Vágólapra másolva!
Reakciók a Szingapúri Nagydíjról. A megjelenések sorrendjében folyamatosan bővítjük a cikket az összes nyilatkozattal.

Red Bull

Sebastian Vettel (1): "Remek, hogy ma sikerült megszereznem a győzelmet, amit szeretnék Sid Watkins professzornak ajánlani. Ez egy köszönet mindazért a munkáért, ami ő végzett a sport biztonságának fejlesztése érdekében, hogy olyan pályákon versenyezhessünk, mint ez a mostani. Ami a futamot illeti, Lewis (Hamilton) kénytelen volt kiállni, ami sajnálatos a számára. Tudom milyen érzés, én is voltam ilyen helyzetben korábban. Szerintem szoros csatát vívhattunk volna. Nagyon jól éreztem magam a keményebb gumikon, és erős tempót diktáltam. Igazán örülök, hogy ma győzni tudtam itt. Tudjuk, hogy a következő néhány verseny kemény lesz, de ez benne a kihívás."

Mark Webber(10./11.): "Nem volt túl rossz a tempóm. A stratégiánk is rendben alakult, de a második Safety Car periódus nagyon rosszul jött, emiatt a sor végére kerültünk. Ezen a pályán harcolni, és vigyázni a gumikra mindig egy kicsit kaotikus. Sajnálatos. Sebastian szerzett egy adag pontot a csapatnak, ami jó, én pedig már a következő néhány versenyt várom. Szeretem Szuzukát, így már nagyon várom."

McLaren

Jenson Button(2.): "Jó érzés ismét dobogóra állni - tökéletes eredmény lenne, ha az összes hátralévő futamon az első két hely valamelyikén tudnék célba érni. Az első etapban azt hittem, még a győzelemre is lehet esélyem, hiszen tovább maradtam kint a pályán, mint a többiek. Ezt az előnyt azonban nem tudtam kihasználni, mert a többiek autóján is elég jól bírták a keményebb gumik. A második etapom jól sikerült, de a lágy gumik nem működtek túl jól, az utolsó tíz körben pedig a balansszal voltam elégedetlen. Bár még van halvány esélyem a világbajnoki győzelemre, most egyszerűen élvezni szeretném a versenyzést. Úgy gondolom, az autónk Szuzukában is versenyképes lesz, hiszen a csapat nagyszerű munkát végez. Lewis műszaki hibája miatt természetesen csalódottak vagyunk - megoldást kell találnunk erre a problémára, hiszen minden más területen remekül dolgozunk. Ha ezután nem lesz gondunk a megbízhatósággal, egyértelműen van rá esélyünk, hogy megnyerjük a hátralévő hat futamot."

Lewis Hamilton (-): "Nagyon csalódott vagyok a kiesésem miatt. Ezen a hétvégén egyértelműen megvolt a tempónk a győzelemhez: mielőtt kiestem, csak cirkáltam, és őrizgettem az előnyömet Sebastian (Vettel) előtt. Éreztem, hogy valami nem stimmel a sebességváltómmal, majd elvesztettem a harmadik fokozatot, végül pedig a többit is. Nyilvánvalóan csalódott voltam, de legalább a tempónk kitűnő volt, így a következő futamokon is harcba szállhatunk a győzelemért. Nehéz lesz ledolgozni a hátrányomat Fernando (Alonsóhoz) és Sebastianhoz képest, különösen, ha minden futamon célba érnek, de soha nem adom fel. Még hat futam van hátra, az a célom, hogy mind a hatot megnyerjem. A végsőkig harcolni fogok."

