A Universal több ezer albumot tesz elérhetővé a letöltött zeneszámok felhasználását korlátozó digitális jogkezelési eljárás nélkül - adta hírül a Forbes. A multicég mp3 formátumban, az eladók igényeinek megfelelő minőségben forgalmazza majd a zenéket, egyelőre azonban csak korlátozott ideig: augusztus 21-től január végéig. A kiadó ez alatt az idő alatt szeretné eldönteni, hogy megéri-e neki a szabadon másolható zenék árusítása, vagy nem.
iTunes helyett Google
A cég kereskedelmi partnerei között, érdekes módon, nem szerepel a világ legnagyobb zeneáruháza, az Apple iTunes, ahol Steve Jobs törekvése nyomán már lehet DRM nélküli zeneszámokat kapni. A Universal ehelyett többek közt az Amazon.com webáruházzal, a RealNetworks-szel, a Wal Mart és a Best Buy áruházláncokkal, valamint a Google-lal készül összefogni a zenék árusítására.
A döntés oka valószínűleg az lehet, hogy a Universal megirigyelte az iTunes sikerét. A kiadó júliusban közölte, nem hosszabbítja meg rendes éves szerződését a zeneáruházzal, ehelyett havonta dönti el, folytatja-e az együttműködést. A Forbes szerint a cég egyfajta kontrollcsoportként is szeretné használni az Apple zeneboltjának vásárlóit, ahol továbbra is DRM-es zeneszámokat árulnak majd. A Google-lal valló együttműködés pedig már csak azért is érdekes, mert az internetes vállalatnak egyelőre nincs webes zeneáruháza - míg az iTunes az összes legálisan eladott zenefájl 70 százalékát értékesíti az USA-ban.
Volt már ilyen, csak drágán
A Universal korábban már forgalmazott zenéket DRM nélkül az eMusic előfizetéses letöltőszolgáltatáson keresztül Európában, viszont a vállalkozás a nagy forgalom ellenére nem érte meg az üzemeltetőknek: a kiadó ugyanis sokkal többet kért a szabad mp3-akért zenebolttól, mint az annak választékában szereplő többi, főleg független kiadó. Nemrégiben az EMI vágott bele a másolásvédelem nélküli zenék forgalmazásába, ami felpörgette ugyan a webes forgalmát, de a CD-eladásokból származó bevételei - és emiatt összbevételei is - csökkentek. A 26 százalékos digitális eladásokból származó bevételnövekedés nem tudta ellensúlyozni a kompaktlemezek bevételeinek 20 százalékos visszaesését, így a cég 5 százaléknyi mínuszt könyvelhetett el.
Mint azt a fenti példa is mutatja, a kiadóvállalatoknak a DRM-ről való lemondással fel kell készülniük a piac struktúrájának átalakulására: a vásárlók minden bizonnyal szívesebben vásárolják majd a bármilyen zenelejátszóra tetszőleges alkalommal felmásolható mp3-akat, viszont lehet, hogy emiatt a CD-k forgalma zuhan majd vissza - amelyekről eddig a zenéket digitalizálhatták maguknak a DRM-es letöltés helyett. Ha viszont a Universal sikeresnek ítéli a próbát, akkor számítani lehet arra, hogy a Sony BMG és a Warner is követi majd a példáját, amelyek eddig ragaszkodtak a digitális fájlok védelméhez.