Vágólapra másolva!
Egy akusztikai mérnök a Kanadai Nagydíj alatt a pálya három különböző pontján mérte meg hangerőt, és a vártnál is durvább eredményre jutott. Tanácsos füldugót viselni.

Akik szeretnek autóversenyre járni, tudják, hogy az élmény egyik legfontosabb eleme a letaglózó motorhang. Ez a magas fordulatszám miatt a Forma-1-re különösen érvényes, az Amerikai Akusztikai Intézet friss tanulmánya szerint azonban nem árt az óvatosság, ha a pálya mellett állva nem akarunk maradandó halláskorosodást szenvedni.

A Texasi Egyetem végzős akusztikai mérnökhallgatója, Craig Dolder elutazott az idei Kanadai Nagydíjra, és a Circuit Gilles Villeneuve három különböző pontján is hangerőméréseket végzett. „Mindig szerettem volna elmenni egy ilyen versenyre" – mondta. „Miután megszerveztem az utazást, elgondolkodtam rajta, hogy ez biztosan borzasztóan hangos lesz. Mit viseljek, hogy megvédjem magam?"

Dolder amerikai versenysorozatokról, például a NASCAR-ról talált adatokat a hangterhelésre vonatkozóan, a Forma-1-ről azonban nem. „Azt gondoltam, kellene ilyen információnak lennie, hogy mindenki felelős döntést hozhasson a hallása védelméről" – tette hozzá.

A csapatok tagjait a bokszban védi a fejhallgató az óriási zajtól. A versenyzők a motor előtt ülnek, a rádió fülhallgatója és a sisak miatt mégsem éri őket akkora hangterhelés, mint a nézőket Forrás: Red Bull

A montreali pályán az állóhelyekről, az aszfaltcsíktól kb. 8 méterre végezte a méréseket. Arra jutott, hogy az autók a hajtűkanyar kijáratánál voltak a leghangosabbak, ahol a versenyzők padlógázzal gyorsítottak ki az egyenesre. Ezen a helyen a zajterhelés az egyik munkavédelmi szervezet, az OSHA napi ajánlásának 234, a másikénak, a NIOSH-énak pedig 8535 százaléka volt. A pálya leghalkabb pontja az egyik sikán bejárata volt, ahol a zajterhelés csak az OSHA napi ajánlásának 53 százalékát érte el.

Dolder ugyanakkor rámutatott, hogy ezeket a határokat heti öt, egyenként nyolcórás munkanapot alapul véve állapították meg, ezért egy versenyt a helyszínről végignézve nem kell ilyen mértékű halláskárosodástól tartani. Mindazonáltal azt javasolja, hogy viseljünk füldugót vagy valamilyen más fülvédőt. „A testünkben úgy is érezni fogjuk a hangnyomást" – mutatott rá. „Nem éri meg védelem nélkül kitenni a fülünket ennek a terhelésnek."

Hozzá kell tenni, hogy a Forma-1-es autók jövőre már halkabbak lesznek, mert a V8-as szívómotorokat leváltó V6-os turbók eleve inkább búgni, mint sikítani fognak, és a megengedett maximális fordulatszámuk is percenként 15 ezerre csökken a jelenlegi 18 ezerről.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!