Maratoni tánc az űrben - Hyperspace-nyertesek

Vágólapra másolva!
2008. április tizenkilencedikén, egy év elteltével ismét jelentkezik Magyarország valaha volt legnagyobb techno-partyja, a Hyperspace. Az este nyolctól reggel nyolcig tartó bulin többek közt fellép a detroiti legenda Jeff Mills, a svéd techno-hangzás atyja, Adam Beyer, illetve live acttel érkezik a holland Speedy J és a német minimal-felelős Robert Babicz. Páros vipjegyeket és egyéb ajándékokat sorsoltunk!
Vágólapra másolva!

A több mint tíz éves múltra visszatekintő Hyperspace ötlete a népszerű magyar dj és promóter, Hot X fejéből pattant ki. Az első bulit 1996-ban cége, a Deadcode Production szervezte Sopronban.

A rendezvénysorozat hamarosan a legnépszerűbb partyk közé tartozott, így két évvel később Budapestre költözött. Az egyre nagyobb érdeklődés miatt, a buli évente új helyszínen került megrendezésre, míg végül a tavaly - már az electronic beats programsorozat egyik állomásaként - a Syma Csarnokba költözött.

A 2001-ben, Németországban elindított electronic beats a T-Mobile rendezvénysorozata, melyet mostanság Európa több nagyvárosában is megszerveznek. Évente több alkalommal, főként élő zenei fesztiválok és klubturnék egész estés zenei eseményeként tartják számon.

Az április 19-i Hyperspace az electronic beats első 2008-as rendezvénye. A szervezők minden eddigi és új Hyperspace rajongóra gondoltak, ezért több stílusból hívtak dj-ket, akik így adnak ívet az erősnek ígérkező estének.

Az este elsőszámú meghívottja a holnap emberének tartott Jeff Mills, a detroiti hagyományok méltó örököse, a klasszikus techno második generációs hangzásvilágának megalkotója.

A techno ősatyjai (Kevin Saunderson, Juan Atkins, Derrick May) munkájának karakteres folytatója, olyan legendássá vált projekteket alapított, mint az Underground Resistance vagy az X-101, X-102 és X-103 nevű projektsorozat.

Később szólóban, saját neve alatt a berlini Tresornál adott ki olyan stílusmeghatározó albumokat, mint a Waveform Transmissions Vol. 1, s hamarosan több kiadót is elindít.

Az Axis Records futurisztikus, kísérleti jellegű hangzások megjelentetésére hivatott, a Purpose Maker a ritmikusan telített, ciklus-orientált dallamokat szolgáltat, kifejezetten a dj-keverésre építve, míg a Tomorrow a még futurisztikusabb és experimentálisabb irányvonalaknak ad teret.

A stúdiómunka mellett Mills folyamatosan fenntartotta dj-karrierét is, stílusára jellemző a futurisztikus hangzás vegyítése a ködös-elszállós effektekkel. Szettjeiben spontaneitására támaszkodik, a lemezjátszók virtuóza néha percenként több lemezt is váltogat.

A detroiti producer önkifejezési szenvedélye nem csak a zenekészítésben nyilvánul meg, fotókiállítását Berlin és London is bemutatta, illetve az alkalmazott művészetet területén is kiállított már Barcelonában.

Együtt dolgozott a független filmes francia Claire Denis legutóbbi filmjén, számos filmzene megírására felkérték már. Mára hobbijává vált, hogy a némafilm-korszak meghatározó darabjaihoz készítsen új zenéket (Metropolis, Three Ages).

Jeff Mills: Purpose Maker Mix (part 1/5)

Jeff Mills experimentális hangzása a szlovén Umeket is megfogta, aki a folyamatosan új, mi több, szokatlan hangzások után kutatva az underground techno egyik legnépszerűbb alakja. Gyerekkorában hamar megtalálta első dupla kazettás magnóján a felvevő gombot, így végre elkezdhette összeszedni saját zenei gyűjteményét.

