Vágólapra másolva!
Reakciók az Abu-Dzabi Nagydíjról. A megjelenések sorrendjében folyamatosan bővítjük a cikket az összes nyilatkozattal. 

McLaren

Lewis Hamilton (1.): "Ez az eredmény egyszerűen fantasztikus. Általában én vagyok saját magam legnagyobb kritikusa - mindig szigorú vagyok magammal, amikor hibázom - de ma tényleg úgy éreztem, hogy a maximumot nyújtottam. Nagyon kielégítő, hogy az állandó nyomás ellenére képes voltam ilyen tempót autózni, hibák nélkül. A verseny nagy részében arra koncentráltam, hogy tartsam a különbséget Fernando (Alonsóhoz) képest. Ő egy nagyszerű versenyző, soha nem hagyja, hogy az ember meglógjon előle. Az utolsó körökben azon kaptam magam, hogy kezdek a győzelemre gondolni, de igazából nem akartam, hogy ez járjon a fejemben, ezért folyamatosan ezt mondogattam magamnak: 'Ne is próbálj erre gondolni!' Ez működött: sikerült elkerülnöm, hogy elkalandozzon a figyelmem. Amíg át nem haladtam a célvonalon, nem engedtem meg magamnak, hogy a győzelemre gondoljak. Az, hogy Jenson ott állt mellettem a dobogón, nagyszerű volt számomra is, számára is és a csapat szempontjából is. A szezon vége felé haladva ez nagy lendületet ad nekünk. A csapat egész hétvégén fantasztikus volt - a stratégia, a bokszkiállások mind elsőosztályúak voltak. Minden összejött ma, mindenkinek egy nagy "köszönömmel" tartozom. Nagyon felemelő érzés, a csapatnak is, és nekem is. Fantasztikus, hogy mosollyal az arcomon távozhatok, ez a győzelem jót tesz a lelkemnek."

Jenson Button (3.): "Nehéz versenyem volt, mert problémáim voltak a KERS hibrid rendszerrel, ami nagyon ritkán fordul elő velünk. Körülbelül tizenöt kör után elromlott, és ez nem csak a kanyarok utáni kigyorsításnál csökkenti a teljesítményt, hanem a motorféket is befolyásolja. Szerencsére a mérnököm szólt a rádión, hogy találtak egy megoldást a problémára, és újra működésbe hozhatom - bár ez azzal járt, hogy néhány körönként gombokat kellett nyomogatnom a kormányon, mert a KERS csak időközönként tért vissza. Egy kanyarhoz érkezve tehát nem tudtam, hogy működni fog-e a motorfék, mert nem kaptam semmilyen figyelmeztetést. Így nehéz volt kiválasztanom a megfelelő fékezési pontot. Ennek ellenére, ahogy mondtam, rendkívül ritka, hogy problémáink vannak a KERS-szel. A Mercedes-Benz nagyon jó munkát végzett idén, igazából úgy gondolom, hogy az ő egységük a legjobb és legmegbízhatóbb a mezőnyben - tényleg fantasztikus a rendszer. Mint mondtam, ez egy ritka eset volt, s bár a probléma megnehezítette a helyzetemet, így még kielégítőbb volt, hogy mindent kézben tudtam tartani, és végül dobogóra állhattam. Végül szeretnék gratulálni Lewisnak. Remek munkát végzett ma. Nagyszerű, hogy ilyen jó formában közelítünk a szezon végéhez, ez a lehető legjobb módja annak, hogy elkezdhessünk építkezni a következő szezonra."

