Kémkedik nézője után az okostévé

2013.11.20. 09:46

Egy brit blogger rájött, hogy LG készüléke tévézési szokásairól jelent a gyártónak, hiába kapcsolják ki ezt a funkciót a menüjében. Azt még nem tudni, az itthon kapható típusok érintettek-e.

DoctorBeet becenevet használó blogger bejegyzése szerint LG gyártmányú okostévéjébe egy Smart Ad nevű funkciót is beépítettek, amely az applikációk mellett reklámokat jelenít meg. Ahhoz azonban, hogy a felhasználót érdeklő, célzott hirdetések jelenjenek meg, a tévé szoftvere monitorozza, hogy a készüléken milyen csatornákat néznek, illetve milyen témájú internetes tartalmakat fogyasztanak.

A blogger szerint bár az adatgyűjtés a tévé menüjéből kikapcsolható, az internetes adatforgalom elemzésekor kiderült, hogy valójában ilyen esetben sem függeszti fel a televízió az adatok továbbítását a gyártónak. DoctorBeet vizsgálatai szerint a tévékészülék egyedi azonosítóval rendelkezik, és mindennemű titkosítás nélkül továbbítja a tévénézési szokásokat - például a lekért csatornák neveit - az interneten át az LG-nek minden egyes csatornaváltás alkalmával.

Hiába kapcsolja ki az adatgyűjtést, a készülék elküldi gyártójának a tévénézési szokásokatForrás: DoctorBeet

Ezen kívül a blogger azt is tapasztalta, hogy a tévé még a készülékhez csatlakozó USB-s merevlemezen lévő fájlok neveit is elküldte a gyártónak. Ugyanakkor az elemzés során az is kiderült, hogy az az internetes szerver, amelyre címe alapján a tévé továbbítaná a begyűjtött adatokat, jelenleg hibaüzeneteket küld vissza a tévé lekéréseire.

Bejegyzése szerint DoctorBeet megkereste a gyártót is a problémának, amelynek brit ügyfélszolgálata azzal érvelt, hogy a készülék szoftverének indításakor elfogadott felhasználási feltételek értelmében hozzájárult adatainak kezeléséhez, egyéb aggályaival keresse meg a tévét értékesítő kereskedést. Az LG-től egyelőre csak az ausztrál leányvállalat nyilatkozott az esetről a ZDNet technológiai hírportálnak, amely közlése szerint vizsgálja az esetet. A blogger oldalán addig is közzétette azokat a webcímeket, melyeket ha a felhasználók blokkolnak otthoni routerükön, akkor az adattovábbítást is képesek megakadályozni.

Még nem tudni, a magyar tévék figyelnek-e

Az LG magyarországi képviselete az Origo megkeresésére szerdán kora délután közölte, hogy jelenleg vizsgálják, hogy a cég Magyarországon forgalmazott okostelevízióit érinti-e egyáltalán a probléma. Az LG Smart modellek közül ugyanis az eltérő piacokra más-más szoftverrel kerülnek a boltokba a készülékek. Konkrét információ erről hamarosan várható.