Tud repülni az ember, ha akar

Vágólapra másolva!
Torontói egyetemisták nyerték meg az ember hajtású helikopterépítés harminc éve kiírt díját. A győztes csapat 58 millió forintot tehetett zsebre.
Vágólapra másolva!

Harminc éve küzdenek a világ neves műszaki egyetemeinek csapatai az első helikoptert megépítő Igor Sikorskyról elnevezett díj megnyeréséért. A feladatot egyszerű összefoglalni, de borzasztó nehéz teljesíteni: a csapatoknak olyan helikoptert kell építeniük, amely emberi hajtással képes három méter magasra emelkedni, legalább egy percig lebegni úgy, hogy nem sodródik ki egy tízszer tíz méteres területről.

2013 tavaszán az amerikai University of Maryland csapata már karnyújtásnyi közelbe került a díj megszerzéséhez. A kézzel és lábbal hajtott Gamera II XR nevű gép 65 másodpercig tudott lebegni, ám csupán két méterre volt képes felemelkedni. A marylandiek biztosak voltak abban, hogy a következő kísérletük során megszerzik a 250 ezer dolláros fődíjat, ám a Torontói Egyetem csapata megelőzte őket.

A teljes nevén Sikorsky-verseny nem futamokban zajlik. Az a csapat nyeri meg a díjat, aki először képes elvégezni a kitűzött feladatot. A torontóiak AeroVelo nevű csapata július 11-én jelentette be, hogy a zsűri elfogadta az eredményüket, övék a harminc éve kitűzött díj.

A csapat videofelvételén látszik, hogy kemény munka a levegőben tartani az Atlas nevű emberi erővel hajtott helikoptert. A pilóta összeszorított fogakkal tekeri az 54 kilós gép hajtóművének számító biciklit. A gép irányát pedig csak azzal tudja befolyásolni, hogy merre dől a nyeregben. A könnyű, óriási szárnyfelülettel rendelkező gépet a legkisebb széllökés is letéríthette volna a pályájáról. Emiatt nem is kültéren, hanem egy zárt sportcsarnokban került sor a rekordkísérletre.

Az Atlas ugyan bent maradt a tíz méteres oldalhosszúságú négyzetben, de nem teljesen. A helikopter már felszállás előtt is kinyúlt a célterületből: négy darab rotorja tíz-tíz méter fesztávolságú, a gép teste pedig jóval hosszabb ennél. Az eredmény csak azért lehetett érvényes, mert a helikopter középpontja, ahol a pilóta ült, valóban nem siklott ki a célterület felől.