Ferrari

Fernando Alonso(2): "Elégedett vagyok ezzel az eredménnyel: végre teljes a kollekcióm a dobogón gyűjtött trófeákból! Eddig hetvenháromszor végeztem az első három között, és sikerült felállnom a dobogóra az összes olyan pályán, amelyek az elmúlt tíz évben szerepeltek a versenynaptárban. Következő évben Austinba megyünk, aztán pedig Oroszországba, úgyhogy folyamatosan lesznek új kihívások, és célok, bár a legfőbb nyilvánvalóan mindig a bajnoki cím megszerzése marad. Egyértelmű, hogy jövőre számomra és a csapat számára mi lesz a cél: a cím megnyerése. Ma egészen a leintésig harcoltunk a győzelemért. Jól kaptuk el a rajtot, és sikerült tartanunk a lépést (Lewis) Hamiltonnal. Az első bokszkiállás jól ment, a másodiknál azonban vesztettem néhány másodpercet a bevezető körömön tapasztalt forgalom, és a bal első kerék cseréjénél fellépő probléma miatt. De szerintem nem itt vesztettük el a versenyt, mivel meg vagyok róla győződve, hogy végül úgy is a gyorsabb autó nyer, és ezúttal is így történt. Az első kör izgalmasan alakult: a rajt után kívülről bújtam be (Mark) Webber mellé az első kanyarban, mert tudtam, hogy ott jobb lesz a tapadás, aztán amikor láttam (Sebastian) Vettelt a pálya mellett, behúzódtam (Jenson) Button szélárnyékába, egy kis kockázatot vállalva, végül azonban sikerült őt is megelőznöm. Arra számítottam, hogy ezután szenvedni fogok, de ma az autó a vártnál jobban teljesített, és ilyenkor az ember inkább az előtte lévőkkel való küzdelemre koncentrál, nem kell annyira a tükröket figyelnie. Egészen a leintésig reménykedtem benne, hogy meg tudom csinálni, mivel esetleg Buttonhoz hasonlóan Hamitonnak is problémája akadhat a KERS-sel. Bár nem harcoltunk a világbajnoki címért, jól alakult a szezon: csapatként sokat fejlődtünk, és tanultunk.

Felipe Massa (5): "Nem lehetek elégedett ezzel az ötödik hellyel. Amíg a lágy gumikat használtam, egészen jól alakultak a dolgaim, de a közepeses keverékeken a tapadás hiánya miatt nagyon szenvedtem, hogy a pályán tartsam az autót. Ezért pördültem meg végül a 49. körben, elveszítve minden reményemet arra, hogy Webber előtt végezzek. Az első etapban Buttonnal és az ausztrállal harcoltam, de végig az járt a fejemben, hogy az utolsó etapban gondban leszek. A közepes keverékeken nagyobb hátrányt jelentett, hogy nem használhattam az új első szárnyat, mint a lágyakon, mivel a keményebb gumikon jobban lehetett érezni a leszorítóerő hiányát. Most Brazíliába megyünk, ahol a hazai közönségem támogatását élvezem majd: biztos vagyok benne, hogy ez segíteni fog, hogy jól fejezzem be ezt az amúgy nem igazán kellemes szezont. Bár ez nyilvánvaló, szeretném leszögezni, hogy mindezek ellenére motivált vagyok a következő évet illetően. A csapattal együtt azon fogok dolgozni, hogy versenyképesebb autót építsünk, és meglátják, akkor minden más lesz."

Red Bull

Mark Webber (4.): "A második kiállásomnál újra feltettük az opciós gumikat, hogy megpróbáljunk változtatni a verseny alakulásán, megért egy próbát. A dupla DRS-zóna trükkös volt itt, az elsőben könnyű volt végrehajtani az előzést, de a másodikban nem: ha megelőztem ott Jensont, akkor vissza tudott előzni. Ma trükkösnek bizonyult a DRS használata: nehéz volt végrehajtani az előzést, de még nehezebb volt meg is tartani a helyet, ahogy mondtam, a 11-es kanyarban. Akárhogy is, elég jó tempóban követtem Jensont az első etap végén, egy körrel rövidebb volt az ő etapja, de ez nem jelentett problémát, de aztán volt egy rossz bokszkiállásom, sok időt vesztettünk ezzel. Lépéshátrányba kerültünk. Visszaverekedtem magam az élmezőny közelébe, de addigra már nem voltunk jó pozícióban."

Sebastian Vettel (-): "Az első kanyar kijáratánál még úgy tűnt, minden rendben van, de ahogy befordultam a másodikba, az autó jobb hátuljánál valami furát éreztem. Meglepett, hogy gyorsan meg kellett fognom az autót, de a második alkalommal már nem tudtam megtenni, túl sok levegő szökött ki a jobb hátsó abroncsból. Defektem volt, és kipördültem. Amikor visszatértem a bokszba, akkor kiderült, hogy a futómű sérülése miatt nem folytathatjuk a versenyt. Nem volt semmi, amit jobban csinálhattunk volna ezen a hétvégén, meg kell vizsgálnunk, mi okozhatta a defektet. Jól rajtoltam, és addig a pontig nagyon elégedett voltam az autóval. Elveszteni a versenyt, ilyen korán, természetesen fáj. Nem sokat tehettünk, ezután megragadtam a lehetőséget, és egy kicsit tanultam a bokszutcai irányítóközpontban."