Ferrari

Fernando Alonso (3.): "Ez végül jól alakult, de semmiképpen nem mehet így tovább. Úgysem fog mindig megtörténni, hogy a legközelebbi üldözőm kiesik, mint az utóbbi két versenyen. Nem húzhatjuk ki úgy a szezon végéig, hogy az időmérőn egy másodperc a hátrányunk. A pályán sikerül kihoznunk a maximumot a lehetőségeinkből, nem követünk el hibákat, vagy csak alig, ami a csapat nagyszerű munkájának köszönhető: már csak ezért is megérdemeljük a helyezésünket a bajnokságban. Ma a négy közvetlen riválisunkhoz képest több pontot szereztünk, ez pozitívum. Valószínűleg ez volt számunkra a legnehezebb pálya: Korea és Abu-Dzabi bizonyos fokig még hasonló, de bízom benne, hogy mire eljutunk azokig, sikerül javítanunk az autónkon. A rajtom semmiképpen nem tartozott a legjobbak közé, (Paul) di Restától azonban szerencsére rögtön visszaszereztem a helyemet. Az első bokszkiállásom előtt forgalomba kerültem, de egyébként is éreztem, hogy a gumijaim kezdenek elkopni, ezért úgy döntöttünk, kereket cserélünk. A lágy keveréken ütőképesebbek voltunk, a második kiállásom után azonban megjelent a pályán a Safety Car, ami (Jenson) Buttonnak és (Sebastian) Vettelnek kedvezett. Közvetlenül az újraindítás előtt a két éllovas kis híján összeütközött, és én is vesztettem néhány métert, mert éppen a kormányon babráltam a beállításokkal. Akkor még nem tudtuk, hogy szükségünk lesz-e egy újabb kiállásra, de amikor másodszor is bejött a Safety Car, úgy döntöttünk, kint maradunk a pályán. Nem voltunk benne biztosak, hogy a végén nem fogunk küszködni a gumikopással, végül azonban megúsztuk, és könnyedén feljutottunk a dobogóra. Ez fizikailag rendkívül kemény verseny volt, kétségkívül a legfárasztóbb a szezon alatt: háromszáz kilométert vezetni ekkora hőségben és páratartalom mellett nagyon kimerítő."

Felipe Massa(8.): "Ez nagyon kemény és nehéz verseny volt. Kár azért, ami az első kanyarban történt, mert a defekt nélkül sokkal közelebb végezhettem volna Fernandóhoz, ez mindkét világbajnokság szempontjából fontos lett volna. Miután ki kellett állnom a bokszba, nem volt min gondolkodni: a cél az volt, hogy minél tovább húzzuk a gumikkal, de közben diktáljunk minél jobb tempót is. Szerencsémre a két Safety Car-fázis összehúzta a mezőnyt, bár az is igaz, hogy egyébként soha nem teljesítettem volna olyan hosszú etapot a szuperlágy gumikkal, mint amilyen az utolsó lett. Az autónk ma másképp viselkedett az előző két naphoz képest: mintha teljesen megváltozott volna! Még a végén is igyekeztem, hátha javíthatok néhány pozíciót, és csak az utolsó két körben kezdtem arra törekedni, hogy eljussak a célig, mivel a gumijaim lényegében szétkoptak. A Senna elleni manőver? Szerintem a szabályok egyértelműek, csak be kellene tartani őket: már odaértem melléje, ezért helyet kellett volna hagynia nekem, mégis rászorított a falra. A McLaren és a Red Bull rendkívül erős, de azt hiszem, a mai eredmény a csapatunk számára nem rossz, hiszen Fernando elég sok ponttal gyarapította a számlánkat. A teljesítményünkön viszont természetesen javítanunk kell, különösen az időmérőn."

Force India

Paul di Resta (4.): "A 4. hely remek eredmény a csapat számára, és egyben az én legjobb napom a Forma-1-es pályafutásom során. Jól teljesítettünk az időmérőn, keményen versenyeztünk, és kihasználtunk néhány kiesést, de az utolsó etapban egyértelműen megmutattuk, hogy remek a tempónk. Nem hiszem, hogy a Safety Car túl nagy befolyással lett volna a versenyemre, mindkét alkalommal tisztán sikerült elkapnom az újraindítást, és megtartottam a pozíciómat. Az utolsó szakaszban nagyon közel voltam (Fernando) Alonsóhoz, de nem volt meg a tempóm, hogy igazán megszorongathassam a dobogóért. Pont egy ilyen eredményre volt szükségünk a világbajnoki küzdelem szempontjából, és szeretnék egy hatalmas 'köszönömöt' mondani a srácoknak a garázsban, akik, mint mindig, hatalmas erőfeszítést tettek."

Nico Hülkenberg(14.): "Elég keményen alakult számomra a verseny. A stratégia, miszerint a lágy gumikon rajtolunk, bejöhetett volna, de már korán beragadtam Kimi (Räikkönen) és Mihcael (Schumacher) mögé, és így nem igazán tudtam megmutatni az autó igazi tempóját. A Safety Carok időzítése sem volt ideális, a második alkalom nagyon rosszat tett a futamomnak. Szóval összességében nem igazán álltak össze a dolgok számomra a hétvégén, de sok pozitívumot is magunkkal vihetünk, ha az autó tempóját, és a Paul által megszerzett eredményt nézzük."

