Boldog csecsemőből lesz a kíváncsi gyerek

Vágólapra másolva!
Sződy Judit pszichológus várja leveled gyermeknevelés, gyermekvárás témakörökben. Összeállításunkban a hozzá érkezett levelekből és válaszaiból gyűjtöttünk egybe egy újabb csokorra valót.
Vágólapra másolva!

Nagylányom már 13 éves. Okos, jó tanuló, erős igazságérzettel, nagyon mély érzésű kislány. Sajnos, testvére nincs, és jelenlegi sulis osztályában sem talált igazi barátnőre.

A mi baráti körünkben igen otthonosan forog, jól érzi magát a felnőttek társaságában. Ez beszédén, viselkedésén nagyon meg is látszik. Sokkal érettebben, komolyabban vélekedik dolgokról, mint hasonló korú osztálytársai.

Azonban most 6. osztály után kisgimnáziumba fog járni. Előre fél, mert két éve, amikor ebbe az új iskolába és új osztályba került, igen nehéz volt a beilleszkedés. Az osztálytársak nem igazán fogadták be irányító magatartása, igazságszeretete és jó tanulmányi eredményei miatt.

A lányom tisztában van vele, hogy nehezen hagy szó nélkül dolgokat, mindenről van véleménye - amit ki is nyilvánít -, nem hallgatja el az igazságtalanságot. Emiatt sokkal nehezebben tudnak hozzá közel kerülni a gyerekek, és kevesen értékelik nyílt, egyenes magatartását. A tanárai segítőkészsége, szorgalma, mosolygós kedvessége miatt nagyon szeretik.

Sokat beszélgetünk erről, de igazán szakember véleményére lennék kíváncsi, mit tanácsoljak neki az új osztályába való beilleszkedéshez. Hogyan irányítsam, hogy levetkőzze "rossz tulajdonságát". Szeretném, ha az új osztálya elfogadná.

Örülök, hogy idézőjelbe kerültek a "rossz tulajdonságok". Úgy gondolom, hogy sokféle tulajdonság megfér egy emberben, ezek közül egyik, másik bizonyos helyzetekben "rossz", de ugyanaz, más helyzetben lehet éppen "jó" is. Nem hiszem, hogy arra kellene törekedni, hogy megváltozzon a kislány. Azt is mondhatnám, hogy ez fölösleges is lenne, főleg kamasz korban, amikor magától is elég bonyolult dolgok mennek végbe egy gyerek bensőjében. Ha ő maga belülről elég erős motivációt érez, másképp fog viselkedni.

Segíteni persze lehet. Mondjuk azzal, hogy nem erősíti meg a kislányban, hogy bizonyára most is nehéz helyzetbe fog kerülni, nem fogják elfogadni a többiek. Miért lenne ez így? A gimnáziumba "válogatott" gyerekek járnak, nagy az esély, hogy ezek között a tanulók között éppen hogy érték a jó bizonyítvány, a tájékozottság, a felnőttesebb gondolkodás. Lehet, hogy több hasonló gyerek is lesz az osztályban.

Segíthet még az is, ha találnak egy olyan "külön" elfoglaltságot (sport, művészet) ahol kötetlenebb formában lehet együtt a kislány hasonló érdeklődési körű kortársakkal. Az egyáltalán nem lenne rossz, ha találna egy önismereti csoportot valahol a környéken, ami segít neki abban, hogy megtapasztalja saját magát, erősségeit, korlátait, és meglássa, hogy a többiek mit látnak benne, hogy látják őt.