Gyerekvédő reklámszűrő

Vágólapra másolva!
Az angol döntéshozók kitiltották a gyerekszobákból az egészségtelen ételeket népszerűsítő tévéreklámokat - a szigetországi gyerekeknek tehát már nem énekel a chips-medve, de ettől tényleg kevesebb lesz a kövér gyerek? Magyarországon még nincs tiltás: a reklámszakemberek szerint nem is lenne túl sok értelme, a pszichológus viszont egyenesen erkölcstelennek nevezte a kiskorúaknak szánt hirdetéseket.
Vágólapra másolva!

Az angol gyerekek egy ideje már hiába várják, nem láthatják kedvenc chips-reklámjukat a mese után: a szigetországban ugyanis egy április elsején életbe lépett szabályozás szerint, azokban az időpontokban, amikor a gyerekek is a képernyők előtt ülhetnek, nem kerülhet adásba olyan hirdetés, amely az úgynevezett "junk food"-okat, vagyis "gyorskajákat", csokikat, chips-eket népszerűsíti. A szabályozás egyelőre a kilencévesnél fiatalabbakat védi, de jövőre tovább szigorodik a tiltás, amely 15 éves korukig óvja majd a fiatalokat az ilyen jellegű reklámoktól.

Az angol döntéshozók úgy vélték ugyanis, hogy a reklámfilmek nagy mértékben felelősek a gyerekkori elhízásért. Néhány brit televíziós csatorna és hirdető szerint túl kemény a szabályozás, bár hozzáteszik: ez nem befolyásolja majd nagy mértékben a reklámipart, mivel marad még számos kommunikációs csatorna, amelyen a gyerekeket elérhetik.

Az elhízással foglalkozó nemzeti fórum képviselője szerint azonban még ez a szabályozás is kevés. Dr. David Haslam szerint az áruházak polcain sem lenne szabad a gyerekek szemmagasságában kínálni az egészségtelen élelmiszereket, ahogy ez korábban már szabályozták is. Úgy tűnt, hogy ez akár eredményes is lehet, de a gyártók hamar elkezdték visszacsempészni a polcokra a számukra legfontosabb termékeket.

Amerikában is vannak hasonló törekvések, hiszen egy kutatás adatai szerint a 8-12 éves gyerekek évente 7600 ilyen reklámot látnak. Ráadásul az iskolai büfékben az élelmiszerek 40 százaléka az egészségtelen kategóriába tartozik. Bár ezen a fronton némi javulás figyelhető meg: Bill Clintonnak hála. A volt amerikai elnök ugyanis kiállt az egészségesebb iskolai büfékért lobbizó civil szervezetek mellet, és ennek köszönhetően jó pár terméket száműztek a büfékből, néhány gyártó pedig számos egészségesebb rágcsálni- és innivalókkal bővítette termékpalettáját. A friss gyümölcs, vagy zöldség viszont továbbra is hiányzik az iskolákból és a reklámok sorából egyaránt.

Gyerekszáj

Magyarországon még nem készült hasonló felmérés arról, hogy a reklámok hány százaléka teszi csábítóvá az egészségtelen élelmiszerek fogyasztását, de az [origo] által megkérdezett gyerekek mindegyike fel tudott idézni legalább egy ilyet. Még a 10 éves Tamás is, aki szerint a reklámok idegesítőek, ezért általában elkapcsol, ha hirdetés következik, de azt elismerte, hogy a vicces reklámokat szereti - ezzel persze nincs egyedül: az egyik közvélemény kutató felmérése szerint a magyarok a humort, és a rövid reklámokat szeretik. Tamás szerint akkor hasznos egy reklám, ha kiderül belőle, hogy melyik chipsben, milyen játék van, de azt is elmondta, hogy ő úgy látja, másban nem mindig mondanak igazat a hirdetők.

Brigitta, aki 12 éves szintén úgy gondolja, hogy amit a reklámokban hall, nem mindig igaz, de azért időnként ő is megnézi a hirdetéseket. Bár - tette hozzá - általában el is felejti, hogy melyik reklám tetszett neki mire a boltba ér, és azt veteti meg a szüleivel, ami megtetszik neki. Brigitta elismerte, hogy szinte csak az egészségtelen ételeket szereti, mert azok finomak. "Kizárt, hogy legyen olyan reklám, ami rá tudna venni, hogy megkóstoljam a spenótot"- mondja.

A kisebb gyerekek viszont nem is tudták, mi az a reklám. Dorka (5) szerint, az "apu hangon éneklő chips-maci" ugyanolyan mese, mint a többi. Gyuri pedig a 6 évesek bölcsességével jegyezte meg: "A reklámban csak az rossz, hogy hamar megtanulod, és akkor máris unalmas".