A Márvány-tengert az Égei-tengerrel összekötő tengerszorosban fotózták le a kínai haditengerészet legújabb fegyverét - adta hírül a Haditechnikai Kerekasztal. Az ukrán építésű Zubr légpárnást még nem a saját hajtóműveit használva haladt Kína felé, egy speciális, nagy méretű terhek hordozására szolgáló hajón.
A kínaiak átal megrendelt Zubr légpárnás villámgyorsan tud haladni a tengeren. A gép csúcssebessége 63 csomó, ez majdnem 120 kilométer/órának felel meg, megrakva pedig közel 75 kilométert tesz meg óránként. A 130 kilométer széles Tajvani-öblöt alig másfél óra alatt szelné át egy telepakolt légpárnás. A Zubr rendelkezik saját fegyverzettel - főleg légvédelemre és hajók ellen - de alapvetően teherszállító gép.
Három tankot visz magával
A Zubr légpárnások fejlesztése még a Szovjetunió fennállása alatt kezdődött meg, ám csak 1988-ban, a széthullás előtt három évvel álltak hadrendbe a légpárnások. A Zubrt gépek és csapatok gyors szállításra tervezték: öt fokos emelkedési szögű partra még fel tudnak mászni, és maximum 1,6 méteres akadályokon tud átgázolni. A raktér eleje és hátulja is lenyitható, a rámpán legördülhetnek a légpárnás által szállított járművek. Gyomrában három darab harckocsi, tíz páncélozott jármű, nyolc páncélozott csapatszállító vagy ötszáz ember fér el.
A légpárnásnak rendkívül jellegzetes külsőt biztosít a taton található három darab, gyűrű alakú burkolatba szerelt propeller, amelyek a járművet előre hajtják. A propellerek mindegyikét egy gázturbina hajtja meg, a légpárna táplálásához pedig további két turbina biztosítja az energiát. A Zubr ugyan el tud magával vinni 56 tonna üzemanyagot, hatótávolsága ezzel is csupán 480 kilométer.
Saját légpárnásokat építhet Kína
Kína 2009-ben rendelt meg négy légpárnást 315 millió dollár értékben. Az első két járművet a Feodosiában található Morje hajóépítő üzemben készítik el, a második két gépet viszont ukrán mérnökök útmutatásai alapján egy kínai dokkban fogják megépíteni. A gépekkel járnak a szükséges dokumentációk és tervek is, így a kínaiak további légpárnásokat is építhetnek maguknak.
A Morye hajóüzem termékei a magyar utazók számára is ismerősek lehetnek, itt készültek a Mahart által üzemeltetett Vöcsök nevű légpárnás hajók. Az első nullkilométeres légpárnás harcjárművet április második hetében adták át a kínai haditengerészetnek.
A szovjet időkben tervezett légpárnás csapatszállító nem sok országban van hadrendben. Az orosz és az ukrán haditengerészet mellett csak a görögök vásároltak négy darab légpárnást különleges egységeik számára.