Aztán egyik barátjával a kilencvenes években egy kalózrádió adásában kattant rá a hardcore, breakbeat és techno zenékre, Umekék el sem merték hagyni a házat hétvégén, nehogy lemaradjanak valamiről. Miután Umek végre összegyűjtött egy samplerre valót, a külső világ megszűnt számára létezni, totálisan megszállottá vált, napi tizenhat órákat dolgozott rajta.

Umek: Carbon Occasions

Nem tehette meg, hogy saját lemezjátszókat szerezzen be, de szerencséjére találkozott néhány olyan arccal, akik felismerték tehetségét, és lehetőséget adtak neki a kezdéshez. Hamarosan rendszeres fellépési lehetőséget kapott egy helyi klubban, majd a német rave-kultúra berobbanásával szerzett elismertséget saját partyk szervezésével.

Ekkoriban technot és house-t is játszott, ám lassanként inkább csak az előbbire koncentrált. Profi technikus, három lemezjátszós és FX-pultos előadások mestere, a zeneipar minden létező kliséjének ellenszegülve sikerült meghatároznia az élvonalbeli techno sajátos fogalmát.

Umek: Posing as me

Adam Beyer neve összenőtt a svéd techno hangzással, mely a kilencvenes évek óta erősen hat a világra. A folyamatos fejlődés és tökéletesedés jegyében készült három stúdióalbuma, a Decoded (Planet Rhythm, 1995), a Protection (Drumcode, 1999) és az Ignition Key (Truesoul, 2002) kitűnően mintázza a svéd techno művész átalakulását a nyers gyémántból a csiszolt alkotás felé.

Hosszú utat tett meg azóta, hogy fiatalkorúként rendszeresen besurrant Stockholm virágzó acid house szcénájába, és kétségtelen, hogy legalább olyan hosszú és érdekes út áll még előtte is.

Ötévesen hard rockot és Kiss-t hallgatott, mindig is lenyűgözte a zene világa, már fiatalon is egyfolytában a csillogó fekete korongokra gyűjtött. Miközben a hiphop és rap világával ismerkedett, Beyer fiatal fülei hirtelen megnyíltak az Olaszországból és Angliából beszűrődő új hangzásokra, melyek a nyolcvanas évek ébredező house-szcéna foszlányait sugározták.

Beyer dj-szett

Dobolni kezd, majd hirtelen a lemezjátszókra vált, és tizenöt évesen már az iskolai bulikban dj-zett. Hamarosan a stúdiómunkában is komolyabban elmélyül, amit az első megjelenés után tucatnyi követ.

1995 és 98 között a stockholmi triumvirátus (Beyer, Cari Lekebusch, Joe Mull) lemezek garmadáját jelentette meg, melyek underground klubslágerek lettek. Egyre több európai klub és fesztivál fellépésre hívták őket, ahol Beyer hamarosan a fő fellépők között találta magát.

Játéka világszerte a büntető, loopos techno mestervonaláról ismert, ám az utóbbi időkben letisztultabb produkcióit is belecsempészte lemez-manipulációinak áramlatába.

Adam Beyer mix

E férfiak uralta szcénában üdítő színfolt a cseh Lucca jelenléte, akinek karrierje 2002 után indult be igazán. Azóta Csehország legkedveltebb djane-jeként sorra kapja a felkéréseket a legnagyobb nemzetközi fesztiválokra és klubokba.

Zenéit maga Carl Cox és Umek is nagyra tartja, Bodydance című slágeréhez pedig Fatboy Slim klipjeinek alkotói készítették a videót. Sound of Acapulco nevű labele egyre sikeresebb, míg ő maga nem titkoltan a világ legjobb női lemezlovasának kijáró tiszteletre pályázik.

DJ Lucca: Body Dance

Wla Garcia kétségtelenül a portugál techno egyik legjelentősebb alakja, a műfaj iránti elkötelezettségének köszönhetően egy helyi ügynökség hamar felismerte tehetségét és meghívta saját, országszerte megrendezett partyjaira.

