Digitális dublőrök

Vágólapra másolva!
A filmiparban a számítógéprajz egyelőre egy részletesen megrajzolt karakter mozgatásánál tart, és még nem pótolhatja a valóság néhány lényeges tulajdonságát, például a nehézkedést.
Vágólapra másolva!

Senki nem gondolná, hogy Obi Wan és Jango Fett esőáztatta leszállódokkon játszódó küzdelmében szinte másodpercenként váltakoznak a digitális és valódi képsorok: egyikben a figurák digitálisak, a háttér mesterséges, a következő másodpercben csak Obi Wan igazi, a következőben minden igazi, máshol pedig semmi sem igazi és így tovább. Mégis, a hitelességet eléggé rontja, hogy a mozgó figurák nehézkedését még nem tudják hihetően modellezni. Az összekötő hídra szaltózó Obi Wan például egyértelműen trükkfelvétel, és ez bizony megütközést kelt. A szintén digitális technológiával készült Ice Age rajzfilmtől nem várjuk el, hogy a szereplők a való világ összes szabályát betartsák, egy játékfilmtől azonban igen.

Néhány évvel korábban, amikor még álmodni sem mertek volna digitálisan megrajzolt emberekről, főként a régi drótos technikát használták. A zsinegekkel felrántott emberek még ma is természetesebben viselkednek a levegőben (és esnek vissza a talajra), mint számítógéppel rajzolt társaik. Többek között ezt tartották szem előtt a Mátrix forgatásakor, csaknem három éve. Különösen két, a Manex látványtervező cég által létrehozott látványeffekt jelzi az újdonságokat a filmben. Az egyik a Bullet Time-nak nevezett trükk: ehhez egyedileg tervezett kamerasort ötvöztek össze egy saját fejlesztésű képmodellező technikával. A másik újdonság a számítógépes grafikával előállított tér.

(A teljes cikk a Computerworld-Számítástechnika augusztus 13-án megjelenő, 33. számában olvasható.)