Mercedes

Nico Rosberg(6): "Érdekesen alakult számomra a mai verseny. A rajt nem sikerült valami jól, mivel megpróbáltam megelőzni Felipe (Massát), de hirtelen nem volt hová mennem. Michael így elment mellettem, és élvezetes csatát vívtunk, mielőtt visszavettem tőle a helyem. Onnantól kezdve remekül bántam a gumikkal. A második kiállásnál egy kicsit tovább maradtam kint a pályán, mivel még volt némi tapadás, és a lágyabb keverékkel jobban jártunk. Az elsődleges (közepes) gumikon egy kicsit alulkormányzott volt az autóm, ami miatt a végén már lehetetlen volt megelőznöm Felipét. A mérnöki csapatom briliáns munkát végzett, nekik köszönhetően egész hétvégén meglehetősen elégedett voltam az autómmal. Így már várom Brazíliát, remélhetőleg ott is szép eredményt érhetünk el."

Michael Schumacher(7): "Úgy fogalmaznék, hogy tűrhető versenyünk volt, és néhány pontot is szereztünk. Figyelembe véve, hogy tegnap nem sikerült megtalálnunk a tökéletes balanszot, ma a lehető legtöbbet hoztuk ki a helyzetből. Azonban leesett néhány kisebb alkatrész az autóról, ami rontott a balanszon, a vége felé pedig lassú defektet kaptam, ezért kellett leparkolnom az autót a 2-es kanyarban. A gumik meglehetősen korán megadták magukat az első etapban, de ez a tegnapi gumistratégiánknak volt köszönhető, amikor meg akartunk spórolni egy friss szettet a versenyre. Ezért aztán meglehetősen használt abroncsokon rajtoltam. Most meg kell nézzük az adatokat, hogy jól fel tudjunk készülni az szezon utolsó versenyére, ahol a lehető legjobb eredményt akarjuk elérni."

Force India

Adrian Sutil (8.): "A mai eredmény nagyszerű a csapat számára, pont erre volt szükségünk. Eredetileg úgy terveztük, hogy csak egyszer állunk ki a bokszba, de a csapat végül úgy döntött, hogy kétkiállásos taktikára váltunk, mert a lágy gumi rövidebb ideig bírta, mint amire számítottunk. Jó döntés volt, hogy változtattunk. A verseny nagy részében (Michael) Schumacherrel harcoltam, és sikerült elékerülnöm a középső etapban. Ebben a szakaszban viszont valószínűleg egy körrel tovább maradtam kint a kelleténél, és ismét megelőzött, amikor a futam végén mindketten a közepes keverékű gumikon köröztünk. Szorosan mögötte haladtam, de hasonló volt a tempónk, és nem tudtam újra megelőzni. Azért jöttünk ide, hogy mindkét autóval pontokat szerezzünk, ezt meg is tettük. Így nagyon jó helyzetben vagyunk az utolsó verseny előtt."

Paul di Resta (9.): "Azt hiszem, a csapat számára örömteli a dupla pontszerzés, miután eltérő stratégiával versenyeztünk. Utólag elmondható, hogy az én egykiállásos taktikám nem volt optimális, de úgy éreztük, érdemes megpróbálni. Kiderült, hogy a közepes gumi teljesítménye nem volt elég jó a verseny elején, ezért az első harminc kör meglehetősen nehéznek bizonyult. Jót csatáztam (Sébastien) Buemivel az első körökben, azt hiszem, elég szerencsések voltunk azzal, hogy kiesett, ez megkönnyítette a helyzetemet. Amikor a lágy abroncsokra váltottam, nagyon jó volt a tempóm. Egykiállásos taktikával nem is remélhettünk volna jobbat a két megszerzett pontnál. Szükségünk volt erre a bajnokságban, és remélhetőleg Brazíliában is ott folytathatjuk, ahol abbahagytuk."

