Társaságban wifizik a magyar

Vágólapra másolva!
Antiszociális? Magányos? Kocka? Nem! Egy felmérés alapján a drót nélküli internet csatlakozási pontok hazai használói jóval társaságibb emberek, mint akár New York-i társaik.
Vágólapra másolva!

A Laura Forlano vezetésével lezajlott felmérés kérdéseit 614 New York-i és 378 budapesti wifi-használó töltötte ki 2006 októbere és 2007 áprilisa között. Az adatok kiértékelését a nemrégiben a Magyar Tudományos Akadémián megrendezett A telekommunikációs konvergencia filozófiája felé címet viselő konferencián került sor.

Az adatok ismertetése előtt Forlano - aki egyébként a vezeték nélküli internethasználatot népszerűsítő NYC Wireless szervezet elnökségi tagja - és a University of Columbia PhD hallgatója, kiemelte, hogy 2004-es első magyarországi látogatása során még normasértésnek érezte a nyíltszíni számítógéphasználatot. Az akkori állapotok mára hatalmasat változtak, már nem bámulják meg a laptop mellett kávézó "neonomádokat". (Ezzel az új keletű kifejezéssel a laptopjukból élő, vagy azzal sokat, mobilan dolgozó számítógépezőket jelölik.)

Itthon nincsenek wifis törzshelyek

De lássuk inkább a számokat: a New York-i wifihasználók választását valamivel nagyobb arányban befolyásolja, hogy az adott helyen elérhető-e az internet, ráadásul nekik vannak bevett internetező helyeik is.

Forrás: Maulleigh (Flickr)
Magányos wifizők New Yorkban

Népszerűségben a Starbucks kávéház-hálózat, az ingyenesen használható hálózattal lefedett Bryant Park és a New York-i közkönyvtár vezet. Ezzel szemben a leggyakoribb hazai válasz a kifejtetlen "máshol" volt, ezt követte a két nagy gyorsétterem-lánc, és csak negyedikként tűnt fel az első közösségi wifis hely, a Szimpla Kert. A listán előfordul még a Szóda, a többi netes kávézó viszont lecsúszott a legnépszerűbbek listájáról, nincsenek még törzshelyek.

Magyar ember ebéd közben nem wifizik

A magyarokról elmondható, hogy rövidebb időre ülnek be netezni. A válaszadók több mint ötven százaléka fél-negyed órára veszi igénybe a hálózatot és csak öt százalékuk marad négy óráig vagy annál is tovább. Az óceán túlpartján inkább az egy órás vagy annál hosszabb használati idő dominál. Apró eltérések tapasztalhatóak a csúcsidő helyében is, New Yorkban inkább a délelőtti órák forgalmasak, a budapesti laptoposok viszont inkább délután három után, munkaidő végeztével kapcsolódnak drót nélküli internetre. A legnagyobb eltérés az ebédidő környékén tapasztalható: magyar ember ebéd közben ritkábban wifizik.

Kint egyedül, itthon társaságban wifiznek

A használati szokások legeltérőbb része a miért és kivel kérdések körül csoportosul. Míg a New York-iak az iroda, munkahely jelentette környezetből való elmenekülés céljával használják a kávézók, parkok hotspotjait, a magyarok motivációja inkább az információszerzés és a közösségi lét élvezete, ismerősökkel való találkozás. Honfitársaink gyakran barátaikkal, kollégáikkal, partnerükkel közösen veszik igénybe a drótnélküli internetet, jó tíz százalékkal alacsonyabb az "egyedül" válaszok száma. Gyakori, hogy a wifit kínáló helyeket munkával kapcsolatos és baráti találkozók helyszíneként funkcionálnak. Úgy tűnik, valóban át kell értékelni a sztereotípiáinkat, a "körbeüljük a laptopképernyőt" felhasználási mód rendkívül népszerű itthon.

Forrás: Fluzo
Jól láthatóan megjelölt Wifi-zóna, Párizs

A wifin végzett tevékenységek megoszlása viszont már hozza a papírformát. Ritkábban vásárol, bankol, tőzsdézik és intéz utazással kapcsolatos ügyeket a magyar wifihasználó. Valószínű azonban, hogy ezek a tevékenységek nem a wifihasználat eltérő jellegéből fakadnak, hanem abból, hogy az ilyesfajta online ügyintézések egyébként sem elterjedtek hazánkban. Ez akár egy másik tanulmány témája is lehetne.

Itthon durva férfitöbbség

Az adatgyűjtéshez Magyarországon a HuWiCo, a magyar közösség, New Yorkban az NYC Wireless nyújtott segítséget. Ez némiképp észlelhető is a válaszadók demográfiai megoszlásán. Itthon a tipikus válaszadó többnyire fiatal, IT-szektorban dolgozó, felsőfokú végzettséggel rendelkező férfi. A nők aránya - 6 százalék a New York-i 36 százalékkal szemben - több mint feltűnő. A levonható tanulságok azonban érvényesek maradnak. Van miről beszélni a legközelebbi kávéházban, laptopfényben fürödve a cimborákkal.

Szedlák Ádám Zoltán