Magasabb bérrel járó álláshirdetésekkel bombázza a Google az álláskereső férfiakat, mint a nőket, derült ki egy friss kutatásból.
A keresőcég reklámalgoritmusai azt is figyelik, hogy az internetezők milyen weboldalakat látogatnak gyakran, majd ezeknek megfelelő hirdetésekkel bombázzák a felhasználókat.
A Carnegie Mellon Egyetem munkatársai egy saját fejlesztésű, AdFisher nevű programmal szimulálták férfi és női internetezők online viselkedését.
A kutatókat nem csak a nemi megkülönböztetés lepte meg, hanem az is, hogy ha egy robotfelhasználó kábítószer fogyasztással kapcsolatos oldalakat látogatott, a Google hirdetései magasabb eséllyel kínáltak fel neki elvonókúrákat, a profilja biztonsági beállításaitól függetlenül.
"Úgy vélem, az eredményeink azt mutatják, hogy vannak olyan területei az internetes reklámpiacnak, melyekben létezik a diszkrimináció, és egyre nehezebb átlátni a működésüket"
– fogalmazott Anupam Datta professzor.
Ugyanakkor a kutatók szerint nem az algoritmusok vagy a Google dolgozóinak közvetlen hibája, hogy a rendszer diszkriminatív:
a kódsorok csak elemeznek és a környezetükből gyűjtött adatok alapján igyekeznek releváns eredményekkel szolgálni.
Datta szerint a gond valószínűleg az lehet, hogy a keresőcég programjai már nem képesek megfelelően átvilágítani a rengeteg begyűjtött felhasználói adatot.
A Google algoritmusai többször is furcsa eredményeket dobtak az utóbbi időben. Ilyen volt, hogy a színes bőrű embereket a keresőcég Photos alkalmazása főemlősökkel azonosította, vagy, hogy a CEO betűszó keresésére, mely angolul vezérigazgatót jelent, csak az amerikai találatok 11 százaléka szólt női cégvezetőkről, szemben az ők valós, 27 százalékos arányával.