Mercedes

Nico Rosberg(5.): "Úgy érzem, hosszú ideje a mai este volt az első, amikor végre minden összejött számomra. A 10. rajtpozícióból indulva ötödikként beérni szép eredmény, és örülök, hogy sikerült jónéhány pontot szereznem magam és a csapat számára. Az is remek, hogy a két Lotus előtt tudtam maradni, amire nem számítottam a verseny előtt. Jó stratégiának bizonyult, hogy a tegnapi időmérőn megspóroltunk egy szett friss gumit, mivel jól rajtoltam, és erős első etapot teljesítettem. Köszönet jár a csapatnak ezért, és azért is, hogy a helyes döntéseket hoztak a mai verseny alatt. Már várom Japánt, és a lehetőséget, hogy tovább fejlesszük a csomagunkat."

Michael Schumacher (-): "Nyilvánvalóan nagyon szerencsétlen véget ért a versenyem ma este, mikor belefutottam (Jean-Eric) Vergne autójába, aki azonnal elfogadta a bocsánatkérésemet. Nem igazán tudom, hogy miért történt az eset: fékeztem, de a lassulás nem volt olyan erős, mint ahogy általában, így nem tudtam elkerülni, hogy belefussak az előttem lévő autóba. Rá kell jönnünk, mi történt. Azt hiszem, egészen addig lehetőségünk lett volna pontot szerezni ma este."

Lotus

Kimi Räikkönen (6.): "A tegnapi időmérő után nem mondható túl rossznak ez az eredmény, bár megvolt az esélyünk arra, hogy egy kicsit jobban teljesítsünk. Ahhoz nem voltunk elég gyorsak, hogy a dobogóért küzdhessünk, de az első Safety Car fázis kifogott rajtunk - enélkül talán egy hellyel előrébb végezhettünk volna. Egyértelműen gyorsabbak voltunk, mint Michael (Schumacher) és Nico (Rosberg), de a verseny nagy részében beragadtunk mögéjük, ez bosszantó volt. Itt nagyon nehezen lehet előzni, tehát abban kellett bíznunk, hogy a bokszban tudunk a többiek elé kerülni, vagy valaki hibázik. Még mindig a harmadik helyen állok a versenyzők bajnokságában, de a következő futamokon javulnunk kell, ha az élcsapatokkal akarunk küzdeni. Remélhetőleg Japánban és az utána következő versenyeken jobbak leszünk."

Romain Grosjean(7.): "Kemény verseny volt, de az eredményünk nem rossz. Jól rajtoltam, és tartani tudtam a helyemet, pedig az első néhány kanyarban nagyon sűrű volt a mezőny. Az autó az egész verseny alatt jónak tűnt, sokkal jobb teljesítményt nyújtottunk, mint amire a hétvége elején számíthattunk. Később Kimivel szemben is vesztettem egy helyet - a verseny végéhez közeledve gyorsabb volt, mint én, így nem lett volna értelme feltartanom. Versenyzőként nem könnyű rávenni magunkat, hogy elengedjünk valakit, még akkor sem, ha a csapattársunkról van szó, de hasonló körülmények között intelligensen kell cselekednünk. Az a célom, hogy minél jobban megközelítsem Kimi tempóját, ezt ma sikerült is elérnünk. A nehéz kezdet után végül elégedettek lehetünk ezzel az eredménnyel."

Toro Rosso

Daniel Ricciardo(9.): "Nagyszerű, hogy ismét pontszerző helyen értem célba, ez is bizonyítja, hogy a nyári szünet után nagyon jól kezdtük a szezon második felét. Bár nem tudtunk minden futamon pontot szerezni, a legutóbbi néhány futamon mindig a közelébe kerültünk. Ennek örülök. A Safety Car kedvezett nekünk, de utána keményen kellett védekeznünk a mögöttünk lévő srácokkal szemben. Nagyon örülök a 9. helynek, és a Mark (Webberrel) vívott csatát is élveztem a futam vége felé, bár korábban Massát nem sikerült magam mögött tartanom. Az utolsó körökben nem néztem túl gyakran a tükörbe, csak arra koncentráltam, hogy egyenletes köröket fussak a leintésig."

Jean-Eric Vergne (-): "A stratégiánk nagyon jól működött, és a Safety Car is a kezünkre játszott. Nagyon jó tempót futottam, olyan gyors voltam, mint az élmezőny. Sokkal jobban alakult a futam, mint amire számítottunk. Összességében elégedett vagyok a hétvége alakulásával, mert péntek óta nagyon sokat fejlődtem. A csapat is remek munkát végzett, mindhárom nap sikerült javítani az autónkon. Kár, hogy nem tudtam célba érni, hiszen 8., vagy akár 7. is lehettem volna. Ami a balesetet illeti, éppen arra koncentráltam, hogy megelőzzem Pérezt, ezért későn fékeztem. Nem tudom, mi történt pontosan, de úgy gondolom, Michael (Schumacher) kicsit későn fékezett, és már nem tudta elkerülni az ütközést. Nincs értelme mérgelődni ezen, az ilyesmi néha megtörténik, még a mezőny legtapasztaltabb versenyzője is hibázhat. Bocsánatot kért, és ezzel le is zárhatjuk az ügyet."

