A zeneletöltés lassan megöli a CD-t

2008.02.27. 12:31

Az Apple iTunes már a második legnagyobb zeneáruház az USA-ban, ahol a tizenévesek közel fel már egyáltalán nem vásárol CD-lemezt.

Az Apple internetes zeneboltja már két nagy amerikai áruházláncot, a Best Buy-t és a Targetet is maga mögé utasította a zeneeladások terén, így már csak a Wal-Mart előzi meg - adta hírül a Reuters az NPD piackutató adatai alapján. A 2007-es eladási adatok szerint minden tizedik amerikai szerzi be legális online zeneletöltés útján a zenét, az ilyen eladások növekedése azonban még mindig nem pótolja a CD-k forgalmának visszaeséséből adódó hiányt.

A CD kényelmetlen a mai zenehallgatónak

Ehhez a visszaeséshez Los Angeles Times adati szerint nagyban hozzájárul az is, hogy 2007-ben már az amerikai tinédzserek 48 százaléka hagyott fel a CD-vásárlással, de az online zeneeladás a 35-50 év közötti korosztály körében is erőteljesen növekszik. Az amerikai napilap által megkérdezett vásárlók fő érve a CD-vel szemben az, hogy egyrészt, el kell menni érte a boltba, másrészt ezek után a korongot be kell tenni a számítógépbe, hogy digitalizálják, és azután a zenelejátszójukon (jellemzően iPodon) hallgathassák a zenét. Igaz, emellett van, akit aggaszt, hogy a pénzéért nem kap semmilyen kézzel fogható tárgyat, amit el lehetne tenni a gyűjteménybe.

Ez azonban, úgy tűnik, nem riasztja el a vásárlókat a digitális zenevásárlástól, amely a Nielsen SoundScan adatai szerint 45 százalékkal nőtt a CD-eladások 19 százalékos csökkenése mellett. A vásárlók, főleg a tinédzserek nagy része nem is albumokat vesz, hanem csak egy-egy népszerű zeneszámot.

Ingyen is sok zenét szereznek

Érdekesség, hogy a zenevásárlás növekedése mellett az amerikaiak egyre több dalt szereznek be ingyen. Míg 2006-ban a megszerzett zenék 48 százalékáért fizettek, addig 2007-ben már csak 42 százalékukért. Ezért azonban nem csak az illegális zeneletöltés a felelős, hanem az olyan, ingyenes források, mint például a MySpace, amelyen sok zenész teszi közzé szabadon letölthető formában. A fájlcserélők felhasználóinak száma tavaly nem is növekedett (ez a szám egyébként 19 százalék), viszont a meglévő felhasználók egyre nagyobb forgalmat generálnak - derül ki a TAG piackutató felmérésből a Los Angeles Times adatai szerint. Mindent egybevetve a jelenlegi tendencia kedvez az internetes zeneáruházaknak, a CD-t viszont lassan ideje temetni.

KAPCSOLÓDÓ CIKK