Sauber

Kamui Kobajasi (10.): "Örülök, hogy szereztem egy pontot a mai versenyen, elég régen sikerült ez utoljára, ezért fontos volt számomra, hogy véget vessek a rossz sorozatnak. Nagyon jól rajtoltam, az első körben sikerült öt hellyel előrelépnem. A gumik teljesítménye a vártnál jobb volt a rajt közben, és utána is. A közepes keveréken vágtam neki a versenynek, mert csak a tizenhatodik helyről indultam, és ebben a helyzetben nyilvánvalóan kockázatokat kellett vállalnunk. Tudtuk, hogy nehéz lesz az első etap, és nem volt teljesen tiszta, hogy meddig fogják bírni a gumik. Néhány kör után romlott a teljesítményük, és három helyet vesztettem, mielőtt az ötödik körben kiálltam a lágy gumikért. Azt hiszem, összességében jó versenyünk volt."

Sergio Pérez (11.): "Nagyobb reményeim voltak a mai verseny előtt. Kár azért, ami az első körben történt. A hetes kanyar bejáratánál sorakoztak az autók, és nem tudtam elkerülni Adrian Sutil autóját. Először nem volt egyértelmű, hogy mekkora kár keletkezett az autóban, de utána a csapat közölte velem, hogy eltörött az első szárnyam, ezért a második kör után ki kellett állnom a bokszba. Az orrkúpcsere után úgy döntöttünk, hogy a közepes keveréken folytatjuk. A harmadik etapban - amit megint a lágy gumikon teljesítettem - egy ideig a tizedik helyen autóztam, de utána küszködtem a gumikkal, és az utolsó tizenkét körben a KERS sem működött."

Williams

Rubens Barrichello(12): "Nagyon jól alakult a verseny, a csapat szempontjából is. A rajtrács végéről indultunk, de átküzdöttem magam a mezőnyön, és majdnem a pontokért harcolhattunk. Jó munkát végeztünk, hogy ilyen eredményt értünk el."

Pastor Maldonado(14): "A verseny elején kicsit lassú volt a tempónk, de a lágy gumikra váltva javult a helyzet. Sajnos az áthajtásos büntetésemmel sok időt veszítettem, és talán egy jobb eredménytől estem el. A tempónk összességében jobb volt, mint amit mostanában megszoktunk, és ma elégedett voltam az autóval."

Renault

Bruno Senna (16.): "Legyünk őszinték - egyáltalán nem lehetünk elégedettek ezzel az eredménnyel. A KERS meghibásodása és az áthajtásos büntetés miatt is szenvedtünk, valamint az autó sem volt formában ezen a pályán. Ha ezeket összeadjuk, akkor láthatjuk, hogy miért ebben a pozícióban végeztem. Nagy időveszteséget kellett behoznom, ráadásul kockázatos stratégiát választottam, ami nem jött be. Úgy gondolom, ezen a hétvégén nem lehetettem volna gyorsabb. Talán Brazíliába jobb alapokkal utazhatunk, és remélhetőleg jobban sikerül a hétvége."

Vitalij Petrov (13.): "Elég bosszantó volt ez a délután, mert a DRS-em nem működött. Azt hittük, hogy csatázhatunk az előttünk lévő autókkal, de tehetetlenek voltunk, ezért úgy döntöttünk, hogy változtatunk a stratégián. Az első bokszkiállásomnál új közepes abroncsokat kaptam, de sajnos ezek nem bírták elég sokáig, ezért a 38. körben ismét be kellett állnom, hogy lágy gumikra váltsak. Ezek pedig túl lassúnak bizonyultak. Nem volt elég jó a tempónk ahhoz, hogy pontokat szerezzünk, ez az igazság."

Toro Rosso

Jaime Alguersuari (15.): "Nagyon csalódott vagyok, amiért így végződött a hétvége. Az aerodinamikát illetően olyan stratégiát választottunk, ami a legelőnyösebbnek tűnt az előzések szempontjából. Az első négy-öt kör után azonban úgy tűnt, hogy kopnak a gumik, és problémáim voltak az autó hátuljával. Ezután érkezett el a verseny döntő pillanata, ugyanis hibáztak a bokszkiállásomnál. Ezzel sok időt vesztettem, visszaestem, és utána már nem tudtam javítani. A tizedik hely elérhető lett volna, mert az új lágy gumikon jó tempót diktáltam, bár abban nem vagyok biztos, hogy a Force India autóit elkaphattuk volna. Brazília biztosan jobban kedvez majd nekünk, már várom a versenyt, jó lehetőség lesz mindannyiunk számára, hogy jobb munkát végezzünk."

