Körmös pogácsa és plasztikázott gyümölcsök - az egri a la cARTe kiállítás

Szabó Ádám plasztikai sebészet gyümölcs á la cARTe
Vágólapra másolva!
Az egri Kepes Intézetben nyílt szeptember közepén az a la cARTe - Gasztronómia a magyar képzőművészetben című kiállítás, amelyet január közepéig lehet megtekinteni. A kiállítás csaknem másfél évszázad magyar képzőművészetének gasztronómiával kapcsolatos festményeit, szobrait és installációit mutatja be a csendéleteken is túl, 102 művész több mint 200 munkáján keresztül.
Vágólapra másolva!

Forrás: Táfelspicc

Kupcsik Adrián: Beállítás D.H. számára (2008)

Eger sétálóutcájában találjuk a Kepes Intézetet, amely az idén márciusban kezdte meg működését.

"Az étel jelentése a festészetben, mint látjuk, lehet közvetett is, sőt gyakran szinte teljesen másodlagos szerepet tölt be a képen. A csendéletekben az intellektuális sokszor felülírja a kulinárist. Hiszen ez egy intellektuális műfaj, az akadémiai stúdiumok egy életen át tartó, kísérletező folytatása. Az alkotó a kompozíció elrendezésével variál itt, formai és színhatásokkal bajlódik, izmusokban keresi önmagát, hosszas elméleti okfejtéseket alakít képi világgá. S egy gyümölcs, egy tányér vagy kancsó mindig kéznél van a hirtelen beköszöntő ihletett pillanatban. Így született meg Perlott Csaba Vilmos, Kmetty János, Berény Róbert, Bálint Endre és még számos mester remekműveinek a sora a kubizmustól a szürrealizmusig. Bár ezen csendéletek mondanivalója nem elsősorban a rajtuk látható ételekre vonatkozik, az alkotások művészi ereje révén, valahol a nézőnek az ételhez való viszonya is ebbe a magasabb dimenzióba kerül." - Kolozsváry Marianna, a kiállítás társkurátora.

"A kiállított művek sajátos jel- és nyelvrendszere egyértelművé teszi, hogy nem pusztán ételábrázolásokról van szó, hanem ennél sokkal többről: életábrázolásról. Történetekről, amelyeket különféle ételeken és enteriőrökön keresztül mesélnek el a művészek. Hangulatokról, amelyeket egy vasárnapi ebéd kelt bennünk - az aranysárga húsleves tetején úszkáló zsírcseppek, második fogásként a rántott hús kötelező rituáléja (Esterházy Marcell: v.n.p. v2.0) -, vagy a lusta, békés reggelek - hozzá egy kompozíció kiflivel, kaláccsal, nagy csupor tejjel (Fényes Adolf: Mákos kalács)." - Varga Csaba, a kiállítás társkurátora.

Forrás: Táfelspicc

Csernus Tibor: Csendélet sajttal és almával (1979)

A műalkotásokat bemutató termek nem kronológiai sorrendben vezetik a látogatót, hanem tematikusan: az alapoknál, a piacnál kezd, innen tér át a kamrába, de van hal, hús, desszert, kenyér, végül alkohol szekció is. Ez a rendezőelv jó lendületet ad az egész kiállításnak, egy teremben hasonlíthatjuk össze a régi műveket a kortárs alkotókéval. Forrás: Táfelspicc

Bálint Endre: Hagymás csendélet (1946)

Ez a rendszer lehetővé teszi nem csak az összehasonlítást, de a különböző sémák, és ikonok ábrázolásában létrejött változások, és ezek ismétlődésének megértését. Az ételeket, csendéleteket és étkezéseket bemutató klasszikus festményekhez tartozó sémák és toposzrendszerek újraértelmezése jelenik meg a kortárs művekben, mind tematikában, mind eszközhasználatban.
Így jelenik meg Eperjesi Ágnesnél a piktogramok ihlette sorozat, Horváth Tibor és Bodó Sándor zsíros kenyeres posztpop-artja, Baranyai Levente Hústájai, Szanyi Borbála hal-gipszöntvénye, Rajcsók Attila Kőlevese vagy Bolygó Bálint Bacchusa, a 24 borospohárból álló üvegpohár-elektronikája, vagy egyik kedvencünk, Szabó Ádám plasztikázott, és szupergyümölcsei.

Forrás: Táfelspicc

Szabó Ádám: Plasztikai sebészet IV. (2007)

Az egyik kiemelkedő kortárs alkotó Gőbölyös Luca, akinek a művei nagy népszerűségnek örvendtek a rögtönzött osztálykirándulásunkon. Olyan népi, férjfogási babonákat mutat be, amelyek valószínűleg egy Bridget Joneson zokogó, 21. századi magányos és mindenre elszánt nőt is zavarba hoznának: ilyen a körmös pogácsa vagy a menstruációs vérrel megbolondított pálinka. A képein szereplő praktikákat a bugyuta főzőműsorokra reflektálva, kellő iróniával, videó formájában is megnézhetik, érdemes.

Forrás: Táfelspicc

Gőbölyös Luca: Terülj-terülj asztalkám (2009)

Aki új szemszögből akar a gasztronómiára tekinteni, vagy keresi a kapcsolatot közte és a képzőművészet között, esetleg régen járt már nagyon jó kiállításon, látogasson el Egerbe, az a la cARTe kiállítás január 15.-ig várja az érdeklődőket.