Vágólapra másolva!
Az előjelek biztatóak: a Red Bull nem sokkal lassabb, de kíméletesebben bánik a gumikkal, ezért egy kétkiállásos stratégia akár győzelemhez is segítheti őket. Ha ez mégsem jön össze, az eső még mindig feldobhatja a küzdelmet.

Az idén még sehol nem kínálkozott olyan jó lehetőség a szezon első három nagydíját uraló Mercedes legyőzésére, mint a Kínai Nagydíjon. A pénteki szabadedzéseken a Red Bull és a Ferrari is az övékhez hasonló tempóra volt képes, az pedig még ígéretesebbnek tűnt, hogy – mivel kevésbé koptatta a lágy gumikat – Daniel Ricciardo egyhuzamban mindenkinél több kört tudott teljesíteni. Ha ezt a versenyen sikerül egy kétkiállásos bokszstratégiára váltania, miközben a Mercedeseknek háromszor kell kereket cserélniük, veszélyes ellenfél lesz.

„A gumik mindig kihívást jelentenek ezen a pályán, főleg a lágyak, mert a balelsők gyorsan el szoktak használódni" – mutatott rá Ricciardo, kiemelve, hogy a két hosszú kanyar, az 1-es és a hátsó egyenesre vezető 13-as különösen abroncsgyilkos. „Sok az elnyújtott ív. Ezekben csak várunk és várunk, hogy végük legyen" – erősítette meg az összetettben vezető Nico Rosberg is.

Miután a csapatoknak két héttel ezelőtt, a magasabb fogyasztású Szahírban sem okozott gondot a 100 kg-os üzemanyaglimit betartása, Sanghajban várhatóan még kevésbé fog. Ezt a tényezőt lényegében kihúzhatjuk az egyenletből. Annál inkább fejtörést okoznak nekik a gumik, és nemcsak a pálya vonalvezetése, hanem a hűvös idő miatt is. Pénteken délután, amikor szokás szerint hosszú etapokat teljesítettek a versenyre készülve, sokan panaszkodtak a szemcsésedésre, amely akkor jelentkezik, ha a gumi nem melegszik fel eléggé, ezért ahelyett, hogy az aszfalttal a megfelelő kémiai reakcióba lépve hozzátapadna, csúszkálva dörzsölődik rajta.

Ricciardo jól ment a hosszú etapján Forrás: Red Bull

Bár a címvédő Sebastian Vettel azt állította, a jelenséget csak „átlagos mértékben" tapasztalták, éppen az ő etapja volt az egyik elrettentő példa rá: a 6. körig még egyenletesen lassult, de akkor hirtelen 1,4 másodperccel visszaesett a tempója, majd a szemcsésedési fázis elmúltával 1:46 tájékán stabilizálódott. „A pilótáknak gondoskodniuk kell a gumik megfelelő felmelegítéséről, hogy a lehető legjobb teljesítményt hozzák ki belőlük, és megóvják őket a szemcsésedéstől" – figyelmeztetett a Pirelli. „A felvezető körben fokozatosan kell egyre jobban felmelegíteni és egyre erősebben terhelni a gumikat, mert a keverék így lép reakcióba az aszfalttal, biztosítva a tapadást."

Ez tehát ugyanúgy múlik a versenyzőkön, mint az autókon, ami megmagyarázza, hogy miért láttunk jelentős eltéréseket olykor a csapattársak között is. A Red Bull párosa például a lágy gumis etapja első hat körében fej-fej mellett haladt, akkor azonban Vettel időeredményei a már említett módon visszaestek, és 10 kör után ki is ment kereket cserélni, Ricciardo viszont feltűnően egyenletes tempóban haladt tovább, hogy mindenkinél tovább, a 17. körig jusson.

Ami vasárnap komoly fegyvertény lehet. A Mercedes egyetlen mért körben most is gyorsabb a többieknél – Lewis Hamilton délutáni 1. helye tanúskodik erről –, de a hosszú etapokon a Red Bull pariban van velük. Rosberg ennek megfelelően eleinte jelentősen, fél-egy másodperccel jobb köröket futott, mint Ricciardo, az 5. körtől kezdve viszont szinte azonos iramot diktáltak, és a Mercedes előbb feladta a harcot. Persze lehet, hogy csak azért, mert Rosberget még a közepes keverékű gumikkal is meg akarták futtatni az edzés végéig, míg Ricciardónak erre igazából már nem maradt ideje.

Néhány versenyző hosszú etapja péntek délután (X: kör, Y: körid, mp). Vettel és Alonso grafikonján látszik a szemcsésedésből adódó hirtelen visszaesés Forrás: Farkas Péter (Origo)

A Red Bullnál egyelőre nem merték elhinni, hogy szembeszállhatnak a Mercedesszel. „Úgy értem, szeretném azt mondani, hogy utolértük őket, de szerintem még maradt tartalékjuk" – óvatoskodott Ricciardo, és Vettel szintén elismerte, hogy „ma talán nem adtak ki mindent magukból. Nehéz megítélni, mindenesetre ők maradtak a favoritok."