Sébastien Buemi(-): "Ki kellett állnom, mert a hidraulikus rendszerből szivárgott a folyadék. Ezt először úgy vettem észre, hogy nem működött a szervókormány, mert ez az, ami a legjobban leterheli a hidraulikát. Utána sebességet sem tudtam váltani, ezért nem volt más választásom, be kellett vinnem az autót a bokszba, és kiálltam a versenyből. Kár érte, mert addig jó versenyem volt. Éppen előtte előztem meg (Paul) di Resta Force Indiáját, és abban reménykedtem, hogy (Michael) Schumacher és (Adrian) Sutil ellen is harcolhatok. Ez azt jelenti, hogy lehetséges lett volna a hetedik-kilencedik hely környékén végezni a mai futamon. Már csak egy lehetőségünk van, hogy megpróbáljunk pontokat szeretni - alig várom, hogy odaérjek Brazíliába, és jó eredménnyel fejezzem be a szezont."

Virgin

Timo Glock (19.): "Mindent egybevetve ez egy elég jó verseny volt. Erős rajtom volt, a sebességem sem volt túl rossz, néhány gyorsabb srác előtt voltam, bár a végére megelőztek. Csak futottam a versenyemet, a versenymérnököm folyamatosan tájékoztatott, hogy mennyire vannak mögöttem, elég könnyű volt ezt az irányításom alatt tartani. A második kiállásomnál szerintem Ricciardo keményebben nyomta, de még így is sikerült előtte maradnom, és óvnom a hátsó gumikat. A végén a lehető legtöbbet kihoztam a kocsiból, még akkor is, ha be kell vallanom, az utolsó szett gumival meggyűlt a bajom. A közepes keverék kombinálva a sok kék zászlós lekörözéssel azt eredményezte, hogy nehéz volt optimális hőfokon tartani őket. De ez egy jó verseny volt, és a csapat jó munkát végzett."

Jerome D'Ambrosio (-): "Milyen kár! Jól rajtoltam, küzdöttem a Hispaniákkal, de aztán fékhibám lett, és vége lett a versenyemnek. De folytatjuk a kemény munkát, és továbbra is hatalmas motivációval megyünk a szezonzáróra Brazíliába."

Hispania

Vitantonio Liuzzi(20.): "Az autó ugyanazoktól a problémáktól szenvedett, mint tegnap. Egész éjjel dolgozott a csapat, hogy megpróbálja kijavítani, de sajnos az autó balansza nem lett tökéletes mára. Alulkormányzott volt az autó a balkanyarokban, túlkormányzott a jobbkanyarokban, ami azt eredményezte, hogy nehéz volt jó sebességet elérni a versenyen. Jól kaptuk el a rajtot, és hoztunk is néhány pozíciót, de nehéz kihívás volt. Még így is keményen nyomtam a legvégéig, és elértem az autóval a kockás zászlóig, ami pozitívum. Nehéz verseny volt, de tisztességes eredményt értünk el."

Daniel Ricciardo(-): "Elég jól indultam el a rajtnál, megelőztem Glockot, és közvetlenül Trulli mögé keveredtem, aztán belül maradtam az egyes kanyarban, ami hiba volt, mert Glock visszaelőzött a külső íven. Volt néhány pillanat, amikor kicsit határozottabbnak kellett volna lennem. Jó volt a sebességem, de vesztettem néhány helyet a rajtnál, és fel kellett zárkóznom. Beértem Toniót, de nem tudtam megelőzni. A második etapban képes voltam tartani Glock tempóját. Azután forgalomba keveredtem, és három körrel a verseny vége előtt megállt az autóm. Kár, hogy idő előtt fel kellett adnom a versenyt, de mindent egybevetve a versenytempó jó volt, futottam néhány jó kört. Ez már valami, amit továbbvihetünk a következő versenyre."