Maroknyi fecsegő tölti meg a Twittert

2009.06.09. 13:57

Harvardi kutatók szerint a twitterezők tíz százaléka állítja elő a mikroblog-bejegyzések kilencven százalékát. Utánakérdeztünk a hazai számoknak is, ám azok mást mutatnak: kisebb csoportokban beszélgetnek a magyarok.

Több mint háromszázezer felhasználó twitteres frissítéseit vette górcső alá két harvardi kutató. A vizsgálat meglepő eredményeket hozott, teljesen másképp használják a Twittert, mint a közösségi oldalakat.

Nincs egyenlőség a nemek között a mikroblogon, kétszer olyan valószínű, hogy a férfiak más férfiak csatornájára iratkoznak fel, mint hogy nőket vegyenek fel a figyelt felhasználók közé. A trend a női twitterezőkre is igaz, ám itt csak huszonöt százalékkal valószínűbb, hogy férfiakat vesznek fel a követettek listájára. A kutatók szerint ezt a jelenséget nem magyarázza a frissítési gyakoriság sem, mert a két nem képviselői ugyanolyan ütemben írnak újdonságokat a Twitterre. Az eredmény azért is érdekes, mert a tipikus közösségi oldalakon a férfiak ismerős és ismeretlen nők bejegyzéseit követik főleg, a nők pedig barátnőik írásait olvassák.

Forrás: [origo]
Rovatunk is jelen van a Twitteren

A felmérés egy másik érdekességre is rámutatott, a mikroblog-bejegyzések túlnyomó többségéért a felhasználók egészen kis csoportja felelős. Átlagosan egy közösségi hálózatban a legaktívabb tíz százaléknyi látogató a létrehozott tartalom harminc százalékáért felel - írja a két kutató. Még a nagyon lelkes szerkesztőkkel rendelkező - és nem kommunikációs szolgáltatásként üzemelő - Wikipédiánál is a tizenöt százaléknyi felhasználó végzi el az enciklopádia szerkesztések kilencven százalékát. Ezzel szemben a harvardi kutatás kimutatta, hogy a Twitteren az igazán pletykás tíz százalék felelős a csevely kilencven százalékáért. Tehát párhuzamos beszélgetések helyett a mikroblogon egy ember szól a hallgatóságához, pont ugyanúgy, ahogy a blogokon is zajlik.

Nem követ sztárokat a magyar

A magyar felhasználók adatairól Tóth Benedeket, a hazai felhasználókat összegyűjtő TurulCsirip nevű Twitter-mashup szerzőjét kérdeztük. A felhasználói által csak Csiripnek becézett szolgáltatás nyelvi elemzéssel, a felhasználó által megadott tartózkodási hely vizsgálatával, a kapcsolati háló ellenőrzésével és még számos apró trükkel próbálja eldönteni a twitterezőkről, hogy magyarok-e.

A Turulcsirip 7500 magyar felhasználóról tud, ám ezek közül csak 6550 adatlapja nyilvános. A magyarok sokkal aktívabban használják a mikroblogot, mint a harvardi kutatók szerint az átlagos twitterező. 2300 felhasználó küldött be üzenetet az elmúlt huszonnégy órában, az elmúlt három hónapban pedig 5200-an voltak legalább egy alkalommal aktívak. Azaz a regisztráltak 79 százaléka időnként használja is a szolgáltatást.

A sztárok sem jellemzőek a hazai rendszerre, Tóth szerint a hazai twitterezők kisebb, 3-5 fős közösségekbe szerveződnek. Egynél több magyart még 4100-an követnek, ám ötnél több magyar barátja már csak 2800 felhasználónak van. Ráadásul csak 133 olyan magyar felhasználó van, akinek legalább 100 magyar követője van. A magyar mikroblogolók a szimmetrikus kapcsolatokat kedvelik.

KAPCSOLÓDÓ CIKK