Ugyanígy gondolta Rosberg is, aki köntörfalazás nélkül kimondta, hogy arra számít: Hamilton lesz a legnagyobb ellenfele a versenyen. Megelőzni nehéz lesz a Mercedeseket, mert 331 km/ó-s végsebességükkel az egyenesekben ma is ők voltak a leggyorsabbak, ám a kanyargós középső szektorban, ahol az aerodinamika számít igazán, a Ferrari és a Red Bull is jobb részidőt ért el. Ez megerősíti azt a képet, hogy a Mercedes előnye jórészt a hajtásláncban gyökerezik.

A lágy gumikon a legtöbben – köztük Rosberg – 9 értékelhető körből álló etapot futottak, ezért érdemes mindenkinek az átlagát az első ennyi köréből kiszámolni. Ebből kiderül, hogy a Mercedes továbbra is a riválisok előtt jár, az előnyük azonban, mint már említettük, csak az első négy-öt körben kézzelfogható.

Az első 9 kör korrigált átlaga a lágy gumikon:

1. Rosberg 1:43.857
2. Ricciardo 1:44.099
3. Massa 1:44.401
4. Alonso 1:44.616
5. Vettel 1:44.678
Button 1:45.669
Grosjean 1:46.017

Hogy mi a helyzet a Ferrarival? Alonso mindkét szabadedzésen a képzeletbeli első rajtsorba került (a délelőttit meg is nyerte), ám a hosszú etapjában ugyanúgy járt, mint Vettel: a hatodik-hetedik körben, vélhetően a szemcsésedés miatt lelassult, és attól kezdve jócskán elmaradt Ricciardótól és Rosbergtől is. Ezt a problémát a beállításokkal és/vagy a gumik körültekintőbb előkészítésével vasárnapig talán még orvosolni lehet, ami felhozhatja a Red Bull szintjére az egy körben ígéretesen gyors Ferrarit. Kimi Räikkönennek lesz nehezebb dolga, mert ő ma ismét nem jutott közös nevezőre az autójával, és ebben az sem segítette, hogy a délelőtti edzésen futóműproblémák miatt mindössze egy ellenőrző kört tudott megtenni. Ezért délután a versenyre való felkészülését is beáldozva a beállítások optimalizálásával igyekezett tölteni az idejét. A többiekkel ellentétben a legjobb eredményét sem egy időmérő-szimuláció során, hanem egy háromkörös etap elején érte el.

A Force India Bahreinnel ellentétben ezúttal nem keltett feltűnést, a gumikopás szempontjából a szokásosnál biztatóbban alakult viszont a Williams napja. Ez jórészt annak lehet köszönhető, hogy az FW36 gyenge pontja a trakció – a meghajtott kerekek tapadása –, de Sanghajban ez mindössze két helyen (a 6-os és a 14-es kanyarból kigyorsítva) érvényesül igazán, így ezen a pályán az első gumik jelentik a szűk keresztmetszetet. Felipe Massa a lágy keveréken a 11. köréig Ricciardóéhoz hasonló tempót tudott diktálni, bár Valtteri Bottas teljesítménye a közepes Pirelliken gyengébb volt, elmaradt Nico Hülkenbergétől is. Az ifjú finn egyébként ezúttal egy mért körben sem tűnt igazán magabiztosnak.

Korrigált átlagok a közepes gumikon:

Rosberg 1:43.363 (6 kör)
Vettel 1:43.657 (7 kör)
Hülkenberg 1:44.380 (8 kör)
Bottas 1:45.239 (7 kör)
Grosjean 1:45.861 (9 kör)

Az előző versenyeken az elsődleges és az opciós gumik elhasználódása között némi meglepetésre alig volt különbség, ellenben az utóbbival sokkal gyorsabb köröket lehetett futni. Ezért az elsődlegest mindenki a lehető legkevesebb körben használta. Kínában viszont stratégiailag komolyabb szerephez juthat, mert sokkal kevésbé kopott az opciósnál; az alábbi grafikonon is látható, hogy Hülkenberg, Vettel vagy akár Romain Grosjean mennyire egyenletes köridőkre volt képes vele az etapja folyamán. A Pirelli sportprogramjának főnöke, Paul Hembery szerint a lágy gumik 0,3, míg a közepesek 0,15 másodpercet lassulnak körönként, és kb. 20 illetve 25 kört lehet megtenni velük.

Az etapok a közepes gumikon (X: kör, Y: köridő, mp). A lassulás sokkal kevésbé drámai, mint a lágyakon, és nincs szemcsésedésre utaló jel sem. Forrás: Farkas Péter (Origo)

Ha a Mercedesek vasárnapra esetleg mégis visszanyerik a korábbi előnyüket, az időjárás még mindig elgáncsolhatja őket: az időmérőn az előrejelzések szerint szinte biztosan esni fog, ami amellett, hogy káoszt okozhat, az aszfaltról is lemoshatja az addig rákerült gumit.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!