Az új gombbal úrrá lehet a facebookos káoszon

A több száz ismerős ténykedése gyakorlatilag kezelhetetlenné teszi a Facebook nyitóképernyőjének hírfolyamát, a szájt az új Feliratkozás-gombbal akarja átsegíteni felhasználóit a káoszon: megmutatjuk, hogyan tudja megszelidíteni a világ legnépszerűbb közösségi oldalát. Az új felület nem csodaszer, de némi elszántsággal megspékelve segít emészthetővé tenni az oldalt. Megmutatjuk, hogyan kell használni!

A Feliratkozás-gomb bevezetését még a múlt héten jelentette be a Facebook, de a funkciót nem egyszerre, hanem csak fokozatosan teszi elérhetővé felhasználói számára. A hét elején már sok hazai facebookozó számára is elérhetővé vált az egyelőre nem száz százalékos magyarítás miatt hol Feliratkozás, hol Subscribe néven szereplő funkció.

Forrás: Facebook
Ezen az oldalon lehet engedélyezni azt, higy idegenek is követhessék nyilvános bejegyzéseinket

Csak akkor kapcsoljuk be, ha a világnak is üzennénk

A Feliratkozás funkció külön oldalt is kapott a Facebookon, amely e sorok írásakor még csak angol nyelven érhető el. A több képernyőnyi helyet elfoglaló tájékoztató szövegen kívül egyetlen gomb, az "Allow Subscribers" (feliratkozók engedélyezése) található meg. Erre rábökve engedélyezhetjük azt, hogy idegenek is feliratkozhassanak a publikus jogosultsággal kiküldött bejegyzéseinkre, alapesetben ugyanis erre nincs módjuk.

Forrás: [origo]
Bármikor ki és bekapcsolhatjuk azt, hogy az ismeretlen követők hozzáférjenek bejegyzéseinkhez

Fontos kiemelni, hogy az ismerősök akkor is látni fogják a bejegyzéseinket - és fel is iratkozhatnak ezekre -, ha a feliratkozás funkciót egyébként letiltjuk, ez ugyanis csak az idegen követőket tartja távol a profiloldalunktól - noha a Facebook maga nem ezt sugallja. Ha tehát nem akarjuk a Twitterhez hasonlóan magvas gondolatainkat megosztani a világgal, nem kell semmit változtatni, és a Feliratkozást sem kell bekapcsolni, ha azonban ismeretlenekkel is szeretnénk eszmét cserélni, ez a teendő.

A Feliratkozás-gomb segítségével a Facebookot hasonlóan lehet használni a Twitterhez: azaz hírességek, közszereplők bejegyzéseire is fel lehet iratkozni segítségükkel, ha ehhez ők hozzájárulnak.

Forrás: [origo]
Követhetjük a Facebook-alapító írásait akkor is, ha nem jelöl barátnak

Külön csoport a közeli barátoknak

A státuszfrissítések szövegbeviteli mezője mellett ugyanis egy ideje már megjelenik egy fül (lenti képünkön látható), amelyben meg lehet adni, hogy melyik felhasználói körnek szánjuk a bejegyzést. Ezt a lehetőséget a rivális Google+ indulását követően építette be a Facebook, a keresőcég közösségi oldalán ugyanis eleve úgy alakították ki, hogy a felhasználók különböző csoportokra osszák szét ismerőseiket, és bizonyos bejegyzéseket, fotókat csak a családnak és a közeli barátokkal osszanak meg, másokat pedig például a kollégákkal vagy iskolatársakkal is.

Forrás: Facebook

Az Elküld gomb melletti fülön lehet kiválasztani, kivel akarjuk megosztani a bejegyzéseket

Persze a funkció hatékony használatához előbb be kell kategorizálni az ismerősöket, amely több száz kontakt esetén nem kis időbe telik. A legtöbb facebookozó eddigi tapasztalataink szerint nem rendezi csoportba kapcsolatait, de most már erre próbálja ösztönözni felhasználóit a világ legnépszerűbb közösségi szájtja is. Néhány napja jelent meg a "Close Friends", vagyis közeli barátok nevű csoport, amelyhez a szűk baráti kört érdemes hozzárendelni. Ez néhány perc alatt elvégezhető, és számos kínos pillanatot lehet vele megelőzni: nem biztos, hogy életünk minden rezzenését érdemes megosztani a főnökök vagy a tanárokkal.

