Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes-AMG Petronas and Alexander Albon of Thailand driving the (23) Aston Martin Red Bull Racing during day three of Formula 1 Winter Testing at Circuit de Barcelona-Catalunya on February 21, 2020 in Barcelona, Spain. (Photo by Jose Breton/Pics Action/NurPhoto via Getty Images)
Vágólapra másolva!
Sajtóértesülések szerint a Mercedes be fogja vetni a DAS néven elhíresült rendszerét. A Red Bull ugyan az Ausztrál Nagydíj előtt még fellebbezéssel fenyegetőzött, ezúttal viszont nem biztos, hogy megteszik ezt a lépést.
A pénteki szabadedzésekkel hivatalosan is elindul az Osztrák Nagydíj hétvégéje, a vasárnapi futam után pedig valószínűleg okosabbak leszünk az erőviszonyokat illetően. Könnyen lehet, hogy a Mercedes és a Red Bull között csupán minimális lesz a különbség, ezért az is sokat fog számítani, hogy a brackley-iek és a milton keynes-iek fejlesztései mennyire válnak be. Emellett pedig ismét előtérbe kerülnek azok a technikai megoldások, amelyek szabályosságát a riválisok vitatják.
Ezek közül a leglátványosabb újítás egyértelműen a Mercedes nevéhez fűződik. A csapat a DAS néven elhíresült innovációval rukkolt elő a barcelonai teszteken. A rendszer lényege, hogy a kormányt nemcsak a szokásos módon, hanem az autó hossztengelyével párhuzamosan is lehet mozgatni. Ez megváltoztatja a kerékösszetartást, amivel a gumikopást lehet mérsékelni az egyenesekben.
Az Auto Motor und Sport azt állítja, a Mercedes megerősítette nekik, hogy az Osztrák Nagydíjon szándékukban áll bevetni az FIA által szabályosnak minősített kormányművet. Az Ausztrál Nagydíj előtt hasonló volt a kommunikáció, de a csapat (még a hétvége törlése előtt) meghátrált.
Könnyen lehet, hogy ennek oka Helmut Marko kijelentése volt, hiszen a Red Bull tanácsadója leszögezte, hogy abban az esetben, ha riválisuk használja a rendszert, óvást nyújtanak be a sportfelügyelőknek.
Az energiaitalosok ugyanis szabálytalannak tartják a megoldást, mivel szerintük ez a fajta mozdulat nem látja el a kormányzás eredeti feladatát, vagyis az irányváltást. Ezzel szemben a Mercedes azzal érvel, hogy ez egyébként sem feltétlenül történik meg, hiszen az autó beállításoktól függően csak egy bizonyos nagyságú kormánymozdulatra reagál.
Felmerül a kérdés, hogy a Red Bull ragaszkodik-e eredeti tervéhez, és valóban fellebbezni fog-e, amennyiben Lewis Hamilton vagy Valtteri Bottas autójában feltűnik a DAS.
Marko szavaiból arra lehet következtetni, hogy ez most viszonylag hátul szerepel a csapat prioritási sorrendjében, főleg annak tudatában, hogy az energiaitalosok hazai pályán fognak versenyezni. „Később átgondoljuk, de először biztonságosan és jól meg akarjuk szervezni ezt a nagydíjat” – idézi az AMuS.
Elképzelhető, hogy a Red Bull attól függően voksol az óvás mellett vagy ellen, hogy a DAS valójában mennyit hoz a Mercedesnek. A jelenlegi becslések 2-től 5 tizedmásodpercig terjednek, úgyhogy lehet, hogy a milton keynes-ieknek érdemes lenne legalább a pénteki szabadedzésekig kivárni.
Akárhogyan is lesz, Christian Horner szerint biztos, hogy a DAS, valamint a többi technikai trükközés vissza fog térni az F1-es közbeszédbe.
„Ezek a csapatok mind versengenek egymással, és amint beindulnak, kérdések vetődnek fel a Mercedes DAS-rendszerével, a Racing Pointtal vagy bármelyik napirendi ponttal kapcsolatban – idézi az Autosport a Red Bull csapatfőnökét.