Harc az elnöki székért

Vágólapra másolva!
Egy igazán aktuális játékkal örvendeztette meg a politika iránt is érdeklődő felhasználókat az Eighty Dimensional Software csapata. President Forever című munkájukban a feladat nem más, mint megnyerni azt az elnökválasztás, melyen eldől, hogy ki vezeti az elkövetkező négy évben az Egyesült Államokat.
Vágólapra másolva!

Nemrég zárult le a szavazás, melyen eldőlt, hogy további négy esztendőn keresztül ifjabb George Bush lesz az Amerikai Egyesült Államok elnöke. Ennek a világ egyik fele nagyon örül, a másik fél viszont elégedetlenül csóválja a fejét, negatívumként hozva fel az elnök túlságosan háborúsnak vélt politikáját. Akik az utóbbi táborba tartoznak, azok bizonyára örömmel fogadják a furcsa nevű Eighty Dimensional Software stratégiai programját, a President Forevert, mely pont az amerikai elnökválasztást dolgozza fel, koncentrálva a most lezajlott, illetve korábban megejtett voksolásokra.

Forrás: [origo]
Forrás: [origo]

A játék gyakorlatilag négy választásra koncentrál, de a rengeteg beállítási lehetőségnek, valamint a világhálón fellelhető moduloknak köszönhetően szinte bármelyik korábbi elnökválasztást újra lejátszhatjuk, vagy akár kitalált elekciókat is kreálhatunk. A négy, a fejlesztők által a fókuszba helyezett választás a jelenleg lezajlott, 2004-es csata, a Clinton diadalát hozó '92-es választás, valamint a Reagan-érát beindító nyolcvanas voksolás, és az 1960-ban lezajlott elnökválasztás. Ezekben természetesen mind a republikánus, mind a demokrata jelölt útját egyengethetjük, és egyáltalán nem biztos, hogy a végeredmény a történelmet tükrözi majd.

Az események a kampányolás sűrűjének a kezdetén, szeptember közepén kezdődnek. Innentől kezdve nagyon megfontolandó minden lépés, mivel a legkisebb hiba is súlyos szavazatokba kerülhet. A választási előrejelzéseket hetente láthatjuk, vagyis lesz időnk reagálni, ha egy államban hirtelen nagyon leesne a népszerűségünk. Az események, melyekkel kapcsolatos döntések meghatározzák a választás eredményét az egyes választásokon megegyeznek a történelmileg is az eredményt döntően befolyásoló eseményekkel, mint amilyen a fegyverkezés és a háborúk kérdése a 2004-es választáson. Sose feledjük, hogy egy döntés egy adott államban növelheti, míg egy másikban csökkentheti reputációnkat.

Forrás: [origo]
Forrás: [origo]

Hogy egy adott államban vagy legalább városban megnöveljük a népszerűségünket, annak rengeteg eszköze van. A legfontosabb, hogy látogatást tegyünk az egyes államokban, és beszédet mondjunk a nép vagy a helyi média előtt. Fontos szerepet kapnak a fizetett politikai hirdetések, melyek ugyan iszonyatosan drágák, de rengeteg emberhez eljuttatják a célkitűzéseinket. Fontos tényező összebarátkozni a helyi hírességekkel, és a régióban befolyással bíró politikusokkal vagy üzletemberekkel is leülhetünk egy ebédre, hogy egyengessük utunkat.

Legyen bármilyen meglepő, az általunk megszemélyesített jelölt karakterisztikákkal is rendelkezik, akárcsak egy szerepjáték hősei. Az egyik legfontosabb ilyen karakterisztika a kitartás (stamina); ennek azért van jelentősége, mert a jelölt rendelkezik a kampány elején 100 energiaponttal - mondom én, tiszta HP -, melyek folyamatosan fogynak egy beszéd megtartása vagy egy eseményen való részvétel után. Ezek a pontok persze regenerálódnak, de hogy milyen gyakran, azt már az említett kitartás tulajdonság határozza meg. Az energiacpontok mellett rendelkezünk command pontokkal is, melyek ugyan minden körben visszatermelődnek, de közel sincs belőlük sok. Ennek köszönhetően nagyon megfontolandó, hogy milyen akciót hajtunk végre az adott héten, mert bizony minden lépésünk ezekbe a pontokba kerül, a pénz mellett természetesen.

Forrás: [origo]
Forrás: [origo]

Erőforrásainkat célszerű olyan régiókra, illetve államokra koncentrálni, ahol nem vagyunk elve esélytelenek. Hogy ez milyen térségeket jelent, annak kifürkészéséhez puskázhatunk a törikönyvből is, de hamar világossá válik, ha hiába fordítunk rengeteg pénzt és energiát a kampányra, mégsem nő a népszerűségünk. Ugyanez igaz az eleve a mi pártunk felé hajló államokra, csak fordított előjellel, vagyis ne vesztegeljünk túl sok energiát olyan államokra, ahol úgyis mi nyernénk a voksolást. Persze a legtöbb államban a szavazók nem határozták még el, hogy kiből lenne jobb elnök, vagyis marad bőven "megdolgozandó" terület.

A grafika funkcionálisnak tekinthető, így elég nehéz ezen a területen osztályzatot adni a játéknak. Egy ilyen komolyabb hangvételű program esetében nem várunk el csillogó-villogó, ezer színben pompázó menüpontokat és feliratokat, de a President Forever kissé színtelenre sikeredett. Az egyes képernyőkön nem találkozunk elegendő mennyiségű statisztikai adattal - ami van, az is túlságosan kicsiben látható - ami sok felesleges kattintgatással jár. A hanghatások még annyira sincsenek előtérben, mint a grafika, úgyhogy erre a területre nem is érdemes szót vesztegetni.

Érdekes játék a President Forever, de talán nincs program, amire találóbb lenne a rétegjáték kifejezés. Nem nehéz kitalálni, hogy a játék csak azokat a gamereket vonzza magához, akiket érdekel a politika, azon belül pedig az amerikai elnökök megválasztásának menete. Műfaján belül azonban a játék színvonalasnak tekinthető, így az általa megérintett szűk rétegnek kellemes és hosszan tartó szórakozást ígér.