A Black Eyed Peas újra Budapesten

Vágólapra másolva!
2005-ös Petőfi Csarnokban tartott koncertje után a Black Eyed Peas ismét Magyarországra érkezik, szeptember 17-én a Sportarénában már a Monkey Business című 2006-os album számait is hallhatjuk élőben. Háromórás nonstop dizsi-életérzés, és azt is megtudjuk, mi a rossz a világgal.
Vágólapra másolva!

Míg két évvel ezelőtt egy divatos, jó kedélyű slágergyártó hiphop-csapat jött hozzánk, a Los Angeles-i banda ezúttal zenei karrierjének zenitjéről ruccan Magyarországra. A 2003-as Elephunk-kal befutott együttes a Monkey Business-szel már igazi szupersztár lett, ennek megfelelően a legújabb számokban olykor már felmutatják a csúcsra jutottak olajozottan működő és épp ezért néha nevetséges pózait is. A My Humps-ot nem véletlenül csúfolta ki saját feldolgozásában Alanis Morrissette, aki ugyan Fergie kihívó szexualitásával nem versenyezhet, de viccesen ráirányítja a figyelmet a Black Eyed Peas nélkülözhetetlen PR-elemére: Stacy Ferguson tekergő csípőjére. A Black Eyed Peas vidám, dinamikus és professzionális csapat; will.i.am és apl.de.ap - a banda gettóból érkezett két tagja, "real arcok", mondanák a rapperek - az utcán tanulták a táncolást, így látványos elemekben sem fog szűkölködni a koncert.

A legenda szerint a Black Eyed Peas akkor jött létre, amikor 1989-ben will.i. am elhízott kis chihuahuája észrevette Fergie-t, és némi hátsó szándékkal dörgölőzni kezdett a lábához. Az igazság persze prózaibb: a csapat már egy évtizede együtt rappelt, és összerakott két albumot, mire Fergie csatlakozott hozzájuk. Will.i.am és apl.de.ap 1988-ban Los Angeles környéki szórakozóhelyeken kezdték Atban Klann néven, ebben a formációban el is készítettek egy albumot (Grass Roots), amelyet azért nem adott ki végül a kiadójuk, mert a hiphop-csapat által képviselt szociálisan érzékeny témák nem igazán tűntek akkor profitábilisnek.

A sok haknizás után aztán 1995-ben a két srác megrázta magát, átnevezte a bandát The Black Eyed Peasnek, és magukhoz vették Taboo-t harmadiknak (ő az indián). A Black Eyed Peas neve will.i.am szerint azt jelzi, hogy az együttes zenéje "táplálék a léleknek". "A Red Hot Chili Peppers is ételről kapta a nevét, és milyen jó zenekar" - mondják a tagok. Az imázsalakítás a következő években is folytatódott: a tagok olyan zenei és öltözködési stílust találtak ki maguknak, amely gyökeresen különbözött az akkori összes westcoast iránytól. Ekkor csatlakozott hozzájuk Kim Hill, aki háttér-énekesként erősítette a csapatot. 1998-ban debütáltak a Behind the Front-tal, amely szép kritikai fogadtatást kapott, ugyanígy a Bridging the Gap című második lemez is a műfaj elismert albuma. Ez utóbbin hallható egyébként a Request + Line című szám Macy Gray-jel.

Ezt is hallhatjuk majd szeptemberben: Don't Phunk With My Heart

Ezután köszöntött be Fergie-vel egy új korszak: Kim Hill lelépett a Black Eyed Peas színpadáról, jött a szexi Stacy "Fergie" Ferguson, a hiphop-banda meg benyomult a mainstreambe. A 2003-as Elephunk-kal hirtelen robbantak be a slágerlistákra, egyszerre csak milliók kezdtek ugrálni a Shut Up-ra, és nézték Fergie fenekét. Az első nagy dobás a Where is the Love? volt, amelynek érdekessége, hogy a ma már szintén befutott Justin Timberlake énekel benne. (A Monkey Business My Style című számában is hallható, közismerten a zenekar nagy haverja.) Ezen az albumon szerepel még a Hey Mama és Let's Get It Started, ez utóbbinak eredeti változata még a Let's Get Retarded címet viselte, de finomítani kellett rajta az NBA-reklámban való szereplés miatt. 2005-ben a felújított változat hozta el a Grammyt rap kategóriában.

Az igazi rapperek nem igazán értékelték a Black Eyed Peas popos irányváltását, de a nagyközönség lelkesedik értük. A rádiók ontják a számaikat, aki nem remeteként él, kívülről ismeri őket. A 2005 közepén megjelent második album, a Monkey Business csak betetőzte a sikereket, az egyik nagy sláger, a Don't Phunk with My Heart újabb Grammyt hozott a Black Eyed Peas éremgyűjteményébe. A sikeres számok mellett vannak kevésbé sikerült dalok is: a My Humps-ot nemcsak Alanis Morrissette nevette ki, az All Music Guide újságírója egyenesen azt mondta róla: "az új évezred egyik legkínosabb rap-előadása". Az album ennek ellenére már az első héten 295 ezer példányban fogyott el, és rövid időn belül háromszoros platinalemez lett.

Forrás: [origo]

A BEP mozgékony tagjai

A fiúk a jelek szerint két dolgot imádnak nagyon: régebbi dalokhoz nyúlni és multikkal szerződni. Az előbbit nemcsak a Sergio Mendes-zel készített zseniális Mas Que Nada példázza, amely valamilyen rejtélyes okból egyetlen Black Eyed Peas-albumon nem szerepel, csupán a latin énekes Timeless című korongján és maxin jelent meg; hanem akár a Monkey Business egyik új száma, a Pump It című sláger is, amely egy már-már agyonhasznált, Pulp Fictionben hallható nótát variál. A dal egy tévedésből megvásárolt CD eredménye. "Brazíliában voltam éppen, és lemezeket vásárolgattam" - mesélte will.i.am. "Megláttam egy válogatást, és megvettem. Később láttam, hogy nem az, amire én gondoltam. Dick Dale Miserlou-ja volt rajta. Először nagyon dühös lettem, de aztán láttam, hogy ez a dal nagyon jó, nekünk is ilyen dalokat kell csinálnunk."

A banda könnyű szívvel száll bele különböző megakampányokba is: a Hey Mama az iPodot reklámozta, a Let's Get It Started és a Shut Up újraírt (simsesített) változata a The Sims nevű számítógépes játékot. Most a Pepsi idei kampányarcai lettek, ami azt jelenti, hogy nemcsak a turné nevében szerepel az űdítőital-márka, hanem külön számot is írtak a nyári turnéra. Ezt is elő fogják adni a budapesti koncerten, méghozzá a Hooligansszal karöltve, ugyanis a magyar együttes - bizonyára a lelki rokonság okán - az űdítőital hazai kampányának főszereplője. A két banda szeptember 16-án találkozik az Aréna színpadán.

Black Eyed Peas - Pepsi Black Blue and You-turné, Papp László Budapest Sportaréna, 2007. szeptember 16., 19.30. Jegyek: 5900 Ft, 7900 Ft, 9900 Ft, 12000 Ft, 15000 Ft (ülőhelyek), 9000 Ft (állóhelyek)