Sauber

Sergio Pérez(11.): "Nyilvánvalóan nehéz hétvégénk volt. Egész hétvégén küszködtünk, a tempónk soha nem volt elég jó. Mindent megpróbáltunk, két különböző stratégiát is, de a pontszerző helyek nem voltak elérhető távolságban. Jókat csatáztam, bár az előzés nehéznek bizonyult. A következő futamig, Szuzukáig javulnunk kell, de biztos vagyok benne, hogy képesek leszünk rá."

Kamui Kobajasi (13.): "Rosszul rajtoltam, kipörögtek a kerekeim, ezután pedig sokáig eseménytelen volt a versenyem. Nem kerültem támadóhelyzetbe, mivel nem voltam elég gyors. A második Safety Car fázis után nem tudtam elkerülni Nico Hülkenberg autóját, így összeértünk. Nem volt hová mennem, szerintem versenybaleset volt. Amikor a futam után találkoztunk, Nico bocsánatot kért tőlem: állítólag túlkormányzott volt az autója. Én elvesztettem az első szárnyamat, így ki kellett állnom a bokszba. Bár ez a hétvége nem alakult jól, biztos vagyok benne, hogy a Japán Nagydíjon erősebben térünk vissza."

Marussia

Timo Glock (12.): "Elképesztően alakult számunkra a verseny. Tudtam, hogy a stratégiánkkal tényleg képesek lehetünk valamire, ha közel maradunk (Heikki) Kovalainenhez az első etapban, és ezt is próbáltam tenni - mindent kihozni az autóból. Sajnos a hátsó gumik nyomása egy kicsit túl magas volt, és besokalltam a 19-es kanyarban, így nekimentem a falnak. Az első pillanatban azt hittem, hogy a versenyemnek vége, aztán rájöttem, hogy a kerékösszetartás teljesen megváltozott. Meg kellett változtatnom a vezetési stílusomat, sőt, igazából minden meg kellett változtatnom, amit tudtam, hogy pályán tartsam az autót. Hozzá kellett szoknom a kocsi viselkedéséhez, így spóroltam a jobb hátsó kerekekkel az összes balos kanyarban, a jobbos kanyarokból pedig mindent kipréseltem, hogy összejöjjön a köridő. A Safety Car-os periódusok alatt tudtam, hogy a mezőnybe visszakerülve újra van esélyünk harcolni. Az első Safety Car után gyorsabb tudtam lenni Heikkinél, és végül, mikor bement a bokszutcába, tudtam, hogy mindent ki kell préselnem az autóból, mielőtt visszatér friss gumikon. Ami a kerékcseréket illeti, a csapat igazán jó munkát végzett, és ez kezd valóban állandósulni. Természetesen a szezon végéig meg kell tartanunk a 10. helyet, remélem, sikerülni fog. Az elmúlt négy hónapban, nagyon sikerült közel férkőznünk a Caterhamhez, és ez egy remek jutalom mindenkinek a csapatban, mivel nem volt könnyű munka. Kiélvezzük a pillanatot, de továbbra is keményen készülünk a következő és az azutáni versenyekre."

Charles Pic(15./16.): "Először is szeretnék gratulálni az egész csapatnak. A mai eredmény mindenki számára nagyon fontos, és szép jutalom a hihetetlen munkáért, ami a pályán és a gyárban folyt idén. Ami engem illet, elégedett vagyok a versenyemmel, a 15. helyen végeztem, de a hozzáadott 20 másodperc miatt 16. helyre csúsztam vissza. A terv az volt, hogy két kiállást teljesítünk, hosszú etapokkal a lágy gumikon, de a Safety Carok miatt ez nem működött. Muszáj volt egy nagyon hosszú utolsó etapot teljesítenünk a szuperlágyakon, és emiatt nagyon elkoptak a gumijaim. Összességében erős hétvégén vagyunk túl, és elégedett vagyok a teljesítményemmel az első szabadedzéstől kezdve az időmérőig egy olyan helyen, ami a számomra az új pályák közül valószínűleg a legnagyobb kihívást jelentette idén. És még lesz egy pár! Ennek ellenére összességében hihetetlen élmény volt itt Szingapúrban versenyezni, és már várom az ismétlést."

