A Reklámzabálók Éjszakájának, a reklámszakma egyik legnagyobb fesztiváljának budapesti premierjén a külföldi reklámblokkok és a magyar részek felváltva követik majd egymást. Újra élvezhetőek lesznek az 1950-90 közötti szocreál kedvencek, mint a Pécsi kesztyű, az S-modell (Minket nem érdekel hogyan vetkőzik...), a Bontott csirke, és olyan két világháború közötti kuriózumok is, mint Macskássy - Kassowitz - Halas - Vasarely reklámfilmek. Az '50 előttiek külön értéke abban rejlik, hogy a világ egyik legjobb rajzfilmes gárdája csak a Darmol hashajtót reklámozó Estétől reggeligben illetve az Unicum Szerencsés Flottásában élhette ki az alternatív művészi kísérletező kedvét, mielőtt megteremthette volna a magyar (Macskássy Gyula), az angol (John Halas) és a francia rajzfilmgyártást (Victor Vasarely), illetve a magyar karikatúrát (Kassowitz Félix).
A külföldi régiségek közül csak keveset iktatnak a programba - egy 1898-as Lumiere spot mellett levetítenek egy 1926-os, hat perces, fekete-fehér jugoszláv fogkrémreklámot is - de ezek elenyészően kis számban lesznek jelen a programban a közelmúlt vicces reklámjaival - a FIAT-tól a Levi's-ig - sok mindenki képviselteti magát, szponzorálástól függetlenül.
Jean-Marie-Boursicot 1980-ban Párizsban indította útjára ezt az - azóta már hagyománnyá vált - eseményt. A francia reklámfilmesnek ezt a költséges hobbi-ötletet bevallása szerint az adta, hogy munkája során észrevette, hogy sem az ügynökségek, sem a producerek nem vállalják az elkészült reklámok őrzését. Boursicot szerint csak ő érezte "a kereskedelem piszkos pénzéből készült" reklámok művészi értékét, szórakoztató voltát, és így csak ő vállalta az archiválási felelősséget értük.
Hogy a hobbija jövedelmezzen, éjféli utáni időszakra kibérelt egy Párizsi mozit. Legnagyobb meglepetésére már az első évben másfélszeres telt házzal futott a vetítés.
"A világ minden tájáról érkező filmalkotásokat láthatnak Reklámzabálók Éjszakáján. Ez egy nagy utazás, a reklám pedig egy nemzetközi nyelv. Csak a nézők interaktív irányításával kapcsolatban akadhatnak országonkénti különbségek, a vérmérséklettől függően, hogy tapssal, fütyüléssel vagy kiabálással fogadják az egyes spotot. Ne habozzanak ezt tenni! Jó Éjszakát és jó reklámzabálást mindenkinek!" - üzeni az érdeklődőknek Boursicot.
Ha valaki mégsem tudna eljönni a programra, a rendezvény honlapján kedvére válogathat a 8000, letölhető film közül.
Boursicot eddigi tapasztalatai alapján a programot főleg 15 és 25 év közöttiek látogatják, ezzel kapcsolatban a magyar rész szervezőjéhez - az O-zone Média vezetőjéhez - csak egyetlen, megválaszolhatatlan kérdés merült fel: Miért éppen Szikora?
Korábban:
Sztárok reklámozzák New Yorkot
[origo]