Kvízjátékokat indíthat a Wikipédia

Vágólapra másolva!
Az ingyenes internetes enciklopédia alapítója továbbra is elzárkózik a hirdetések megjelentetésétől, de valahogy szeretné növelni a site bevételeit.
Vágólapra másolva!

Elképzelhető, hogy a Wikipédia kvízjátékokat vagy más játékos tudáspróbákat indít, amelyekből az oldal bevételekre tehetne szert, és az is elképzelhető, hogy idővel hirdetések jelennek meg rajta - monda Jimmy Wales, a site alapítója Fokvárosban a Reuters beszámolója szerint. "Amikor évi több millió dollárnyi reklámbevétel lehetőségétől fosztjuk meg magunkat, amiből akár számítógépeket is lehetne venni afrikai iskoláknak, akkor nagyon át kell gondolnunk, hogy miért is tesszük" - mondta el az internet-milliomos egy interjúban.

Nagyon erős márkanév lett

Wales szerint azonban jelenleg még nem ez a legjobb megoldás, így az alapító más pénzszerzési megoldásokon dolgozik: például a Wikipédia márkanévből kovácsolna tőkét, amelyet a világ ötödik legerősebb brandjeként tartanak számon. Az internetezők által szabadon szerkeszthető tudástár jelenleg a világ kilencedik legnépszerűbb website-ja, és saját bevallása szerint Wales maga sem számított ekkora sikerre: eleinte úgy gondolta, jó, ha a Top100-ba bekerülnek.

A lexikon üzemeltetése viszont egyre tőkeigényesebb tevékenység. A Wikipédia jelenleg kizárólag adományokból tartja el magát, amiből az alapító elmondása szerint tavaly több mint egymillió dollár gyűlt össze - idén viszont előreláthatóan hármat költenek el. Jimmy Wales saját cége, a Wikia eközben egy webkereső kifejlesztésén dolgozik, amelyet a Google és a Yahoo riválisának szán. A vállalkozó tervei szerint ennek fejlesztése év vége felé fejeződik majd be, és a piac 5 százalékát hódíthatja el. Bár a Wikia keresője független a Wikipédiától, Wales ebből a bevételből is az online enciklopédiát finanszírozná.

A MySpace bukni fog?

Wales a News24.com-nak ugyancsak Dél-Afrikában adott nyilatkozatában szólta le a világ legnépszerűbb közösségi oldalát, a MySpace-t, amely szerinte belátható időn belül megbukik. A Wikipédia atyja szerint több mint százmillió felhasználója azért pártolhat el a News Corporation által üzemeltetett site-tól, mert az "nem tiszteli eléggé saját közösségét", és túl sok rajta a reklám, amitől saját bevallása szerint "fáj a szeme, ha ránéz". Ezzel szemben a Wikipédia legnagyobb értékének Wales azt tartja, hogy ott az új felhasználók egy valódi, önszerveződéssel fejlődő közösségbe érkeznek.