Williams

Bruno Senna (18.): "A problémákat figyelembe véve jó versenyt futottunk. Nagyon eseménydúsan telt az első néhány köröm, de képes voltam előzni, amikor szükség volt rá, és jó tempót diktáltam a verseny elején. Ez azon versenyek egyike, ahol tudtuk, hogy ha beérünk a célba, jó esélyünk van a pontszerzésre, de sajnos most nem jött össze. 16 körrel a vége előtt elment a KERS-em, így a vége felé nehéz volt védekeznnem, dehát ilyen a versenyzés. Elégedett vagyok a mai futamommal, a 22. rajtpozícióból sikerült előrejönnöm, hogy pontokért harcoljak."

Pastor Maldonado(-): "Nehéz nap volt a mai. A versenykörülmények kemények voltak, mivel a forróság mellett a gumikopás is jelentős volt, de jól kezeltük a helyzetet. A rajt rendben sikerült, de egy kicsit kisodródtam a pályáról a hideg gumikon, és vesztettem néhány pozíciót, aztán elkaptuk a ritmust. A tempónk jónak tűnt, ahogy azt várni lehetett, de aztán problémánk akadt a hidraulikával, és ez a versenyünk végét jelentette. Most magabiztosan készülök a következő futamokra, mivel megvan bennünk a potenciál, hogy a győzelmekért harcoljunk, és remélhetőleg Japánban jobban alakul majd a versenyem."

Caterham

Heikki Kovalainen (16.): "A Safety Car beküldéséig jól alakult a versenyem. Úgy döntöttünk, nem állunk ki a bokszba, de a második újraindításnál kiderült, hogy túl sokáig maradtam kint, és a kerekeim kezdtek elhasználódni. Újra ki kellett állnom a bokszba, ezután pedig nem volt elég időm arra, hogy előrelépjek. Biztos vagyok benne, hogy a Safety Car nélkül sokkal előrébb végeztem volna. Most még keményebben kell dolgoznunk, hogy többet hozzunk ki az autóból. Megvizsgáljuk, hol hibáztunk ezen a hétvégén - biztos vagyok benne, hogy a csapat mindent kielemez majd, és kiderítik, min kell változtatnunk. Továbbra is küzdeni fogunk."

Vitalij Petrov (19.): "Fantasztikusan rajtoltam, legalább két-három autót megelőztem, de aztán láttam, hogy egy autó jobbról mellém került, és elég agresszív manőverrel próbált balra fordulni. Ezt valahogy el kellett kerülnöm, de a féktávon nagyon közel kerültem Massához, és sajnos összeértünk. Megsérült az első szárnyam, így ki kellett állnom a bokszba. Ezzel igazából véget is ért a versenyem, és valószínűleg Felipe is így járt - már elnézést is kértem tőle. A Safety Car pályára küldése esélyt adhatott volna a felzárkózásra, de problémánk támadt a bal első kerékanyával, bár pontosan még nem tudjuk, mi történt. Azt is ki kell elemeznünk, hogyan bántunk a gumikkal, talán többet is kihozhattunk volna belőlük. Szuzukában lesz esélyünk a visszavágásra, remélem, ki is tudjuk használni."

HRT

Pedro de la Rosa (17.): "Elégedett vagyok a mai versennyel. A Safety Car segített, de bevallom, kicsit hosszúnak éreztem a futamot: úgy tűnt, az utolsó öt kör soha nem fog véget érni, mert az abroncsaim már teljesen elkoptak, és sokkal lassabb voltam, mint Glock, Pic, Kobajasi, Kovalainen és Hülkenberg. Ők szinte szárnyaltak, és úgy előztek meg, mintha ott sem lettem volna. Fizikailag is nagyon nehéz volt a verseny, de elég jó állapotban sikerült befejeznem. Mindent megtettünk, amit lehetett, szerintem jól kezeltük a helyzetet. Számunkra már az sem bizonyult könnyűnek, hogy befejezzük a versenyt, így a célba érés felér egy győzelemmel. Szuzuka következik - ezt a pályát szeretem, és nagyon jól ismerem, így remélem, ismét mindent beleadhatok."

Narain Karthikeyan (-): "Nem ez volt életem legjobb versenye. Már a verseny kezdetén is problémáink voltak a hűtéssel, így sok időt vesztettünk az egyenesben, de elég jól kezeltük a helyzetet. Később azonban a pálya poros részére kerültem, és nem tudtam rendesen irányítani az autót, így a falban kötöttem ki. Ez is bizonyítja, hogy az utcai pályákon nem engedhetünk meg hasonló hibákat. A remek időmérős teljesítményemből merítek erőt, így magabiztosan várom a következő versenyt. Kár, hogy végül nem tudtam jó eredményt elérni."