Amikor te magad leszel az ügy

Északír és lengyel szurkolók
Vágólapra másolva!
Amióta világ a világ, az emberek szeretnek kiállni egy ügy mellett, és ezt kifejezésre juttatni. A profilkép az online világban olyan mint az arc: saját márkajelzésünk. Megmutatja, hogy is érzünk épp.
Vágólapra másolva!

Talán nem mondunk azzal sok újdonságot, hogy az online világban az egyik legerősebb üzenetünk pont a saját profilképünk.

Ahogyan a való életben mi magunk vagyunk - tetőtöl-talpig, hús-vér valónkban, ahogyan beszélünk és megnyilvánulunk - a saját legerősebb márkajelzésünk, vagy üzenetünk a világ számára, úgy a közösségi oldalakon az a pici kiskép képvisel mindket.

Éppen ezért ez az egyik legerősebb eszköz az önkifejezésre.

Arcunk rengeteg érzelmet kifejez, ahogy az online világban teszi ezt profilképünk Fotó: Polyák Attila - Origo

Vagy hogy beálljunk vele egy ügy mellé: támogatást, szolidaristást, bátorítást vagy épp a kedvenc csapatnak való szurkolást fejezve ki.

Önkifejezés

Tavaly amikor az Egyesült Államokban határoztak arról, hogy minden államban törvényesen házasodhatnak a melegek, akkor mindössze néhány hét leforgása alatt több millió felhasználó profilképe kezdett a szivárvány színeiben tündökölni.

És nem csak Amerikában, hanem Európában is, sőt, több mint valószínű, hogy az ismerőseink között is láttuk a színes csíkokat.

Így fejezte ki az internet népe a támogatását:

hadd legyen szabad a párválasztás.

A szivárványok az elmúlt napokban újra megjelentek a Facebookon, ám ezúttal a szomorúság és szolidaritás jeleképp: az orlandói túszdráma és lövöldözés áldozatai és hozzátartozói felé.

Kiállni egy ügy mellett

Amióta világ a világ, nagyjából azóta szeretnek az emberek kiállni egy ügy mellett, és ezt kifejezésre juttatni.

Ahogy az offline világban az arcunkat festjük be,

vagy transzparensekkel, és zászlókkal tudatjuk, mit gondolunk, addig az online világban a legerősebb eszközünk a profilkép, amely minket képvisel.

Az Arab Tavasz kezdetén, 2009-ben milliók profilképe borult zöldbe, majd öt évvel később a hongkongi #Occupy mozgalom miatt jelentek meg a sárga szalagok. Twitteren pedig sokan azért változtatták meg a tartózkodási helyüket Teheránra, hogy az iráni tüntetők mellett álljanak ki.

Az utóbbi időben gyakran egy-egy tragikus esemény miatt fejezte ki szolidaritását az online közösség. Tavaly a Charlie Hebdo párizsi szerkesztősége elleni támadás után milliók arcképe helyett jelent meg Joachin Roncin, a Stylist magazin művészeti vezetője által kitalált szlogen és logó: Je suis Charlie.

A terrortámadások után is óriási részvétnyilvánítási hullám indult, amikor először a francia, majd aztán a belga zászló színei jelentek meg Facebookon és Twitteren egyaránt.

Profilkép-aktivizmus

A találó angol kifejezéssel csak "pictivism" névre keresztelt profilkép-aktivizmus azonban

humoros indíttatásból támadt fel.

Évek óta megy - főleg Amerikában - a Facebook Doppelganger Week, avagy a hasonmás hét minden év februárjában. Lényege az, hogy ha hasonlítasz egy közéleti személyre, sztárra, előadóra, képviselőre, akkor azon a héten az illető arcával közös montázzsal tündökölj az online közösségi világban.

Bár nem mindenki olyan szerencsés, hogy elképesztően hasonlít George Cloonye-ra, vagy Angelina Jolie-ra, esetleg Palvin Barbira, attól még egy hétre kijár neki is a hasonmás érzés.

Mondjuk egy lézerkarddal...

Kétféle fénykarddal is elláthattuk profilképünket Forrás: Origo

Kevés ERŐteljesebb kampány söpört végig a Facebookon, mint a legújabb Star Wars film megjelenésekor a lézerkardos-őrület.

Az mit sem számított, hogy még beszélni nem tudó kisbabáról, vagy az online élettel kacérkodó nyugdíjasról van szó: a Finn vagy Kylo Ren uraktól kölcsönzött lézerkardok ellepték a Facebookot.

És hát ne felejtsük el, hogy jelenleg éppen benne vagyunk az egyik legnagyobb "kampány" közepén. Nem kérdéses, hogy

a június 14-i, keddi nappal a fociőrültek trikolórjai is megjelennek a profilképeken.

Hiszen, ha valami ordít azért, hogy kifejezhesse hovatartozását az bizony a szurkolói szív…

---

A cikk megjelenését a Magyar Telekom támogatta.