A Google szerint a férfiak többet érnek

google szem EU
The logo of internet giant Google mirrors in an eye in Duesseldorf, Germany, 12 August 2010. The European Union (EU) is to launch an anti-trust probe into Google following claims that its search engine manipulates results to harm rivals, EU officials announced 30 November. The investigation comes after complaints from some of Google's business rivals. The European Commission stressed that the launch of a probe does not mean Google is guilty. Photo: Julian Stratenschulte
Vágólapra másolva!
Magasabb fizetéssel járó állásokat ajánl a férfi felhasználóknak a Google reklámalgoritmusa, mint a nőknek. A rendszer azt is figyeli, hogy használnak-e kábítószert.
Vágólapra másolva!

Magasabb bérrel járó álláshirdetésekkel bombázza a Google az álláskereső férfiakat, mint a nőket, derült ki egy friss kutatásból.

A keresőcég reklámalgoritmusai azt is figyelik, hogy az internetezők milyen weboldalakat látogatnak gyakran, majd ezeknek megfelelő hirdetésekkel bombázzák a felhasználókat.

A Google algoritmusai mindent figyelnek. Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Julian Stratenschulte

A Carnegie Mellon Egyetem munkatársai egy saját fejlesztésű, AdFisher nevű programmal szimulálták férfi és női internetezők online viselkedését.

A kutatókat nem csak a nemi megkülönböztetés lepte meg, hanem az is, hogy ha egy robotfelhasználó kábítószer fogyasztással kapcsolatos oldalakat látogatott, a Google hirdetései magasabb eséllyel kínáltak fel neki elvonókúrákat, a profilja biztonsági beállításaitól függetlenül.

– fogalmazott Anupam Datta professzor.

Ugyanakkor a kutatók szerint nem az algoritmusok vagy a Google dolgozóinak közvetlen hibája, hogy a rendszer diszkriminatív:

a kódsorok csak elemeznek és a környezetükből gyűjtött adatok alapján igyekeznek releváns eredményekkel szolgálni.

Datta szerint a gond valószínűleg az lehet, hogy a keresőcég programjai már nem képesek megfelelően átvilágítani a rengeteg begyűjtött felhasználói adatot.

Nem tévedhetetlen a kereső

A Google algoritmusai többször is furcsa eredményeket dobtak az utóbbi időben. Ilyen volt, hogy a színes bőrű embereket a keresőcég Photos alkalmazása főemlősökkel azonosította, vagy, hogy a CEO betűszó keresésére, mely angolul vezérigazgatót jelent, csak az amerikai találatok 11 százaléka szólt női cégvezetőkről, szemben az ők valós, 27 százalékos arányával.