A Costa Concordia hajóroncs hétfőn állhat talpra

a zátonyra futott Costa Concordia óceánjáró luxushajó az olaszországi Giglio szigetnél
Vágólapra másolva!
Hétvégén az utolsó katasztrófa-turisták vándoroltak el Giglio-szigetének partjaira, hogy lefényképezzék az oldalán fekvő Costa Concordiát, mivel a tervek szerint hétfő estére a hatalmas roncshajó már fölegyenesedve fog állni a tengerben.
Vágólapra másolva!

Franco Gabrielli az olasz polgári védelem vezetője vasárnap délután ad végleges felhatalmazást a Costa Concordia felállítására. Ha nem szól közbe az időjárás, az angolul parbuckling-nak elnevezett művelet hétfő reggel hat órakor kezdődik. A Giglio-szigetét övező tenger időjárási viszonyait külön meteorológus-csoport figyeli.

Két Eiffel-toronyra elég acélból építettek állványt és darut a hajóhoz Forrás: AFP/Vincenzo Pinto

A világ eddig legnagyobb hajóroncsának elmozdítását számos olasz és külföldi televízió egyenes adásban közvetíti. A húsz hónapja a tengerben fekvő Costa Concordia fölállítását a képernyőkön követi majd Francesco Schettino a 2012. január 13-án zátonyra futott tengerjáró volt kapitánya is.

A Costa Concordia fölemelésére minden készen áll: a roncs körüli tengerszakaszt lezárták és csak engedéllyel lehet eljutni Gigliónak a hajóroncsra néző partszakaszára is. Hétfőig ezer "belépőt" osztanak ki helyi lakosok és újságírók között.

Nyolc uszály veszi körbe a luxushajót

Hétfőn nem lesz senki a hajó fedélzetén, a mozgatás távvezérléssel történik. A tengerjáró felállítása az utóbbi másfél évben végzett munka után a második fázisnak számít. Az elsőben a hajó alatti tengerfenéken és a hajótest körül készítették elő mindazt, ami a Costa Concordia mostani megmozdításához szükséges. A hajót megtartó vázat összesen 30 ezer tonna acélból építették meg, amely a duplája a párizsi Eiffel-toronyhoz felhasznált acélnak.

Nyolcvanezer köbméter víznek kell kizúdulnia a Costa Concordiából Forrás: AFP/Vincenzo Pinto

A műveletet végző Titan Micoperi amerikai-olasz cég a Costa Concordiát nyolc téglatestű úszó tartállyal vette körbe. A legnagyobbak - a Leone (Oroszlán) és a Micoperi30 nevű - hosszúsága 160,5 méter, szélességük 122 méter. A Costa Concordiát 56 darab 58 méter hosszú és 26 tonna súlyú acéllánc fogja húzni, hogy a 114 ezer tonna súlyú, 289 méter hosszú, 35 méter széles hajó fölegyenesedjen.

Ötszáz ember dolgozott és dolgozik egyszerre a Costa Concordia felállításán. A központi probléma a teherbírás lesz. A számítások szerint például a mozgatás közben a hajóból legalább 80 ezer köbméter víz fog kiáramlani.

Csak a helyiek és az újságírók nézhetik végig a hajó talpraállítását Forrás: AFP/Vincenzo Pinto

Nick Sloane, a Titan dél-afrikai mérnöke kilencven százalékos esélyt jósolt annak, hogy a művelet sikerrel jár. "Ha nem sikerül felállítani a Costa Concordiát, nincsen semmiféle B-tervünk" - mondta olasz újságíróknak Gabrielli.

A polgári védelem vezetője hozzátette, hogy a művelet 10-12 órán át tart majd. Ha sikerül felállítani a hajót, kedden megkezdődik a Costa Concordia stabilizálása. Ezzel egy időben robotokat eresztenek a hajó belsejébe a szerencsétlenségben meghalt két utolsó áldozat tetemének megkeresésére.