Alapvető cél a mentésnél a környezeti károk minimalizálása

A szakértők figyelmeztetnek azonban arra is, hogy környezeti kockázatok a most véglegesnek tűnő megoldás esetében is vannak. Igaz ugyan, hogy márciusban sikerült teljesen kiszivattyúzni a hajóból a balesetkor benne lévő 2300 tonna üzemanyagot, a mentés azonban olyan beavatkozásokkal jár, amelyek minden bizonnyal okoznak majd károkat.

Első lépésben azt kell megakadályozni, hogy elmozdítása esetén a most egy sziklán fekvő hajó elsüllyedjen. Márpedig a 290 méter hosszú hajótesten ötven méteres nyílást keletkezett, amikor zátonyra futott. Ezt most mindenek előtt le kell zárni. Ezt követően a hajótestet megpróbálják légmentesen zárható részekre osztani.

Forrás: AFP
Mindenek előtt a hajótesten lévő nyílásokat kell lezárni

A következő fázisban pontonokat, illetve óriásdarukat telepítenek a hajó mellé, ezek segítségével próbálják majd a nyolcvan fokban megdőlt Costa Concordiát kiegyenesíteni, illetve a felszínre emelni. Utóbbiban segíthet az is, hogy ebben a fázisban levegőt pumpálnak a zárható rekeszekbe, így generálva felhajtóerőt. Ha sikerül a manőver, a hajót el tudják vontatni egy dokkba, minden bizonnyal Genovába, ahol egyébként 2006-ban, új korában vízre bocsátották.

A hajómentéseket végző cégek nemzetközi szervezetének munkatársa a Sky News-nak azt mondta, az egyik legnagyobb milyen munka lesz - nagyon költséges és akár nagyon veszélyes is lehet.