Készül a hetvenöt dolláros laptop

Vágólapra másolva!
Hetvenöt dolláros laptop előállítását tűzte ki célul a százdolláros laptop projektet múlt héten otthagyó technológiai vezető, Mary Lou Jepsen, új cége, adta hírül a New York Times. 
Vágólapra másolva!

Jepsen új cége, a Pixel Qi a hetvenöt dolláros gép előállítása mellett az alacsony fogyasztású kijelző technológia elterjesztését tűzte még ki célul. A Jepsen szabadalma alapján készülő kijelzők a szokványos színes megjelenítés mellett rendelkeznek fekete-fehér üzemmóddal is. A kijelző rendkívül gazdaságos, töredékét fogyasztja a hagyományos TFT-k által igényelt energiamennyiségnek, ráadásul napfényben is jól látható.

Hetvenöt dollár a cél

Jepsen távozásakor kijelentette, hogy az általa szabadalmaztatott technológiával akar piacra lépni. Nyilatkozatai szerint a célja egy olyan olcsó, 75 dolláros, azaz 13 ezer forintos áron előállítható noteszgép kifejlesztése, amelyekkel a gyerekeken kívül a felnőtt felhasználókat is megcéloznák. Kérdéses, hogy a megcélzott hetvenöt dolláros ár tartható lesz-e, hiszen a százdollárosként emlegetett XO laptop gyártási költsége - neve ellenére - jelen pillanatban közel kétszáz dollár. A Pixel Qi termékek tömeggyártása valószínűleg lejjebb fogja szorítani ezt az árat, de a teljes siker kétséges.

Jepsen a TechCrunch-nak írt levelében úgy nyilatkozott, az általa kifejlesztett, napfényben jól látható képernyőt a későbbiekben mobiltelefonokhoz és más hordozható eszközökhöz is elérhetővé tenné.

Csak a gazdagoknak gyártják a kütyüket

Mary Lou Jepsen a technológiai blognak azt írta, nemrég látogatott el a Las Vegas-i CES kiállításra, ott azonban csupa egymást koppintó, borsos árú kütyüvel találkozott: "Steve Jobs vezeti a sort, és mindenki más követi őt" - véli Jepsen.

A cég elnöke úgy gondolja, hogy az iPhone-t és a hasonló termékek megvásárlását legfeljebb egymilliárd gazdag ember engedheti meg magának, a világon élő 5,5 milliárd további ember nem. Ez utóbbi csoportba tartozók közül ugyan körülbelül 2 milliárd már rendelkezik saját mobillal, ám a telefonokon nem lehet könnyen internetezni, jegyzeteket írni: világos, hogy szükség van megfizethető árú noteszgépekre.

Jepsen szerint az áron kívül fontos tényező, hogy a szegény országok piacain a gyártóknak kifejezetten az e régiókban élők igényeihez alkalmazkodó, egyedi tervezésű modellekkel kell megjelenni, nem csupán egy amerikai vagy európai típus lecsupaszított változattal. A felhasználás módja ugyanis gyökeresen eltérő lehet: egy afrikai országban valószínűleg nem egy légkondicionált irodában, hanem a szabad ég alatt, hőségben vagy épp hidegben használják a gépet, a gyakori konnektortól távoli használat miatt pedig a kis fogyasztás is kiemelt szerephez jut.

Az IT Worldnek adott nyilatkozata szerint Jepsen továbbra is részt vesz a százdolláros laptopon való munkában külső tanácsadóként, illetve gyártási költségért biztosítja az új cége által előállítandó kijelzőket az XO-hoz, azonban az általa fejlesztett más eszközöket haszon reményében fogja értékesíteni. Ez a tény azért figyelemre méltó, mert az OLPC-projektből nemrég azért vált ki az Intel, mert a kezdeményezés azt kívánta, ne fejlesszen az XO laptoppal konkurens olcsó terméket.