A kilencvenes évek végén Wla berendezte saját stúdióját, majd ezt követően bátyjával közös labelt indítottak, Brotech néven. 2000-ben jelent meg a első lemezük, amely tartalmazott egy Cisco Ferreira remixet is.

A Brotech kezdeti sikerét követően Wla saját labelt alapított, In_Tension Records néven, de a Bush Records, a Kombination Research, a Gueshky és a magyar Deadcode égisze alatt is jelentek meg azóta lemezei, s sikere a közönség körében töretlen.

A tavalyi évben a legjelentősebb munkája a dél-kelet ázsiai szőkőár károsultjainak megsegítésére létrehozott Techno for Tsunami válogatása, melyen a magyar színeket Hot X képviseli egy trekkel, olyan illusztris művészek társaságában, mint Cisco Ferreira, Steve Rachmad, Hertz vagy Pacou.

WLA Garcia mix

A külföldről érkező produkcióknak ezzel még korántsem értünk a végére, hiszen a fenti lemezlovasok minőségi dj-szettjei mellett két nemzetközi live act produkcióra is sor kerül a 2008-as Hyperspace-en a holland Speedy J, illetve a német Robert Babicz jóvoltából.

A rotterdami Speedy J döbbenetes erejű techno-kreációi sosem ismerték a zenei konvenciókat, csakis a kompromisszummentes, hamisítatlan techno-ütemeket. Korábbi lemezei a kilencvenes évek utánozhatatlan darabjaivá váltak; míg a nemrégiben megjelent, napjaink táncparkettjére írt Loudboxer album újszerűen meglepő zenéivel szerez újabb és újabb rajongókat Speedy J-nek.

Speedy J: Pull Over

Nem kevéssé egyedi jelenség a német Robert Babicz, aki chicago house-zal indult, acidekkel folytatta, majd a kreatív technoban találta meg valódi önmagát. Csak és kizárólag live act-ekkel lép fel, dj-ként sosem. Dobgépei, effekpadjai, spéci equalizerei által alkotott, műfaji határokat átszelő technója minden mástól különbözik.

Robert Babicz: Don't look back

A Hyperspace gondosan megválasztott line up-jából persze most sem hiányozhatnak a hazai színtér legnépszerűbb techno-előadói. A rendezvényt 1996 óta szervező Deadcode Production vezetője, Hot X például az április 10-ére megjelenő Hyperspace 2008 mixalbum lemezbemutatójával készül a dj-pultba.

Az olyan világhírű kiadók közreműködésével többek között, mint a Cocoon, a Datapunk, a Drumcode és a Kompakt, illetve oly producerek zenéiből, mint Mark Broom, Anthony Rother, Minilouge, Len Faki és a Radio Slave válogatott mix a rendezvényen megvásárolható.

A lemez külön érdekessége, hogy nem nélkülözi a magyar alkotásokat sem: Sanfranciscobeat The Fan dalának Tibor Horvath, vagyis Hot X remixe, Reecoba, azaz Igor Do'urden So Easy című trekkje, továbbá a Collins & Behnam duó muszikája, a The Montoseis szerepel a masszív listán.

Sasha: Mongoose (Collins & Behnam vs Hot X remix)

Fellép a szintén Deadcode-művész Igor Do'urden és Coyote, akitől várhatóan öntörvényű és friss minimal-house-tech-elektró egyveleget kapunk. A nemrégiben Plastic City-hez leszerződött Budai klasszikus vonalú technóval, míg a tavasszal távol-keleti turnéra induló Collins & Behnam duó seggrázó live acttel teszi le névjegyét.

A gigászi lézershow-n kívül a látványhoz az Urbiner VJ-inek fantáziáját életre keltő óriási vetítőfelület adja az alapot, a kristálytiszta hangminőséget pedig speciális hangrendszer biztosítja. Extra érdekesség továbbá, hogy ez a party megmarad az utókor számára is, a Deadcode Production ugyanis ezen az éjszakán rögzíti az év második felében megjelenő Hyperspace DVD kép- és hanganyagát.

Hyperspace 2007 videó