Hájdolás helyett precízen kiszűrhetjük az ismerősök zagyvaságait

Az átlagos felhasználó számára sokkal hasznosabb újítás, hogy a Feliratkozás-gomb bevezetésével párhuzamosan vezetett be a közösségi szájt. Azok a facebookozók, akinél már megjelent az új gomb, a korábbinál sokkal összetettebb módon meg lehet adni, hogy egy adott ismerős bejegyzései közül mit szeretne viszontlátni saját hírfolyamában, amikor belép a Facebookra.

Eddig csak "hájdolni", vagyis teljesen elrejteni engedte a rendszer a felhasználóknak a zavaróan, tehát túl sokat, vagy túlságosan zavaró témákban posztokat író ismerősöket, mostantól azonban a szűrésnek már fokozatai is vannak. A hírfolyam bejegyzései mellett például most már kiválasztható az "Only Important" opció, ekkor a Facebook az adott személlyel kapcsolatos legfontosabb információkat jeleníti meg a címlapunkon, például ha új munkahelye van, megnősült vagy elköltözött. Így nem kell az adott ember minden egyes agymenését végigolvasni, de semmi fontosról nem fog lemaradni a felhasználó.

Forrás: Facebook

Ennél is szofisztikáltabb szűrésre van lehetőség akkor, ha egy ismerős adatlapján lévő Feliratkozás-gombra kattintunk. Ahogy a lenti képen is látszik, az új felületen lehetőség van arra, hogy egy-egy ismerősnek csak bizonyos típusú bejegyzéseit szűrjük ki hírfolyamunkből. A Life Events a már említett házasságot, költözést vagy munkahely-változást és hasonlókat jelenet, az Állapotfrissítések pedig a hagyományos bejegyzéseket.

Forrás: [origo]
Bizonyos típusú bejegyzéseket teljesen kiszűrhetünk

Ha a Photos and Videos mellől kivesszük a pipát, nem kapunk értesítést arról, ha az ismerős új képet vagy videót tölt fel, a Games kikapcsolása pedig abban segít, hogy a mások által használt facebookos játékok használata ne szemetelje tele saját falunkat. A Comments and Likes kikapcsolása eltünteti hírfolyamunkból azokat a bejegyzéseket, amelyek szerint a kiválasztott felhasználó bizonyos oldalt lájkolt vagy ismerősének bejegyzéshez írt kommentárt. Az Other Activity jelentése nem egészen világos, valószínűleg az új ismeretségek létrejöttéről szóló és ahhoz hasonló bejegyzéseket takarja.

Hatékony, de macerás

A Facebook új felülete valóban lehetővé teszi a hírfolyam bejegyzéseinek megregulázását, amely által élvezhetőbbé válik a közösségi oldal használata. Egyetlen komoly negatívuma van, hogy mindezt egyenként kell elvégezni minden egyes ismerősnél, ami több száz kontakt esetén már hosszú időt vesz igénybe, ha előzetesen nem osztottuk különböző listákba az ismerősöket. Ha léteznek már ilyenek, egyetlen kattintással meg lehet adni, hogy mely tagjaik milyen jellegű tartalmait engedjük be saját hírfolyamunkba a fent ismertetett módon.

A változtatások egyértelműen a rivális közösségi oldal, a nemrég elindult Google+ hatását érzékeltetik, amely eleve a felhasználók kategorizálására ösztönzi felhasználóit: már csak ezért is hasznos, ha a Facebook nem kvázi monopol helyzetben tevékenykedik, a konkurencia megjelenése által generált nyomás még a jövőben is sokat javíthat a szájt használhatóságán.